av Leif Fredin » 02 jul 2014, 07:35
Sk 6
589
Typ: Heinkel H.D.36
Tillverkare: Centrala Flygverkstaden, Malmen
Tillverkningsnummer 182
F 5 formation 1930-09-21
Numrerat 589
Hangar 1930-09-29. Motorbyte: inmontering av motor typ Mc 180 nr 46531
Formation 1930-09-30
Godkänt 1930-10-15
Verkstad 1930-12-15. Motorbyte: inmontering av motor typ Mc 180 nr 46488 (180 hk). Sporren reparerad samt försedd med nytt gummi. Reparation av kylare och vattendom m m..
Formation 1931-01-08.
Haveri 1931-01-20. Nödlandning på grund av motorstopp. Härvid blev ett hjul skadat.
Haveri 1931-03-16. Höger landningsställsben samt dess främre beslag, höger inre skida och 1 st amortisör skadade. Utbyte av: Höger landningsställsben samt höger främre beslag, ytterskidor mot hjul samt höger amortisör.
Totalhaveri 1931-04-15 vid Linneröd, c:a 12 km ost Ljungbyhed.
Motor: Mc 180 nr 46488
Ff korpral Kjell Axel Sahlstrand omkom
Ur protokoll:
Kårchefens sammanställning och yttrande.
1. Sammanställning
En grupp av tre flygplan, typ Sk 6, startade den 15. april 1931 kl. 1030 från flygfältet å Ljungbyhed. Gruppen hade kl. 1040 uppnått en höjd av 500 meter, då den enligt order avgick med r.v. kurs 40 grader.
Vädret var klart. Vinden måttlig. Luften gropig.
Då gruppen efter sammanlagt cirka 15 minuters flygtid hunnit till cirka 500 meter SO Linnetofta, har det vänstra flygplanet nr. 589, som fördes av vpl. Korpralen nr. 201 40/30 Kjell Axel Sahlstrand, tydligen sackat efter i formeringen, varvid avståndet ökades från cirka 30 meter till cirka 60.
Därefter har nämnda flygplan efter en högersväng gått i glidflykt, vilken till en början varit flack, men sedermera blivit brantare, så att nedslaget i marken skett med stor fart.
Flygplanet sönderslogs fullständigt och föraren dödades.
2. Yttrande
…
Att flygplan nr. 589 sackat efter i formeringen tyder på, att motorn icke givit den erforderliga farten. På grund härav har flygplanet lagts i glidflykt.
…
Under glidflyktens senare del har föraren icke behärskat flygplanets manöver. Att föraren dock sökt manövrera flygplanet in i det sista är troligt, enär föraren ännu efter nedslaget höll höger hand om spakens handtag.
Att föraren icke använt sig av fallskärm eller ens gjort försök därtill, tyder också på, att han in i det sista försökt att manövrera flygplanet.
…
Med den använda motortypen ha under det sista halvåret motorhaverier inträffat så gott som varje flygdag. Däremot ha felaktigheter i flygplanens, typ Sk 6, manöverorgan icke förmärkts under de cirka 20.000 uppstigningar, som blivit utförda vid skolan med denna typ.
Som slutomdöme får jag som min åsikt vördsamt framhålla, att den primära orsaken till nödlandningen torde ha varit motorhaveri men att däremot anledningen till den branta glidflykten icke kunnat utredas.
Ljungbyhed den 21. april 1931
Arvid Flory
Kårchef
Kasserat 1931-05-06. Gångtid 147.10 tim. Med motor typ Mc 180 nr 46488