Sk 11 nr 5595

I tjänst 1932-1957
Antal i Flygvapnet: 15 st Sk 11, 21 st Sk 11A,

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Sk 11 nr 5595

Inläggav Leif Fredin » 22 jun 2014, 07:35

Sk 11
Typ: de Havilland D.H.82 Tiger Moth
Tillverkare: The de Havilland Aircraft Co Ltd, Hatfield, England
Tillverkningsnummer: 3140

F 5 verkstad 1932-10-13. Motor typ Gp III nr 3527.
Numrerat 5595
Godkänt 1932-10-25
Formation 1931-11-01.

Bild

Verkstad 1933-02-24. Motorn översedd. Oljetanken utbytt.
Formation 1933-02-25.
Verkstad 1933-04-11. Mindre översyn samt motorbyte. Motor typ GpIII nr 3528 inmonterad.
Formation 1933-05-03.
Verkstad 1933-06-16. Hård landning. Undervingar samt landningsställ har varit nedmonterade. Utbyte av gummibuffertarna i landningsställsbenen samt bultarna å höger sida i samma. Sporren utbytt.
Formation 1933-06-19
Verkstad 1933-08-01. Motorbyte samt liten översyn. Motor typ GpIII nr 3524 inmonterad.
Formation 1933-08-12.
F 5 verkstad 1933-09-29. Landningsstället har varit nedmonterat samt undersökts. Utbyte av 2 st bultar i fjädrande landningsställsben, m.m
Formation 1933-09-30.
Verkstad 1934-02-16. Liten fplöversyn och motorbyte. Motor typ Gp III nr 3436 inmonterad.
Formation 1934-03-02.

Haveri 1934-03-09 vid F 5, Ljungbyhed
Motor: Gp III nr 3436
Ff underlöjtnant J Gunnar Efvergren oskadad
Orsak till haveri: Kollision med 5565
Skador flygplan: Motorfundamentet deformerat, propellern splittrad, i övrigt endast smärre skador.
Skador motor: Konsolerna å höger sida brustna.
Beräknad reparationskostnad 1.560:- kr

Verkstad 1934-03-09. Reparation. Liten fplöversyn och motorbyte. Motor typ GpIII nr 3436 inmonterad.
Formation 1934-04-27.

Haveri 1934-05-24.

Verkstad 1934-05-24. Reparation. Kroppen: Utbyte av höger kroppssida, kantfanér å båda sidor om framsitsen, klädsel å höger kroppssida och bakre skyddssarg. m.m. Vingställ: Nedmontering och kontroll. Riktning av gångjärn för slots. Landningsställ: Fullständigt isärtaget. Utbyte av: samtliga specialbultar på höger sida, samtliga bultar till V-stötta samt främre stöttor, sporrställ. Riktning av höger halvaxel. Justering av hjulen. Reparation av motorplåtar.
Formation 1934-06-07.
Verkstad 1934-08-07. Diverse justeringsarbeten. Motorbyte. Motor GpIII nr 3436 inmonterad.
Formation 1934-08-27.

Totalhaveri 1934-09-20 vid Ugerup.
Total gångtid: 560 tim
Motor: Gp III nr 3436
Total gångtid: 590 tim
Besättningen lärare fänrik Åke Duvander. Skärsår i ansiktet, skada å höger knä, möjligen en kota skadad. Elev fänrik G Lindgren. Skärsår och kontusion i ansiktet, revbensbrott.
Orsak till haveri: Elevens felbedömning samt lärarens för sena ingripande.
Skador motor: Motorfästen, reglage, vippfästen, ventiler, ventilkåpor, oljefilterhus, propellernav m.m. brustna eller deformerade.
Beräknad reparationskostnad 12.000:- kr

Bild

Kårchefens yttrande och beslut:
Haveriet har förorsakats av felbedömning från elevens, fänrik Lindgren, sida samt av att läraren, fänrik Duvander, ingripit för sent. Med hänsyn till övningens natur kan vare sig eleven eller läraren göras ansvarig för haveriet. Kronan bör vidkännas kostnaderna. Undersökning vid krigsrätt erfordras icke.
Beträffande undersökningsnämndens yttrande p 4 och 5 delar jag de däri framförda synpunkterna. Jag har på grund härav anbefallt, att ”slotsen” för framtiden skola vara olåsta under nödlandningsövningar.

Ljungbyhed den 6/10 1934
Åge Lundström
Kårchef

Kasserat 1934-10-16
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Återgå till Sk 11, De Havilland DH 82A Tiger Moth

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron