Sk 10 nr 5531, 531

Antal i Flygvapnet: 25 st
I tjänst 1932-1945

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Sk 10 nr 5531, 531

Inläggav Leif Fredin » 25 jun 2014, 07:13

Sk 10
Typ: Raab-Katzenstein R.K.26 Tigerschwalbe
Tillverkare: A.B. Svenska Järnvägsverkstädernas Aeroplanavdelning, Linköping
Tillverkningsnummer: 15

Godkänt 1933-11-29
F 5 formation 1933-11-30. Motor typ Ca nr 14127.
Numrerat 5531
Verkstad 1933-12-11. Riktning av hjulaxelsgaffelända. Reparation av sporrskopa, utbyte av amortissörer.
Formation 1933-12-12.
Verkstad 1934-01-31. Fpl nedmonterat jml FS skrivelse den 26/1 1934.
Förråd 1934-02-03.
Formation 1935-03-12.

Haveri 1935-04-26
Motor: Ca nr 14127
Orsak till haveri: Obekant
Skador motor: Hopskärning i ett flertal cylindrar.
Beräknad reparationskostnad 7.000:- kr

Verkstad 1935-04-26. Inmontering av motor typ Ca nr 14134.
Formation 1935-05-20.
Verkstad 1935-11-25. Liten översyn och motorbyte. Motor typ Ca nr 14130 inmonterad

Märkning enligt fo nr 74/1935 daterad 1935-10-11
Märkning 5-37
Registreringsnummer 531 enligt skrivelse FS, TB nr 624:2 daterad 1935-10-15

Formation 1936-03-05
Verkstad 1936-11-09. Liten översyn och motorbyte. Motor nr 14115 inmonterad
Formation 1936-12-15
Verkstad 1937-11-25. Liten översyn och motorbyte. Motor typ Ca nr 14127 inmonterad
Märkning enligt fo nr 47/1937 daterad 1937-05-18
Formation 1937-12-15

Haveri 1938-07-06
Motor: Ca nr 14127
Orsak till haveri: Ren olyckshändelse.
Skador flygplan: Motorfundament: deformerat på flera ställen. Övervinge: obetydlig skada på framkantsfanér, mittparti. Stagbock: möjligen mindre deformation. Propeller: mindre tryckskador vid navet. Avgasrör mindre stukning.
Skador motor: Propelleraxeln indikeras.
Beräknad reparationskostnad 560:- kr

Verkstad 1938-07-07. Utbyte av motorfundament.
Formation 1938-07-19.
Verkstad 1938-12-06. Undervingen varit demonterad för utbyte av bakre handspak.
Formation 1938-12-16.

Bild

Verkstad 1939-04-04. Liten översyn och motorbyte. Motor typ Ca nr 14125 inmonterad
Formation 1939-04-13
Märkning enligt fo nr 50/1940 daterad 1940-06-11 gällande från och med 1940-06-25
Märkning 5-3

Bild

Verkstad 1940-11-27. Liten översyn. Nationalitetsmärke förstorat å undervinge.
Formation 1940-12-11 med motor typ Ca nr 14127.

Nödlandning 1941-01-14
Motor: Ca nr 14127
Ff kadett Paulsson oskadad
Orsak till nödlandning: Hävarmen på motorns spjällaxel hade lossnat. Reparerad.

Nödlandning 1941-06-10 Märkning 5-3
Motor: Ca nr 14127
Ff löjtnant Strokirk oskadad
Orsak till nödlandning: Nedgång i motorvarv.

Nödlandning 1941-06-10. Inga skador.

Kasserat 1942-06-26. Gångtid total 962.40 tim. ”Sedan all utrustning och erforderlig reservmateriel tillvaratagits för F 1 depå räkning, skall fpl överlämnas till F 9 depå. Materielen är avsedd att användas som attrapper.”
Leif Fredin
 
Inlägg: 3921
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:58

Återgå till Sk 10, Raab-Katzenstein RK-26

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst