Sk 10 nr 1525, 5525,525

Antal i Flygvapnet: 25 st
I tjänst 1932-1945

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Sk 10 nr 1525, 5525,525

Inläggav Leif Fredin » 24 jun 2014, 14:03

Sk 10
Typ: Raab-Katzenstein R.K.26 Tigerschwalbe
Tillverkare: A.B. Svenska Järnvägsverkstädernas Aeroplanavdelning, Linköping
Tillverkningsnummer: 9

Godkänt 1933-05-16
Levererat till F 1 1933-05-17 med motor typ Ca nr 14125
Numrerat 1525
Förråd 1933-08-01
Överlämnat till Stabens flygavdelning 1933-09-29
Vid CVM 1935-02-01.
Överlämnat till F 5 1935-05-15
Numrerat 5525
Formation 1935-05-21.

Bild

Verkstad 1935-05-27. Montering av talrörsanordning samt oljekylare. Utbyte av amortissörer.
Formation 1935-06-07.
Verkstad 1935-09-20. Motorn sotad, oljetank och oljeledningar rengjorda. Oljerör glödgade. Oljebyte, motorplåt reparerad.
Formation 1935-10-05
Fpl skadat 1935-10-07 på station.
Verkstad 1936-10-07. Motorn varit urmonterad samt körd i bock, axeln indikerad. Motorfundament (taget från fpl 5534) inmonterat. reparation av huvudtank, utbyte av sporrskopa samt diverse kablar.
Formation 1935-10-12.

Märkning enligt fo nr 74/1935 daterad 1935-10-11
Märkning 5-33
Registreringsnummer 525 enligt skrivelse FS, TB nr 624:2 daterad 1935-10-15

Verkstad 1936-04-08
Formation 1936-04-23
Verkstad 1936-05-04. Liten översyn och motorbyte. Motor typ Ca nr 14136 inmonterad.
Formation 1936-05-18

Haveri 1936-06-15
Motor: Ca nr 14136
Ff kapten Runius oskadad
Orsak till haveri: Felbedömning.
Skador flygplan: Mindre skador å landningsställ och flygkropp
Beräknad reparationskostnad 650:- kr

Verkstad 1936-06-16. Reparation efter haveri
Formation 1936-07-13
Verkstad 1936-11-04. Undervingen varit nedmonterad för kontroll av dess infästningspunkter i kroppen.
Formation 1936-11-17.
Till CVM 1936-12-19. Liten fpl- och stor motoröversyn – motorbyte. Motor typ Ca nr 14146 inmonterad
F 5 formation 1937-02-16
Undervinge och sidoroder varit nedmonterade 1936-12-08 för ommärkning enligt fo 47/1937 daterad 1937-05-18

Haveri 1938-02-18
Motor: Ca nr 14146
Ff kadett Albert oskadad
Orsak till haveri: Felbedömning av en för föraren okänd landningsplats.
Skador flygplan: Landningsställ kassabelt. Kropp, undervinge och propeller skadade. Motorfundament något deformerat.
Skador motor: Ventilmekanismerna på nedre cylindrarna skadade.
Beräknad reparationskostnad 2.500:- kr

Bild

Verkstad 1938-02-19.
Till CVM 1938-03-08.
F 5 formation 1938-11-09 med motor tp Ca nr 14149.

Haveri 1939-01-30. Kollision på marken med fpl nr 526.

Verkstad 1939-01-30. Haverireparation. Övervingen reparerad. Ny undervinge. Utbyte av höger N-stötta.
Formation 1939-02-06.
Verkstad 1939-12-21. Liten översyn. Motor typ Ca nr 14128 inmonterad
Formation 1940-01-10
Märkning enligt fo nr 50/1940 daterad 1940-06-11 gällande från och med 1940-06-25
Märkning 5-1

Haveri 1940-11-21
Motor: Ca nr 14128
Ff kadett Tjerneld oskadad
Orsak till haveri: Kollision med fpl Sk 10 nr 533 på grund av hård vind. Olyckshändelse.
Skador flygplan: Propeller reparabel.
Beräknad reparationskostnad 150:- kr


Haveri 1942-01-08
Total gångtid: 895.35 tim
Motor: Ca nr 14128
Total gångtid: 711.25 tim
Skador fpl: Motorfundament stukat.
Skador motor: Mindre skador å avgasrör och ventilkåpor.
Beräknad kostnad 400:- kr

Ur protokoll:

Förhör angående materiel som skadats den 8/1 1942 vid stationstjänst.

Vpl 2603 Pettersson anförde i huvudsak följande:
att han bar fpl:s stjärt på axeln vid inrättning på uppställningslinjen.
att på grund av ishalka drog mekanikern i vänster vinge denna framåt och därefter drog mekanikerna i höger vinge denna framåt.
att när båda mekanikerna sedan drog framåt samtidigt stoppade fpl plötsligt upp och ställde sig på nosen, varvid han följde med fpl:s stjärt upp i luften.

Uppläst och vidkänt:
Gösta Mander Pettersson
Vpl 2603

Vpl 2515 Gren anförde i huvudsak följande:
att han, vid inrättning av fpl, på grund av halkan drog fram vänster vinge.
att när han och mekanikern i höger vinge drog framåt samtidigt tog något emot varför han drog kraftigare framåt.
att han därvid hörde någon ropa, varför han vände sig om och såg då Pettersson hänga i sporren på väg upp i luften.

Uppläst och vidkänt:
Nils Gren
Vpl 2515

K 12 Persson anförde i huvudsak följande:
att han vid inrättning av fpl drog framåt i höger vinge, sedan mekanikern i vänster vinge dragit fram denna.
att när han och mekaniker i vänster vinge därpå drog framåt samtidigt över en liten förhöjning ställde fpl sig på nosen så snart det passerat förhöjningen.

Uppläst och vidkänt:
Gösta Pehrsson
K 13

Vpl 2507 Andersson anförde i huvudsak följande:
att han vid inrättning drog framåt i motorn.
att han när fpl stoppade upp och han såg fpl:s stjärt höja sig försökte hålla emot så att fpl ej skulle ställa sig på nosen.
att han på grund av tyngdpunktsförflyttningen ej orkade hålla emot utan släppte för att ej bli klämd mellan motorn och marken.
att han i övrigt instämmer i Grens och Perssons yttrande.

Uppläst och vidkänt:
Eric Andersson
Vpl 2507

Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
Rådande väderleksförhållande (isgata å uppställningsplatsen), varför olyckshändelse föreligger.

Ljungbyhed den 8/1 1942. Kurt Schönbeck
Förhörsledare
W. Göransson
Protokollförare

Flottiljchefens yttrande och beslut:
Skadorna å fpl ha förorsakats av olyckshändelse för vilken ingen kan göras ansvarig. Kronan vidkännes kostnaderna. Krigsrätt erfordras icke.

Ljungbyhed den 21/2 1942.
Åge Lundström
CFKS


Kasserat 1942-06-26. ”Sedan all utrustning och erforderlig reservmateriel tillvaratagits för F 1 depå räkning, skola fpl överlämnas till F 9 depå. Materielen är avsedd att användas som attrapper.”
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Återgå till Sk 10, Raab-Katzenstein RK-26

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron