Sk 9 nr 5110, 4560, 5560, 560

Antal i Flygvapnet: 10 st
I tjänst 1931-1947

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Sk 9 nr 5110, 4560, 5560, 560

Inläggav Leif Fredin » 06 feb 2014, 12:04

Typ: de Havilland D.H.60T Moth Trainer
Tillverkare: The de Havilland Aircraft Co Ltd, Stag Lane; England
Tillverkningsnummer 1720

F 5 verkstad 1931-08-08 med motor typ Gp II nr 2184. Fullständig uppmontering.
Godkänt 1931-08-11 som Sk 9 nummer 5110
F 5 formation 1931-08-12.
Verkstad 1931-10-19. Motorbyte: Inmontering av motor typ Gp II nr 2188.
Formation 1931-10-20.
Till CFV 1931-10-28 för montering av flottörlandningsställ
F 5 formation Västerås 1931-11-01. F 5 skolavdelning förlagd till Västerås under tiden 1/11 – 15/12 1931. (KrA,
F 5 verkstad 1931-12-17. Skyddsplåtar påmonterade för skevningsroderlinorna. Utbyte av propeller. Diverse reparationer.
Omnumrerat 4560 enligt TB nr H.120 daterad 1931-11-18
Formation 1931-12-21
Verkstad 1932-04-22. Motorbyte. Motor typ Gp II nr 2189 inmonterad.
Formation 1932-04-30.
Omnumrerat 5560 1932-07
Verkstad 1932-08-16. Motorbyte. Motor typ Gp II nr 2147 inmonterad.
Formation 1932-08-19.
Till CFV 1932-10-21. Utbyte av höger över- och undervinge med skevningsroder, främre högra bärstag och landningsstötta samt propeller.
Formation 1932-10-27.
Verkstad 1932-12-06. Motorbyte. Motor typ Gp II nr 2149 inmonterad.
Formation 1933-01-09.
Verkstad 1933-03-13. Utbyte av samtliga ramrör med stagplåtar från bakre spant och ut till stjärten. Sporren utbytt m.m.
Formation 1933-03-24.
Verkstad 1933-06-09. Översyn och motorbyte. Motor typ Gp II nr 2144 inmonterad.
Formation 1933-06-27.
Verkstad 1933-09-05. Liten översyn samt motorbyte. Motor typ Gp II nr 2182 inmonterad.
Formation 1933-09-11.

Haveri 1933-09-13 vid landning. Fpl slog runt. Skador: Flygkropp, ving- och landningsställ, roder, propeller m.m

Verkstad 1933-09-14. Reparation. Motor typ Gp II nr 2182 inmonterad.
Formation 1933-12-07.
Verkstad 1934-07-12. Justering av andningsställ.
Formation 1934-07-13.
Verkstad 1934-09-06. Liten översyn och motorbyte. Motor typ Gp II inmonterad.
Formation 1934-09-12.

Haveri 1934-09-28.

Verkstad 1934-09-28. Reparation
Formation 1934-10-01.

Haveri 1935-02-13.

Verkstad 1935-02-13. Liten fplöversyn. Motor typ Gp II nr 2182 inmonterad.
Formation 1935-03-04.
1935-04-05. Montering av flottörlandningsställ.
Verkstad 1935-04-23. Montering av hjullandningsställ och reparation
Formation 1935-05-08.

Haveri 1935-08-05.

Verkstad 1935-08-05. Vingställ: Reparation av tygsträckare å höger undervinge. Landningsställ: utbyte av 2 st hjul, 4 st specialbult och 2 st S-bult.
Formation 1935-08-06.
Förråd 1935-10-25
Verkstad 1936-03-09. Liten översyn och motorbyte. Motor typ Gp II nr 2145 inmonterad
Förråd 1936-04-02
Fpl ommärkt 1936-07-02
Ommärkning enligt fo nr 74/1935 daterad 1935-10-11
Märkning 5-4
Registreringsnummer 560 enligt TB nr 624:2 daterad 1935-10-15
Överlämnat till F 3 1936-07-03 (som lån ?)
F 5 formation 1936-08-29
Verkstad 1936-10-17. Liten översyn och motorbyte. Motor typ Gp II nr 2188 inmonterad.
Formation 1936-10-30

Nödlandning 1937-05-24
Ff aspirant Nyström oskadad
Orsak till nödlandning: Bensinkranen oavsiktligt delvis stängd vid förarens instigande i fpl.

Verkstad 1937-06-11. Höger vingställ varit nedmonterat för lektion.
Formation 1937-06-17.
Ommärkning enligt fo nr 47/1937 daterad 1937-05-18

Nödlandning 1937-09-02
Motor: Gp II nr 2188
Ff löjtnant K.-E. Karlsson. oskadad
Orsak till nödlandning: Motorstopp

Till Instruktionsverkstad 1937-09-21.
Till ASJA 1937-12-16. Stor översyn. Motor typ Gp II nr 2188 inmonterad.
Överlämnat till F 3 1938-03-08
Märkning 3-44
Förråd 1938-06-02
Formation 1938-06-08
Till ASJA 1938-09-04 för just
Formation 1938-09-14
Förråd 1938-11-01
Formation 1939-01-13
1939-12 Ommärkt 3-60

Haveri 1940-05-06 vid F 3, Malmen
Total gångtid: 1969 tim
Motor: Gp II nr 2188
Total gångtid: 1256 tim.
Ff löjtnant B. Flach oskadad
Orsak till haveri: Påkörning av hinder vid utkörning i grp.
Skador flygplan: Undervinge, höger, skadad.
Skador motor: Propellern kassabel.
Beräknad reparationskostnad 600:- kr

Till CVM 1940-05-29; liten översyn
Ommärkning enligt fo nr 50/1940 daterad 1940-06-11 gällande från och med 1940-06-25
Märkning 3-101
F 3 förråd 1940-07-16
Formation 1940-07-31
Förråd 1940-10-23
Formation 1940-12-11

Kollision med luftledning 1941-01-20. Mindre skador å vänster undervinge

Haveri 1941-07-22. Vänster kroppshalva deformerad vid landningsstället

Förråd 1941-07-23
Till CVM 1941-08-05. Reparation
F 3 förråd 1941-09-13
Formation 1941-09-17
Försålt 1947-02-25 med motor typ Gp II nr 2149 till B. H. Gustavsson, Stockholm. Pris kronor 1.550.

Registrering SE-BFH
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Återgå till Sk 9, DH 60T Moth Trainer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst