8115, Se 102

I tjänst i FV 1942-1953
Antal i Flygvapnet: 31 st

Moderator: Sven-Erik Jönsson

8115, Se 102

Inläggav Lars Larsson » 15 feb 2014, 16:21

8115
Se 102
Typ: Grunau Baby II B-2
Tillverkad av AB Flygplan, Norrköping
c/n: 027
Tillverkningsår: 1942


1942 Levererad till F2
1942-07-28 Godkänd
? Kasserad.

Gångtid:

Till KSAK.

1955-07-07 Registrerad SE-STC,Lidköpings Flygklubb
? Avregistrerad.
Lars Larsson
 
Inlägg: 3377
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:50

Re: 8115, Se 102

Inläggav Bengt Ekbladh » 15 feb 2014, 22:34

8115 Se 102

1946-05-15 får 8115 nosen krossad till en kostnad av 11500:-

1950-08-12 gör 8115 ground loop ...då 110 timmar och
Då Tillhörande F 7
Bengt Ekbladh
 

Re: 8115, Se 102

Inläggav Bengt Ekbladh » 19 feb 2014, 10:00

8115 Se 102
1951-06-12 ,F7 , kolliderar tall, kostnad 115,85
Bengt Ekbladh
 

Re: 8115, Se 102

Inläggav Leif Fredin » 04 nov 2014, 11:47

Levererat till F 2 1942-08-13
Överlämnat till F 6 1946-05-04 som lån

Haveri 1946-05-15
Ff korpral Quick (B-diplom) oskadad

Skadornas omfattning: Båda vingarna bräckta ungefär vid mittre skevningsroderlager. Kroppens nosparti framför vingen krossad. Vinginfästningsbeslagen lösryckta från kroppen.
Beräknad kostnad 11.500:- kr
Orsak till haveri: Felbedömning av höjden.

Överlämnat till F 7 1948-07-29

Haveri 1951-06-12 väster Råda kyrka, Västergötland
Ff furir Ahlberg (FFSU) oskadad

Ur undersökningsprotokoll

Skadornas omfattning
Kroppsfanéret vänster sida sönderslaget från fack för barograf och c:a 1 m bakåt.
Däck i barografrum loss.
Fanér till ryggspant ff upprivet.
Fanér översida kropp lösryckt vid bakre infästningsbeslag för vingarna.
Sprickor i limfogar mellan ryggspant och kroppsfanér.
Sprickor i kroppsfanér höger sida vid reling.
Nedre tvärgående list till ff-huv lossryckt.
Ett kraftigt hål uppslaget i framkant vänster vinge c:a 1 m från vingspetsen, en sprygel krossad.
Spricka i träkista vid mittre infästningsbeslag vänster vinge.
Hål uppslaget i undersida framkant vänster stabilisatorhalva.
Ett hål upprivet i dukklädseln undersida vänster stabilisatorhalva.

Verklig reparationskostnad kr 155:85

Kort redogörelse över händelseförloppet, övningens natur etc
Övningen avsåg termikflygning. Ordern före flygning angav landning på flygfältet, lägsta höjd vid märket 150 m. Fuir Ahlberg startade 1035. Lovart om fältet nådde han 600 m, sjönk därefter till 400 m men fick över en grusgrop åter termik och steg till 700 m. Därefter gick han mot ett moln ännu längre lovart om fältet men fick under vägen så kraftigt ”sjunk”, att han ansåg det bäst att vända. För att vinna tillräcklig höjd för att nå tillbaka till flygfältet, gick han till den grusgrop, där han tidigare haft termik. Men även här fortsatte han att sjunka kraftigt, varför han då höjdmätaren visade 150 m planerade landning på ett närliggande fält (c:a 300 m väster Råda K:a). Han bedömde något minus och vänster vinge kolliderade med en talltopp vid läsidan av fältet. Flygplanet vreds härvid och satte sig sidledes på fältet, varvid vissa skador uppstod.

Utlåtande och åtgärder/förslag till åtgärder
Landningen utanför flygfältet har skett p g a att A. fått ett oväntat kraftigt ”sjunk” på långt avstånd från fältet. Missbedömningen vid landningen kan förutom på ovanan vid utelandning delvis ha berott på att höjden vid landningsplatsen var 50 m högre än vid fältet, varför höjdmätaren visat 50 m för mycket vid landningsmanöverns uppläggning.
Förslag till åtgärd:
Vikten av att landning är planerad i god tid (då fpl befinner sig på god höjd) inskärpes hos segelflygande personal. Personalen bör ytterligare påminnas att höjdmätaren vid utelandningar i allmänhet ej visar korrekt höjd över marken.

Bild

Beslut
Haveriet har förorsakats av felbedömning. Ingen har brustit i skälig aktsamhet eller brott mot gällande föreskrifter. Kronan vidkännes kostnaderna.

Såtenäs den 3/7 1951.
Stig Norén
Fljch
/Tore Jonsson
Fljing

Till KSAK utan kostnad enl MV M568:5 daterad 1952-11-15
Överlämnat till Segelflygskolan, Ålleberg 1953-01-16

1955-07-07 Registrerad SE-STC,Lidköpings Flygklubb
? Avregistrerad.
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58


Återgå till Se 102 Grunau Baby IIB-2

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst