Sk 9 nr 5107, 3557, 5557

Antal i Flygvapnet: 10 st
I tjänst 1931-1947

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Sk 9 nr 5107, 3557, 5557

Inläggav Leif Fredin » 06 feb 2014, 11:56

Typ: de Havilland D.H.60T Moth Trainer
Tillverkare: The de Havilland Aircraft Co Ltd, Stag Lane; England
Tillverkningsnummer 1704

Ex G-ABKR

F 5 formation 1931-07-10 med motor typ Gp II nr 2145.
Numrerat 5107
Godkänt 1931-07-08
Verkstad 1931-09-03. Motorn har varit urmonterad för sotning.
Formation 1931-09-04.
Till CFV 1931-10-10 för montering av flottörlandningsställ
F 5 formation Västerås 1931-11-01. F 5 skolavdelning förlagd till Västerås under tiden 1/11 – 15/12 1931.
1931-12-17. Planet omnumrerat 3557 enligt TB nr H.120 daterad 1931-11-18
Verkstad 1932-04-08. Motorbyte. Motor typ Gp II nr 2182 inmonterad.
Formation 1932-04-18.
Omnumrerat 5557 1932-06
Verkstad 1932-06-26. Översyn
Formation 1932-08-13.
Verkstad 1932-09-01. Motorbyte. Motor typ Gp II nr 2149 inmonterad.
Formation 1932-09-03.

Totalhaveri 1932-09-27

Kasserat 1933-06-30. Total flygtid 495:05 tim. Antal flygningar 1831 st.
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Re: Sk 9 nr 5107, 3557, 5557

Inläggav Bengt Ekbladh » 06 feb 2014, 21:39

Leif Fredin skrev:Typ: de Havilland D.H.60T Moth Trainer
Tillverkare: The de Havilland Aircraft Co Ltd, Stag Lane; England
Tillverkningsnummer 1704
Ex G-ABKR
...
Totalhaveri 1932-09-27
Kasserat 1933-06-30. Total flygtid 495:05 tim. Antal flygningar 1831 st.


Totalhaveriet 1932-09-27 hände vid Bjärslöf
Bengt Ekbladh
 

Re: Sk 9 nr 5107, 3557, 5557

Inläggav Bengt Ekbladh » 04 feb 2019, 20:48

Sk 9 nr 5107, 3557, 5557

1932-09-27:
Fpl 557 (5557) havererade under start- och landningsövningar vid Bjärslöf. Efter rekognosering på ca 100 m höjd nedgick vid vänstersväng motorvarvet plötsligt. Vid ansatt nödlandning på ett intilliggande fält, upptäckte föraren en kraftledning strax framför fältet. Vid försök att passera över ledningen, tappade flygplanet farten och vek sig på 20 m höjd, slog i marken och totalhavererade. Besättningen undkom med lindriga skador. Orsaken till haveriet fastställdes till konstruktionsfel på ingassätet till cylinder 3. Efter detta utbyttes cylindertopparna på samtliga till Sverige levererade Gipsy II-motorer med d:o i aluminiumbrons (genom tillverkarens bekostnad)
Bengt Ekbladh
 


Återgå till Sk 9, DH 60T Moth Trainer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst