Sida 1 av 1

SE-XCA, BA-4B

InläggPostat: 10 apr 2011, 09:52
av Sven-Erik Jönsson
Typ: (Andreasson) BA 4B
c/n: 2
Tillverkad: hembyggde, 1968

Registrerad 1968-11-26 T O T Simonsson, Velanda
1979-07- L H Simonsson, Trollhättan
1981-03- Starkare motor (200hk) insatt
Avreg 2007-03-28
Lu 2007-04-30
Sedan 2007 placerad på Svedinos Bil- och Flygmuseum, Ugglarp

002-1092145.jpg
Foto: Freddy Stenbom, omkring 2000

002-1059317.JPG
SE-XCA upphängd i Svedinos Bil- och Flygmuseum. Foto Sven-Erik Jönsson 2007

Re: SE-XCA, BA-4B

InläggPostat: 11 apr 2011, 14:08
av Håkan_Olsson
En liten komplettering:

Registrerad 1968-11-26 med en O-200A, trävingar och skevroder endast på den undre vingen.
1969: Nytt landställ av tjockare material monterat där även hjulaxelcentrum flyttades fram.
1970-03-18 Luftvärdighetsbevis utfärdat
1970: Motor RR O-2...40-A på 130 hk installerad.
1977: Höjdstyrverkets yta ökad.
1978: Täkt kabin installerad.
1980: Motor Lycoming IO-320-D2A på 160 hk installerad.
1985: Ett helt nytt vingställ med profil NASA 2412, utrustat med fyra skevroder och med ”flying wires and landing wires”, istället för tidigare profilstag. Mittvingens profilstag gjordes 50 mm högre för att ge bättre sikt framåt. Dessutom installerades ett röksystem för att användas vid flyguppvisningar.
1988: Motor Lycoming AEIO-360-B4A på 180 hk installerad.

Re: SE-XCA, BA-4B

InläggPostat: 18 jul 2012, 03:03
av D.Lardek
Varför flygs inte denna längre?

Re: SE-XCA, BA-4B

InläggPostat: 19 jul 2012, 06:15
av Fredric Lagerquist
När SE-XCA deponerades på Svedinos av far och son Simonsson så ansågs det att vingarna hade uppnått full ålder. Och detta var inte det första vingparen som använts på denna BA-4B...

Hursom, nu har Simonsson hämtat tillbaka flygplanet och en ny uppsättning vingar lär vara under tillverkning.

Re: SE-XCA, BA-4B

InläggPostat: 21 jul 2012, 01:48
av D.Lardek
Kul!! Minns denna maskin så väl från ungdomens flygdagar, och speciellt hans starter och lomcevaken... Kul om man kan komma att se den igen på uppvisningar!