Sk 10 nr 5535, 535

Antal i Flygvapnet: 25 st
I tjänst 1932-1945

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Sk 10 nr 5535, 535

Inläggav Leif Fredin » 25 jun 2014, 08:23

Sk 10
Typ: Raab-Katzenstein R.K.26 Tigerschwalbe
Tillverkare: A.B. Svenska Järnvägsverkstädernas Aeroplanavdelning, Linköping
Tillverkningsnummer: 19

Godkänt 1933-12-15
Till CFM 1933-12-20 med motor typ Ca nr 14135. Diverse ändringsarbeten.
Numrerat 5535
Överlämnat till F 5 1934-12-22. Fpl kvarstår å CVM i förråd
F 5 verkstad 1935-01-09.
Formation 1935-01-29.

Bild

Haveri 1935-02-11.

Verkstad 1935-02-11. Haverireparation. Kroppen: Reparation av knutpunkt och beslag för höger bakre övre fäste för landningsställsben. Landningsställ: Utbyte av höger hjälpaxel, 1 st hjul, samtliga amortissörer samt 1 st ögelbult till hjälpaxel. Reparation av höger landningsställsben.
Formation 1935-03-07.

Haveri 1935-06-28.

Verkstad 1935-06-28. Motorfel
Formation 1935-07-07.
Till CVM 1935-07-23 jml FS skr T.461:18 av den 23/7.
Formation 1935-08-22
Verkstad 1936-03-14
Formation 1936-03-21

Märkning enligt fo nr 74/1935 daterad 1935-10-11
Märkning 5-41
Registreringsnummer 535 enligt skrivelse FS, TB nr 624:2 daterad 1935-10-15

Till CVM 1936-05-29. Liten fplöversyn samt stor motoröversyn. Motor typ Ca nr 14138 inmonterad
F 5 formation 1936-07-16
Verkstad 1937-01-29. Utbyte av vänster landningsställsben, hjul och amortissör. Montering av ny propeller.
Formation 1937-02-01.
Verkstad 1937-02-25. Liten översyn och motorbyte. Motor typ Ca nr 14130 inmonterad.
Formation 1937-03-31 med.
Verkstad 1938-02-08. Ommärkning. Undervinge och sidoroder varit nedmonterade.
Märkning enligt fo nr 47/1937 daterad 1937-05-18
Formation 1938-02-14.

Bild

Verkstad 1938-09-01. Liten översyn och motorbyte. Motor typ Ca nr 14135 inmonterad
Formation 1938-09-24
Verkstad 1939-11-18. Liten översyn. Motor typ Ca nr 14130 inmonterad
Formation 1939-11-29

Haveri 1940-03-05
Motor: Ca nr 14130
Orsak till haveri: Olyckshändelse vid fpl utdragning ur hangar.
Skador flygplan: Kassabelt: motorfundament. Reparabelt: baldakin och propellernav.
Beräknad reparationskostnad 800:- kr

Verkstad 1940-03-05. Haverireparation.
Formation 1940-03-19.
Märkning enligt fo nr 50/1940 daterad 1940-06-11 gällande från och med 1940-06-25
Märkning 5-5

Haveri 1941-02-11.

Verkstad 1941-02-11. Utbyte av undervinge.
Formation 1941-02-12.
Kasserat 1942-06-26. Gångtid total 914:00 tim. ”Sedan all utrustning och erforderlig reservmateriel tillvaratagits för F 1 depå räkning, skall fpl överlämnas till F 9 depå. Materielen är avsedd att användas som attrapper.”
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Återgå till Sk 10, Raab-Katzenstein RK-26

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst