Sida 1 av 1

Sk 9 nr 5108, 3558, 5558, 558

InläggPostat: 06 feb 2014, 11:59
av Leif Fredin
Typ: de Havilland D.H.60T Moth Trainer
Tillverkare: The de Havilland Aircraft Co Ltd, Stag Lane; England
Tillverkningsnummer 1718

F 5 verkstad 1931-08-08 med motor typ Gp II nr 2151. Fullständig uppmontering.
Godkänt 1931-08-11 som Sk 9 nummer 5108
F 5 formation 1931-08-13.
Verkstad 1931-10-20. Motorbyte. Motor typ Gp II nr 2184 inmonterad.
Formation 1931-10-22
F 5 formation Västerås 1931-11-01. F 5 skolavdelning förlagd till Västerås under tiden 1/11 – 15/12 1931.
F 5 verkstad 1931-12-29. Översyn av motor Propellern utbytt. Diverse reparationer.
Omnumrerat 3558 enligt TB nr H.120 daterad 1931-11-18
Formation 1932-01-08
Verkstad 1932-04-22. Motorbyte. Motor typ Gp II nr 2145 inmonterad.
Formation 1932-05-07.
Omnumrerat 5558 1932-06
Verkstad 1932-07-11. Diverse justeringar
Formation 1932-07-12.
Verkstad 1932-08-09. Hård landning. Motorbyte. Motor typ Gp II nr 2135 inmonterad.
Formation 1932-09-30.
Verkstad 1932-12-01. Motorbyte. Motor typ Gp II nr 2182 inmonterad.
Formation 1932-12-08.
Verkstad 1933-05-06. Översyn och motorbyte. Motor typ Gp II nr 2145 inmonterad
Formation 1933-06-14.
Verkstad 1933-08-31. Mindre översyn. Motorbyte. Motor typ Gp II nr 2188 inmonterad.
Formation 1933-09-09.
Verkstad 1933-09-25. Landningsstället har varit nedmonterat och besiktigat
Formation 1933-09-26.
Verkstad 1933-12-16. Stor fplöversyn och motorbyte. Motor typ Gp II nr 2151 inmonterad.
Formation 1934-04-26.

Haveri 1934-07-12.

Verkstad 1934-07-12. Landningsställ: Utbyte av 2 st fjädrande ben, 2 st halvaxlar
Formation 1934-07-16.
Verkstad 1934-07-25. Inmontering av extratank med ledning och pump för bränsle.
Verkstad 1934-07-25. Urmontering av extratank med ledning och pump.
Formation 1934-08-03.
Överlämnat till Stabens Flygavdelning 1934-08-31
Till F 5 1935-03-30.

Verkstad 1935-04-01. Reparation av fpl och motorbyte. Motor typ Gp II nr 2184 inmonterad.
Formation 1935-04-03. Montering av flottörlandningsställ.
Verkstad 1935-04-23. Montering av hjullandningsställ och reparation.
Formation 1935-05-18.

Haveri 1935-08-21.

Verkstad 1935-08-21. Reparation.
Formation 1935-09-07.
Förråd 1935-12-18.
Ommärkning enligt fo nr 74/1935 daterad 1935-10-11
Märkning 5-2
Registreringsnummer 558 enligt TB nr 624:2 daterad 1935-10-15
Verkstad 1936-04-02. Liten översyn och motorbyte. Motor typ Gp II nr 2149 inmonterad
Formation 1936-04-28
Överlämnat till F 3 1936-04-29 (lån ?)
F 5 förråd 1936-06-08
Formation 1936-07-24
Verkstad 1936-10-02. Montering av ny propeller.
Formation 1936-10-07

Nödlandning 1936-10-12
Motor: Gp II nr 2149
Besättningen, lärare löjtnant Seth. elev: underlöjtnant Sjölin oskadad.
Orsak till nödlandning: Motorstopp

Verkstad 1936-11-10. Liten översyn och motorbyte. Motor typ Gp II nr 2184 inmonterad
Formation 1936-11-25
Ommärkning enligt fo nr 47/1937 daterad 1937-05-18
Till ASJA 1937-12-16. Stor översyn. Motor typ Gp II nr 2149 inmonterad
Överlämnat till F 3 1938-05-28
Märkning 3-43

Nödlandning 1939-01-26
Motor: Gp II nr 2149
Ff fanjunkare Lundberg oskadad
Orsak till nödlandning: Tändstiftsfel (Mittelelektroden lossnat å cyl. 2)

Förråd 1939-10-01
Till CVM 1939-11-24 för liten översyn.
1939-12 Ommärkt 3-58
Förråd 1940-01-20
Formation 1940-01-30
Ommärkning enligt fo nr 50/1940 daterad 1940-06-11 gällande från och med 1940-06-25
Märkning 3-100

Haveri 1940-10-03. Landningsstället sönderslaget

Verkstad 1940-10-07.Reparation
Formation 1940-11-04
Verkstad 1940-12-02. Diverse reparationer
Formation 1941-01-22
Verkstad 1941-03-10. Motorbyte. Motor typ Gp II nr 2188 inmonterad
Formation 1941-03-28
Förråd 1941-04-17
Formation 1941-04-28
Till CVM 1943-09-30 för stor översyn. Beräknas klar 1944-01-20

Haveri 1944-09-14
Motor: Gp II nr 2184
Ff aspirant Tibell oskadad
Skador flygplan: Högra undervingen skadad.
Beräknad reparationskostnad: 1.400:- kr

Orsak till haveri: Fpl råkade troligen i s k nersvep vid landningen varvid fpl kolliderade med ett gränsmarkerings-ljus.

Försålt 1947-02-25 med motor typ Gp II nr 2184 till Erland Nilsson, Hammarbyhöjden. Pris kronor 1.405.

Registrering SE-BFI

Re: Sk 9 nr 5108, 3558, 5558, 558

InläggPostat: 06 dec 2014, 12:34
av Johnny Comstedt