Sk 10 nr 1526, 526

Antal i Flygvapnet: 25 st
I tjänst 1932-1945

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Sk 10 nr 1526, 526

Inläggav Leif Fredin » 25 jun 2014, 08:04

Sk 10
Typ: Raab-Katzenstein R.K.26 Tigerschwalbe
Tillverkare: A.B. Svenska Järnvägsverkstädernas Aeroplanavdelning, Linköping
Tillverkningsnummer: 10

Kontrollfluget 1933-05-29

Godkänt 1933-06-06
Levererat till F1 1933-06-14 med motor typ Ca nr 14124
Numrerat 1526

Till England för prov

F 1 förråd 1933-08-01
Överlämnat till Stabens flygavdelning 1933-10
Till CVM Fc 1934-09-26
Till CVM verkstad; liten översyn 1936-10

Märkning enligt fo nr 74/1935 daterad 1935-10-11
Märkning 5-34
Registreringsnummer 526 enligt skrivelse FS, TB nr 624:2 daterad 1935-10-15

Överlämnat till F 5 1936-12-04
Verkstad 1937-01-29. Undervingen varit nedmonterad för kontroll av ramrören vid undervingens infästningspunkter.
Formation 1937-02-09.
Till CVM 1937-04-17. Liten fplöversyn och motorbyte. Motor typ Ca nr 14136 inmonterad
F 5 formation 1937-05-24
Verkstad 1937-12-01. Vingställ: Undervingen varit nedmonterad för lektion. Utbyte av stabilisator.
Märkning enligt fo nr 47/1937 daterad 1937-05-18
Formation 1938-01-24.

Nödlandning 1938-01-24. Fpl slagit runt.
Motor: Ca nr 14136
Ff kadett Werner oskadad
Orsak till nödlandning: Dimma.
Orsak till haveri: Nödlandning föranledd av snabbt inträdande väderleksförsämring.
Skador flygplan: Sidoroder och propeller kassabla. Diverse skador å övervinge samt fena. Bränsletankar tillbucklade.
Beräknad reparationskostnad 1.170:- kr

Verkstad 1938-01-25. Reparation efter haveri.
Formation 1938-03-12.

Haveri 1939-01-30. Kollision på marken med fpl nr 525.

Verkstad 1939-01-30. Haverireparation. Övervingen reparerad. Utbyte av V-stötta i landningsstället. Ny propeller.
Formation 1939-02-06.

Totalhaveri 1939-02-20 på sjön Rämen, Grangärde
Motor: Ca nr 14136
Besättningen lärare: löjtnant Henrik Nordström, elev kadett Hans Olof Palme oskadad
Orsak till haveri: Lärarens felbedömning av höjden vid landningen. Bidragande orsak: dålig sikt.

Bild

Ur protokoll
Löjtnanten Nordström anförde i huvudsak följande:
att han tjänstgjorde som lärare i fpl 526 med kad Palme som elev;
att övningarna utgjordes av landningar på främmande fält;
att haveriet inträffade på sjön Rämen under kad Palmes första landning;
att före haveriet ”fältet” hade rundats på c:a 125 m höjd, varefter lågrekognoscering utfördes;
att snöytan var obefläckad och siktförhållandena av den beskaffenheten att höjden över snöytan var svår att bedöma; vindstilla rådde;
att landningen ansattes parallellt med en strand och c:a 30 m från densamma;
att landningen utfördes som landning med motor;
att omedelbart före sättningsögonblicket fpl vek sig åt höger;
att N. drog på full motor för att räta upp fpl men att vingen redan var i isen;
att fpl svängde något åt höger och sattes sig på högra skidan, som av sidsättningen bröts sönder jämte landningsstället;
att fpl därefter gick på nosen c:a 35 – 40 m varefter det slog runt samt kasade på rygg c:a 10 – 15 m samt
att besättningen blev oskadad.

Uppläst och vidkänt:
Henrik Nordström
Löjtnant

Flygkadetten Palme anförde i huvudsak följande:
att han intygade riktigheten av löjtnanten Nordström enligt ovan framfört.

Uppläst och vidkänt:
Hans Olof Palme
Flygkadett

Flyging Westergård anförde i huvudsak följande:
att han vid besiktningen av det havererade flygplanet iakttagit följande:
Landningen har ansattas parallellt med stranden till en liten ö i sjön Rämen omkring 30 meter från strandkanten. Enligt spåren i snön har flygplanet träffat isen med höger undervinge först. Härefter har höger skida omedelbart följd av vänster skida träffat isen, varefter ett enda stort spår efter hela flygpla-net syntes;
att snö- och siktförhållandena voro i överensstämmelse med av ljt Nordström lämnade uppgifter.

Uppläst och vidkänt:
B. Westergård
Flygingenjör

Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
felbedömning i samband med landning på snötäckt sjö under försvårande belysningsförhållanden.

Grangärde den 28/2 1939 B. Schyberg
Förhörsledare
S. E. Uggla
Protokollförare

Flottiljchefens yttrande och beslut:
Haveriet har förorsakats av att löjtnant Nordström felbedömt höjden vid landningen. Med hänsyn till de svåra belysningsförhållandena vid tillfället ifråga kan detta icke läggas honom till last. Löjtnant Nordström har icke brustit i den aktsamhet, som skäligen bort iakttagas. Undersökning vid krigsrätt synes icke erforderlig. Kronan bör vidkännas kostnaderna.

Ljungbyhed den 16/3 1939.
Åge Lundström
Chef FKS

Kasserat 1939-04-04 med motor typ Ca nr 14136
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Återgå till Sk 10, Raab-Katzenstein RK-26

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron