Sk 9 nr 5109, 4559, 5559, 559

Antal i Flygvapnet: 10 st
I tjänst 1931-1947

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Sk 9 nr 5109, 4559, 5559, 559

Inläggav Leif Fredin » 06 feb 2014, 12:02

Typ: de Havilland D.H.60T Moth Trainer
Tillverkare: The de Havilland Aircraft Co Ltd, Stag Lane; England
Tillverkningsnummer 1719

F 5 verkstad 1931-08-08 med motor typ Gp II nr 2182. Fullständig uppmontering.
Godkänt 1931-08-11 som Sk 9 nummer 5109
F 5 formation 1931-08-12.
Verkstad 1931-10-07. Motorbyte: Motor typ Gp II nr 2189 inmonterad.
Formation 1931-10-08.
F 5 formation Västerås 1931-11-01. F 5 skolavdelning förlagd till Västerås under tiden 1/11 – 15/12 1931. (KrA,
F 5 verkstad 1932-03-23. Motorbyte. Motor typ Gp II nr 2151 inmonterad.
Omnumrerat 4559 enligt TB nr H.120 daterad 1931-11-18
Formation 1932-03-24.
Verkstad 1932-05-04. Utbyte av sporrställ, höger och vänster höjdroderlinor. Reparation av avgasrör, motorns täckplåtar m.m.
Formation 1932-05-07.
Omnumrerat 5559 1932-06
Verkstad 1932-07-08. Utbyte av diverse bultar.
Formation 1932-07-12.
Verkstad 1932-07-15. Motorbyte. Motor typ Gp II nr 2144 inmonterad.
Formation 1932-07-18.
Verkstad 1932-07-22. Utbyte av diverse bultar. Reparation av bensintank samt klädseln å vänster undervinge samt stabilisatorn.
Formation 1932-07-23.
Verkstad 1932-09-16. Vingarna nedmonterade. Utbyte av vänster främre sida av kroppen. Diverse översynsar-beten.
Formation 1932-09-20.
Verkstad 1933-03-13. Utbyte av vänster och höger undre främre vingfäste med övre bultar. Motor typ Gp II nr 2184 inmonterad
Formation 1933-03-29.
Verkstad 1933-05-27. Utbyte av vänster undervinge samt reparation av frontplåt.
Formation 1933-05-31.
Verkstad 1933-07-13. Översyn samt motorbyte. Motor typ Gp II nr 2151 inmonterad.
Formation 1933-07-23.
Verkstad 1933-11-09. Stor översyn och motorbyte. Motor typ Gp II nr 2184 inmonterad
Formation 1934-01-31.
Verkstad 1934-07-23. Bl a omreglering av vingställ.
Formation 1934-07-24.

Haveri 1934-08-07
Motor: Gp II nr 2184
Ff underlöjtnant Ahlsell oskadad
Orsak till haveri: Genomsjunkning vid landning.
Skador flygplan: Höger och vänster kroppssida samt höger och vänster motorfundament och landningsställ deformerade.
Beräknad reparationskostnad: 1.100:- kr

Verkstad 1934-08-08. Reparation och motorbyte. Motor typ Gp II nr 2184 inmonterad.
Formation 1934-08-15.
Verkstad 1934-09-13. Liten fplöversyn och motorbyte. Motor typ Gp II nr 2189 inmonterad.
Formation 1934-09-17.
1934-10-03. Hjullandningsställ utbyte mot sjöställ.
Verkstad 1934-11-01. Utbyte mot hjullandningsställ m.m.
Formation 1934-11-08.
Verkstad 1935-02-05. Liten fplöversyn och motorbyte. Motor typ Gp II nr 2149 inmonterad.
Formation 1935-02-27.
1935-04-05. Montering av flottörlandningsställ.
Verkstad 1935-04-23. Montering av hjullandningsställ och reparation.
Formation 1935-05-18.
Verkstad 1935-05-29. Omreglering av vingställ.
Formation 1935-06-03.
Verkstad 1935-09-23. Liten översyn och motorbyte. Motor typ Gp II nr 2189 inmonterad.
Förråd 1935-10-22
Ommärkning enligt fo nr 74/1935 daterad 1935-10-11
Märkning 5-3
Registreringsnummer 559 enligt TB nr 624:2 daterad 1935-10-15
Överlämnat till F 3 som lån 1936-07-03

Haveri 1936-07-24
Motor: Gp II nr 2189
Ff löjtnant Sundgren oskadad
Orsak till nödlandning:
Orsak till haveri: Haveri på marken. Kollision med gränsmarkeringsljus.
Skador flygplan: Större skador å vänster undervinge.
Beräknad reparationskostnad: 300:- kr.

Förråd 1936-07-24. Vänster undervinge utbytt.
Formation 1936-07-27

Haveri 1936-08-06 vid F 3, Malmen
Total flygtid: 1556 tim.
Motor: Gp II nr 2189
Total gångtid: 939 tim.
Ff teknolog Sten Lindblom lindrig hjärnskakning, spricka i käkben.
Orsak till haveri: Kollision med träd. Manöverfel.
Skador flygplan: Större skador å vingställ, baldakin, motorfundament, bränsletank och landningsställ. Mindre skador å sidoroder, höger kroppssida och motorplåtar.
Skador motor: Större skador å avgasrör, ingasrör, motorfäste höger bakre och propeller. Skador inre ha ej kunnat fastställas.
Beräknad reparationskostnad: 7.000:- kr.

Lindblom var förare (2. flygningen I E K) å fpl med order att utföra svängar och svängar I planén sektor nr 1.
Vid ingång I sektor nr 1 hade han höjd 500 m, han I plané utförde en högersväng 90° och därefter övergick I plané, började en vänstersväng med normal branthet och han efter 90° sökte taga fpl ur svängen. Skevningen gick tungt varför han drog på motor och gav höger sidoroder. Han ej hade något minne av huru länge svängen fortgått och att han fått ur fpl ur svängen, men då varit så lågt att en kollision med en c:a 30 m hög tall var oundviklig.

Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
Teknolog Lindblom ej iakttagit anbefalld min höjd.
Svängen har sannolikt gjorts för brant, (för stort sidoroderutslag) och att fpl övergått I brant spiral med låg nos och stor höjdförlust.
Något fel å fpl:s manöveranordningar har ej konstaterats.

Återlämnat till F 5 1936-08-10
F 5 verkstad 1936-08-10
Kasserat 1936-10-16. Flygtid 1556 tim. Antal flygningar 6789 st. Med motor typ Gp II nr 2189
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Re: Sk 9 nr 5109, 4559, 5559, 559

Inläggav Bengt Ekbladh » 04 feb 2019, 20:56

Sk 9 nr 5109, 4559, 5559, 559

Haveri 1936-08-06 vid F 3

Under en flygkurs för teknologer på F 3 havererade fpl 559 (5-3) under övning i stigning och plané. Flygplanet kom under sväng under anbefalld minimihöjd. Dessutom utförde föraren svängen för brant med låg nos och stor höjdförlust. Vid urgången ur svängen var planet på så låg höjd att det kolliderade med en tall. Flygplanet förlorade därvid farten, slog i marken och totalhavererade. Föraren undkom med hjärnskakning. Orsaken till haveriet var manöverfel i kombination med felbedömning.
Bengt Ekbladh
 


Återgå till Sk 9, DH 60T Moth Trainer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst