Sk 10 nr 5530, 530

Antal i Flygvapnet: 25 st
I tjänst 1932-1945

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Sk 10 nr 5530, 530

Inläggav Leif Fredin » 25 jun 2014, 08:11

Sk 10
Typ: Raab-Katzenstein R.K.26 Tigerschwalbe
Tillverkare: A.B. Svenska Järnvägsverkstädernas Aeroplanavdelning, Linköping
Tillverkningsnummer: 14

Godkänt 1934-01-03
Till CFM 1934-01-18 med motor typ Ca nr 14133
Numrerat 5530
Överlämnat till F 5 1934-12-22. Fpl kvarstår å CVM i förråd.
F 5 verkstad 1935-01-09.

Haveri 1935-01-18. Utbyte av höger halvaxel med övre stödrör samt båda amortissörerna. Låsning av amortissörer, talrörsanordning samt skidbeslag.

Formation 1935-01-22.
Verkstad 1935-03-01. Utbyte av propeller.
Formation 1935-03-04.

Haveri 1935-06-13
Motor: Ca nr 14133
Orsak till haveri: Obekant.
Skador motor: Hopskärning i ett flertal cylindrar.
Beräknad reparationskostnad 7.000:- kr

Verkstad 1935-06-13. Liten översyn och motorbyte. Motor typ Ca nr 14127 inmonterad
Formation 1935-07-09.

Nödlandning 1935-10-22
Motor: Ca nr 14127
Ff underlöjtnant Magnusson oskadad
Orsak till nödlandning: Bensinbrist
Orsak till haveri: Kollision med stängsel.
Skador flygplan: Höger undervinge och skevningsroder samt sidoroder skadade.
Beräknad reparationskostnad 450:- kr

Verkstad 1935-10-22. Reparation.
Formation 1935-12-06.

Märkning enligt fo nr 74/1935 daterad 1935-10-11
Märkning 5-36
Registreringsnummer 530 enligt skrivelse FS, TB nr 624:2 daterad 1935-10-15


Verkstad 1936-08-25. Liten översyn och motorbyte. Motor typ Ca nr 14148 inmonterad
Formation 1936-09-30

Haveri 1936-10-24.

Verkstad 1936-10-26. Reparation efter haveri. Förstärkning av longeronger vid undre vingens infästningspunkter. Montering av ny undervinge med skeningsroder (den gamla undervingen till 542). m.m.
Formation 1936-12-03.
Verkstad 1936-12-09. Reparation efter kollision med bil. Utbyte av framkantsfanér, motorfundament. Utbyte av propeller.
Formation 1936-12-18.
Verkstad 1937-09-07. Utbyte av motorfundament.
Formation 1937-09-27
Verkstad 1937-11-06. Liten översyn och motorbyte. Motor typ Ca nr 14128 inmonterad.
Märkning enligt fo nr 47/1937 daterad 1937-05-18
Formation 1937-12-09
Verkstad 1938-03-12. Undervinge, motorfundament och landningsställ varit bortmonterade. Isvetsning av beslag för högre främre landningsställsben.
Formation 1938-03-21.
Verkstad 1939-03-21. Liten översyn och motorbyte. Motor typ Ca nr 14119 inmonterad.
Formation 1939-04-03
Verkstad 1939-11-01 Reparation (haveri).
Formation 1939-11-07.
Märkning enligt fo nr 50/1940 daterad 1940-06-11 gällande från och med 1940-06-25
Märkning 5-2
Verkstad 1940-11-15. Liten översyn. Nationalitetsmärke förstorat.
Formation 1940-11-28 med motor typ Ca nr 14126.

Haveri 1941-01-16.

Verkstad 1941-01-16. Haverireparation.
Formation 1941-01-24.

Haveri 1941-04-30.

Verkstad 1941-05-02. Haverireparation. Motor med fundament har varit urmonterade.
Formation 1941-05-20.
Kasserat 1942-06-26. Gångtid total 926.15 tim. ”Sedan all utrustning och erforderlig reservmateriel tillvaratagits för F 1 depå räkning, skall fpl överlämnas till F 9 depå. Materielen är avsedd att användas som attrapper.”
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Återgå till Sk 10, Raab-Katzenstein RK-26

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron