Sk 10 nr 5539, 539

Antal i Flygvapnet: 25 st
I tjänst 1932-1945

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Sk 10 nr 5539, 539

Inläggav Leif Fredin » 26 jun 2014, 17:26

Sk 10
Typ: Raab-Katzenstein R.K.26 Tigerschwalbe
Tillverkare: A.B. Svenska Järnvägsverkstädernas Aeroplanavdelning, Linköping
Tillverkningsnummer: 21

Godkänt 1934-01-03
Till CVM 1934-01-18 med motor typ Ca nr 14145
Numrerat 5539
Överlämnat till F 5 1935-11-07
(Godkänt 1935-11-08)
Formation 1935-11-20.

Haveri 1936-01-14

Verkstad 1936-01-14. Reparation efter haveri. Ny propeller.

Märkning enligt fo nr 74/1935 daterad 1935-10-11
Märkning 5-44
Registreringsnummer 539 enligt skrivelse FS, TB nr 624:2 daterad 1935-10-15

Formation 1936-01-16

Haveri 1936-02-11
Motor: Ca nr 14145
Ff löjtnant K H Bergh oskadad
Orsak till nödlandning: -
Orsak till haveri: Felbedömning vid landning på snö.
Skador flygplan: Större deformationer i flygplankroppens bakre del, i övrigt smärre skador. Propellern splittrad.
Skador motor: Smärre skador.
Beräknad reparationskostnad 3.400:-

Bild

Till ASJA 1936-02-21. Reparation efter haveri.
F 5 formation 1936-04-27

Haveri 1936-08-14
Motor: Ca nr 14145
Ff aspirant Ljungdahl mindre krossår över vänstra ögat
Orsak till haveri: Felbedömning av farten.
Skador flygplan: Smärre deformationer i ramrören, brott å övervingens bakbalk vid stöttfästet, högra övre skevningsrodret kassabelt.
Beräknad reparationskostnad 1.450:- kr

Till ASJA 1936-08-15.
F 5 formation 1937-02-24.

Haveri 1937-03-24. Kollision med stolpe på fältet.

Verkstad 1937-03-25. Reparation efter haveri
Formation 1937-04-03.
Verkstad 1937-08-08. Liten översyn och motorbyte. Motor typ Ca nr 14134 inmonterad.
Märkning enligt fo nr 47/1937 daterad 1937-05-18
Formation 1937-09-30
Verkstad 1938-06-01. Övervingen varit lossmonterad för reparation av övre infästning och främre vänster baldakinstötta.
Formation 1938-06-08.
Verkstad 1939-01-20. Liten översyn och motorbyte. Motor typ Ca nr 14115 inmonterad.
Formation 1939-02-08

Haveri 1939-12-13
Motor: Ca nr 14115
Ff kadett Rasmusson oskadad
Orsak till haveri: Brott på hjulaxeln.
Skador flygplan: Kassabel materiel: vänster skevningsroder, vänster hjul och vänster hjulaxel. Reparabel materiel: undervinge, tvärbygel samt vänster landningsställsben.
Beräknad reparationskostnad 1.171:- kr

Verkstad 1939-12-13. Reparation (haveri).
Formation 1939-12-14.

Haveri 1940-01-10
Motor: Ca nr 14115
Ff kadett Olai oskadad
Orsak till haveri: Felmanöver.
Skador flygplan: Kassabelt: propeller, motorfundament, vänster landningsställssida, vänster skida, sidoroder och fena. Reparabelt: stabilisatorbeklädnad, höjdroderbeklädnad, diverse plåtar, övervinge och kropp.
Beräknad reparationskostnad 3.065:- kr

Verkstad 1940-01-11. Liten översyn. Motor typ Ca nr 14147 inmonterad.
Formation 1940-02-10
Märkning enligt fo nr 50/1940 daterad 1940-06-11 gällande från och med 1940-06-25
Märkning 5-8

Haveri 1941-03-28.

Verkstad 1941-03-28. Haverireparation. Utbyte av motorfundament.
Formation 1941-04-05.
Överlämnat till F 1 1942-09-21

Nödlandning 1942-12-16 vid Borgby gård, 1 km öster Kolbäck. Märkning 1-103
Motor: Ca nr 14147
Besättningen ff furir N I Cederberg, mek furir Helmer smärre skador
Skador flygplan: Totalhaveri.
Skador motor: Totalhaveri

Kasserat 1943-03-13 med motor typ Ca nr 14147
Leif Fredin
 
Inlägg: 3921
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Återgå till Sk 10, Raab-Katzenstein RK-26

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst