Sk 11 nr 5566, 566

I tjänst 1932-1957
Antal i Flygvapnet: 15 st Sk 11, 21 st Sk 11A,

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Sk 11 nr 5566, 566

Inläggav Leif Fredin » 18 jun 2014, 14:08

Sk 11
Typ: de Havilland D.H.82 Tiger Moth
Tillverkare: The de Havilland Aircraft Co Ltd, Hatfield, England
Tillverkningsnummer: 3111

F 5 verkstad 1932-04-26. Planet uppmonterat. Motor typ GpIII nr 3375.
Numrerat 5566
Formation 1932-05-04.
Godkänt 1932-05-06

Skadat vid hård landning 1932-07-06

Verkstad 1932-07-06. Planet fullständigt nedmonterat och kroppen avklädd för undersökning. Diverse justeringar. Planet uppmonterat.
Formation 1932-07-26.
Verkstad 1932-08-15. Motorbyte. Motor typ GpIII nr 3384 inmonterad.
Formation 1932-08-16.
Verkstad 1932-10-26. Motorbyte. Motor typ GpIII nr 3375 inmonterad.
Formation 1932-10-27.
Verkstad 1933-03-20. Översyn och motorbyte. Motor typ GpIII nr 3384 inmonterad.
Formation 1933-04-13.
Verkstad 1933-07-20. Översyn samt motorbyte. Motor typ GpIII nr 3376 inmonterad.
Formation 1933-07-31.
Verkstad 1933-09-13. Liten översyn. Motorbyte. Motor nr 3376 inmonterad
Formation 1933-09-20
Verkstad 1933-09-28. Landningsstället har varit nedmonterat för besiktning m.m.
Formation 1933-09-29.
Verkstad 1933-11-22. Stor översyn och motorbyte. Motor nr 3376 urmonterad och senare inmonerad.
Formation 1934-02-27.
Verkstad 1934-03-26. Åskådningsmateriel för instruktörskursen.
Formation 1934-04-12.
Verkstad 1934-06-21. Motorfundament: Utbyte av propeller och avgasrör. Reparation av motorplåtar. Landningsställ: Utbyte av höger båda specialbultar jämte övre bult. Sporrställ: Utbyte av sporrställ. Vingställ: Utbyte av hävarm till skevningsroder. Justering av slots
Formation 1934-07-06.
Verkstad 1934-08-31. Liten fplöversyn och motorbyte. Motor typ GpIII nr 3384 inmonterad.
Formation 1934-09-06.

Haveri 1934-10-21
Motor: Gp III nr 3384
Ff löjtnant Nygren oskadad
Orsak till haveri: Kollision med ett vid fältets begränsningslinje på ungefär 1 m höjd draget avstängningsrep. Olyckshändelse.
Skador flygplan: Större skador å sidoroder och propeller. Mindre skador å vingställ, bränsletank, motorplåtar och landningsställ.
Beräknad reparationskostnad 950:- kr

Verkstad 1934-10-23. Reparation efter haveri.
Formation 1934-11-05.
Verkstad 1935-03-07. Liten fplöversyn och motorbyte. Motor typ GpIII nr 3376 inmonterad
Formation 1935-03-20.
Verkstad 1935-11-01. Liten översyn och motorbyte. Motor typ GpIII nr 3525 inmonterad
Formation 1935-12-03.
F 5 verkstad 1936-06-04. Diverse reparbeten. Fpl ommärkt.

Märkning enligt fo nr 74/1935 daterad 1935-10-11
Märkning 5-9
Registreringsnummer 566 enligt skrivelse FS, TB nr 624:2 daterad 1935-10-15

Formation 1936-06-11
Verkstad 1936-08-12. Liten översyn och motorbyte. Motor typ GpIII nr 3424 inmonterad
Formation 1936-08-27

Haveri 1936-09-15

Verkstad 1936-09-15. Reparationer efter haveri. Reparation av stol i baksits. Höger undre vinge, vänster undre vinge, landningsställ. Montering av ny propeller.
Formation 1936-09-22
Besiktning, motorbyte 1936-10-21 vid Rinkaby. Motor typ GpIII nr 3591 inmonterad.

Haveri 1936-10-27 vid Rinkaby (Näsbyfältet)
Total flygtid: 1612 tim.
Ff aspirant Bengt Heijl oskadad
Orsak till haveri: Stark byig vind.
Skador flygplan: Flygkropp, motorfundament och vänstra vingparet samt propeller kassabla. Högra vingparet samt stjärtparti reparabla.
Beräknad reparationskostnad 10.400:- kr

Ur protokoll:

Sergeant Olsson anförde i huvudsak följande:
att O. under orienteringsflygning var kontrollant på Näsbyfältet,
att aspirant 148 Heijl med fpl nr 566 skulle landa på Näsbyfältet,
att vinden plötsligt avsevärt tilltagit i styrka, (fr omkring 7 m/sek – omkring 20 m/sek,
att H. efter rekognoscering ansatte landning,
att fpl under utflytningen strax innan sättning sakta gick över på höger vinge samt svängde åt höger,
att höger vinge därvid tog mark, så att fpl svängde 180°, varefter stjärten reste sig och nosen hårt träffade marken,
att fpl därefter svängde ytterligare 180°, varvid vänster övervinge bröts av.

Uppläst och vidkänt:
Å. Olsson
Sergeant.

Aspirant 148 Heijl anförde i huvudsak följande:
vitsordade Sergeant Olssons uppgifter.

Uppläst och vidkänt:
Bengt Heijl
Resoffasp.


Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
den för tillfället rådande starka, byiga vinden, vilken vid landningen stjälpte flygplanet.

Rinkaby den 27/10936
Grels Naeslund
Förhörsledare
Nils H. Dahl
Protokollförare

Kårchefens yttrande och beslut:
Haveriet har förorsakats av att flygplanet i den starka och byiga vinden stjälpt i landningen. Ingen kan göras ansvarig. Krona vidkännes kostnaderna. Undersökning vid krigsrätt erfordras icke.

Ljungbyhed den 20/11 1936
Åge Lundström
Flottiljchef.

F 5 verkstad 1936-10-28
Kasserat 1936-12-04. Gångtid 1611.45 tim. Antal flygningar 7571 st
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Återgå till Sk 11, De Havilland DH 82A Tiger Moth

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst