Sida 1 av 1

Sk 10 nr 5544, 544

InläggPostat: 26 jun 2014, 17:36
av Leif Fredin
Sk 10
Typ: Raab-Katzenstein R.K.26 Tigerschwalbe
Tillverkare: A.B. Svenska Järnvägsverkstädernas Aeroplanavdelning, Linköping
Tillverkningsnummer: 28

Godkänt 1934-02-23
Till CFM 1934-03-22 med motor typ Ca nr 14146
Numrerat 5544
Godkänt 1935-12-03
Överlämnat till F 5 1935-12-16

Märkning enligt fo nr 74/1935 daterad 1935-10-11
Märkning 5-48
Registreringsnummer 544 enligt skrivelse FS, TB nr 624:2 daterad 1935-10-15

Formation 1935-12-19.
Verkstad 1936-06-12.
Formation 1936-06-20
Till CVM 1936-09-04. Liten fplöversyn och motorbyte. Motor typ Ca nr 14151 inmonterad
F 5 formation 1936-09-29
Verkstad 1936-10-02. Justeringar.
Formation 1936-10-07
1936-11-07. Undervingen varit nedmonterad för kontroll av dess infästningspunkter i kroppen.
Formation 1936-11-17.

Haveri 1937-03-05 vid F 5 Ljungbyhed. Märkning 5-48
Total flygtid: 197 tim.
Motor: Ca nr 14151
Total gångtid: 79 tim.
Ff furir Bertil Sjöblom oskadad
Orsak till haveri: Flygfältets begränsade utrymme på grund av tjällossning samt förarens (elev) felbedömning.
Skador flygplan: Kroppen, över och undervingen samt höger sida av skevningsrodret deformerade. Landningsställ, propeller, motorfundament, fena, sidoroder och diagonalstötta för stabilisator kassabla.
Skador motor: 2 nedre cyl. kassabla.
Beräknad reparationskostnad 6.500:- kr

Ur protokoll:

Löjtnant Eriksson anförde i huvudsak följande:
att han under divisionsflygning varit gruppchef 1 3. grupp med ulöjt Seth (lärare) och löjtn Jansson som 2. och furir Sjöblom wom 3. i gruppen;
att divisionen vid passets slut gått ned för att landa, varvid landningen utförts som landning gruppvis;
att han ansatt landningen som normal landning i grupp med beräkning att landa i höjd med landningsmärket;
att han under planén sett sig om efter 2. och 3. i gruppen, varvid han märkt, att 3. mot slutet sackat efter;
att han själv landat enl egen uppfattning väl in på fältet.

Uppläst och vidkänt:
Gösta Eriksson
Löjtnant.

Underlöjtnant Smith anförde i huvudsak följande:
att han iakttagit, att furir Sjöblom under planén för landning ökat mellanrummet till ungefär det dubbla;
att såväl grpch som 2. i gruppen landat c:a 30 – 50 m in på fältet.

Uppläst och vidkänt:
Claes J. Smith
Underlöjtnant.

Furir 44/F 1 Sjöblom anförde i huvudsak följande:
att han under planén före landningen ökat mellanrummet till ungefär det dubbla;
att han haft uppmärksamheten riktad uteslutande på ledaren men även sökt uppfatta fältbegränsningen;
att han ej kunnat se fältbegränsningen, enär dess vita plankor varit översnöade;
att hjulen tagit mark något innan han avsett sätta fpl och innan gruppchefen landat;
att fpl sedan rullat några meter, varefter hjulet träffat en av fältbegränsningens vinkelställda plankor, varvid flygplanet slagit runt.
Uppläst och vidkänt:
Bertil Sjöblom
Furir.

Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
att dels gruppens landning, på grund av starkt begränsat landningsutrymme, ansatts med lägsta fart och nära fältgränsen och
att dels furir Sjöblom ej bibehållit sin plats under landningsmomentet.

Ljungbyhed den 11/3 1937.
B. Jacobsson
Förhörsledare
K. E. Karlsson
Protokollförare

F 5 verkstad 1937-03-06.
Till CVM 1937-03-19.
Kasserat 1937-06-04