Sk 11A nr 5520, 520

I tjänst 1932-1957
Antal i Flygvapnet: 15 st Sk 11, 21 st Sk 11A,

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Sk 11A nr 5520, 520

Inläggav Leif Fredin » 22 jun 2014, 12:45

Sk 11A
Typ: de Havilland D.H.82A Tiger Moth
Tillverkare: A.B. Svenska Järnvägsverkstädernas Aeroplanavdelning
Tillverkningsnummer: 52

Till CVM Teknologkurs 1935-07-09 med motor typ GpM nr 8119
Numrerat 5520
Godkänt 1935-07-09
CVM verkstad 1935-08-30
Överlämnat till F 5 1935-09-07
Till CVM 1935-12-19

Märkning enligt fo nr 74/1935 daterad 1935-10-11
Märkning 5-24
Registreringsnummer 520 enligt skrivelse FS, TB nr 624:2 daterad 1935-10-15

F 5 formation 1936-03-01

Nordiska Flygtävlingen 1936-05-22 till -23 Tävlingsnummer 31, förare sergeant B.G. Sjunnesson

Till CVM 1936-09-30. Montering av ny blindflyghuv m.m.
F 5 formation 1936-10-11
Verkstad 1936-11-17. Liten översyn och motorbyte. Motor typ GpM nr 8422 inmonterad
Formation 1936-12-03
Verkstad 1937-05-27. Reparation efter haveri. Montering av ny höger övervinge. Montering av förstärkta övre bakre vingrotsbeslag.
Formation 1937-06-02.
Till CVM 1937-09-28. Liten översyn och motorbyte. Motor typ GpM nr 5855 inmonterad.
Märkning enligt fo nr 47/1937 daterad 1937-05-18
F 5 formation 1937-11-05

Haveri 1938-03-08.

Verkstad 1938-03-08. Reparation efter haveri. Montering av propeller. Utbyte av sidoroder. Reparation av avgasrör samt mindre skador å vänster undervinge.
Formation 1938-03-12.

Nödlandning 1939-01-26
Motor: Gp M nr 5855
Ff aspirant af Geijerstam oskadad
Orsak till nödlandning: Driftsstörning.

Verkstad 1939-03-24. Utbyte av vänster undervinge.
Formation 1939-03-29.

Totalhaveri 1939-05-09 vid Rufveröd, 3 km nordost Ljungbyhed
Motor: GpM nr 5855
Besättningen. under huv kadett Åke S:son Lundblad, säkerhetsförare kadett Gustav Alveryd omkom

Totalhaveri vid Rufveröd, 3 km NO Ljungbyhed under övning i instrumentflygning, varvid föraren furir Lundblad och reservförare furir Alveryd omkom. Fpl hade enligt vittnen framförts i brant dykning ned mot skogen, varefter det tagits upp i nästan lodrät stigning för att ånyo övergå till mycket brant dykning, från vilket fpl gick direkt ned i marken och totalt ramponerades.

Anledning till haveriet har icke kunnat utredas. Tänkbara orsaker koloxidförgiftning, illamående, felbedömning av resff, låsning av höjdroder, materialfel.

F 5 verkstad 1939-05-09.
Kasserat 1939-06-07. Gångtid 923.00 tim. Antal flygningar 3035 st.
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Återgå till Sk 11, De Havilland DH 82A Tiger Moth

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst