Centrala flygverkstaden, CVV,

Här ser vi tacksamt länkar till intressanta filmer med tema flyg på Youtube och även andra siter på nätet. Det får vara gammalt eller modernt flyg, civilt eller militärt, allt från modellflyg till största flygplantyperna.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Centrala flygverkstaden, CVV,

Inläggav Bengt Ekbladh » 11 jul 2016, 13:55

Centrala flygverkstaden, CVV,
När flygvapnet bildades 1927 behövdes verkstäder för underhåll och reparation av flygplan, motorer, apparater och instrument. Underhållet av arméflyg hamnade i Malmslätt medan marinflyget skulle servas i Västerås.
En ny verkstad och sjöflygstation byggdes vid Viksäng.
1927 byggdes tidens flygplan på svetsad rörstomme med vingar, stabilisator och roder av trä. Alltsammans klätt med duk som målats med spännlack.
När kriget blev ett faktum 1939 jobbade 200 personer vid verkstaden. De anställda ökade snabbt till närmare 1 000 personer.
1939 köpte Flygvapnet torpedflygplanet T 2 Heinkel, planen var stora och tunga och en ny verkstadshall byggdes nere vid sjön.
I slutet av 1940-talet startades en yrkesskola i samarbete med Flygförvaltningens verkstadsskola på Johannesberg (det står så i ett tidningsklipp. Ska det vara Johannisberg?), efter tio år fortsatte CVV i egen regi.
Flygplan som fått en översyn kontrollflögs, först med förare från F1 senare av CVV:s egna kontrollflygare.
Övergången från propellerplan till jetplan betydde längre intervaller mellan översynerna. Jetmotorer vibrerar inte lika mycket som kolvmotorerna som drev propellrar. De nya planen var dessutom mer tåligt byggda.
I början av 1950-talet blev det problem med sysselsättningen på CVV.
Ett vardagsbekymmer som de anställda vid CVV hade var bommarna vid Pilgatan som vållade långa köer.
När underfarten under järnvägen var färdig gladde sig många åt det – men möttes i stället av röda ljus vid korsningen Röda torget.
En låt om detta framfördes vid CVV:s egen revy 1961 av en tjej som snart skulle ta studenten, Eva Eriksson. Hon heter nu Eva Bysing.
Så kom då till slut domen genom ett riksdagsbeslut 1968. Flygverkstäderna skulle överföras till Försvarets Fabriksverk. CVV skulle avvecklas 1 juli 1969.
Alla fakta i den här artikeln är hämtade från Gösta Sundmarks sammanfattning av CVV 1927-1975.
Fordonsverkstaden som ingick i CVV flyttade till Östersund och personalen erbjöds följa med dit.
1970 fick man problem med ytbehandlingsverkstaden där planen med hjälp av 40 olika bad med cyanidföreningar, krom-, fluorväte-, och saltsyra fått härdade och kromade detaljer.
26 000 liter gift skulle tas om hand.
I december 1975 hölls gravöl. Då hade många redan slutat.

http://vlt.se/nostalgi/arosiana/1.38603 ... verkstaden
Bengt Ekbladh
 

Återgå till Flygfilm

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst