Sk 11A nr 6514, 514

I tjänst 1932-1957
Antal i Flygvapnet: 15 st Sk 11, 21 st Sk 11A,

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Sk 11A nr 6514, 514

Inläggav Leif Fredin » 22 jun 2014, 12:33

Sk 11A
Typ: de Havilland D.H.82A Tiger Moth
Tillverkare: A.B. Svenska Järnvägsverkstädernas Aeroplanavdelning
Tillverkningsnummer: 46

Godkänt 1935-06-14 med motor typ Gp M nr 5857
Numrerat 6514
Levererat till Stabens flygavdelning 1935-06-17

Märkning enligt fo nr 74/1935 daterad 1935-10-11
Märkning 6-23
Registreringsnummer 514 enligt skrivelse FS, TB nr 624:2 daterad 1935-10-15

Haveri 1936-02-04 vid Rättvik
Motor: GpM nr 5857
Orsak till haveri: Fpl påkört av fpl nr 552.
Skador flygplan: Vingstället: Höger undervinge med skevningsroder kassabelt. Höger övervinge: Bakbalk spräckt intill sprygel nr 11. Spryglar nr 10, 12 och 13 skadade, nr 11 kassabel. Framkantlist och tyglister söndrade från sprygel nr 10 till ändsarg. Stagrör, yttre, mellan balkarna kass. Sargen söndrad. Tygklädseln söndrad. Kroppen: Nedre fen- och sporrskopsfästplåtar i akterstäv deformerade.

Haveri 1936-05-06
Motor: GpM nr 5857
Ff löjtnant Rapp oskadad
Orsak till haveri: Kraftig vindstöt vid körning på marken varvid fpl slagit runt.
Skador flygplan: Propellern avbruten, främre motorplåt kassabel, undre motorplåt kassabel, högra motorplåten tillbucklad, sidorodret kassabelt, bränsletanken inbucklad i främre delen, på vänster övervinge, en sprygel vid vinginfästningen bräckt, på höger övervinge en sprygel och ett par tygsträckare invid vinginfästningen bräckta samt mellersta och inre slotinfästningarna lossbrutna.
Beräknad reparationskostnad 600:- kr

Nordiska Flygtävlingen 1936-05-22 till -23 Tävlingsnummer 34, förare löjtnant S.F. Rydström

Märkning enligt fo nr 47/1937 daterad 1937-05-18

Nödlandning 1937-10-14
Motor: GpM nr 8228
Ff kapten Kindberg oskadad
Orsak till nödlandning: Utblåst tändstift.
Orsak till haveri:

Haveri 1937-10-28
Motor: GpM nr 8228
Ff kapten Svenow oskadad
Orsak till haveri: Kollision på marken
Skador flygplan: Framkantlist och tygsträckaren skadade på vänster över- och undervinge. Å fpl typ DC-3, sidoroder och höger sidoroder skadade.
Skador motor: Propellerns ena spets bruten.
Beräknad reparationskostnad 3.400:- kr

Haveri 1938-08-05
Motor: Gp M nr 5856
Ff fli Edlén oskadad
Orsak till haveri: Felbedömning vid landning (landning utanför flygfältet)
Skador flygplan: Större skador å motorfundament, motorplåtar, höger kroppssida, vänster undervinge och landningsställ. Mindre skador å vingställ utom vänster undervinge.
Skador motor: Mindre skador å motorupphängning.
Beräknad reparationskostnad 5.500:- kr

Till CVM för reparation
F 8 formation 1939-04-24 med motor typ GpM nr 5856
Märkning 8-84
Verkstad 1939-06-22
Formation 1939-06-26
Verkstad 1939-09-25; reparation
Formation 1939-10-03
Märkning enligt fo nr 50/1940 daterad 1940-06-11 gällande från och med 1940-06-25
Märkning 8-65
Verkstad 1940-08-02; reparation
Formation 1940-08-20
Verkstad 1940-12-18; Montering av upphängningsanordning för barograf
Formation 1940-12-21

Haveri 1941-03-20
Motor: GpM nr 5856
Ff fanjunkare Andersson oskadad
Orsak till haveri: Svårartade snöförhållanden.
Skador flygplan: Större skador å landningsställ, propeller och skidor. Vänstra undre longerongen intryckt.
Beräknad reparationskostnad 2.300:- kr

Verkstad 1941-03-21
Till CVM 1941-04-03
Kasserat 1941-08-08. Gångtid 1197.20 tim. Antal flygningar 4824 st.
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Återgå till Sk 11, De Havilland DH 82A Tiger Moth

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst