SE-DIK, McDonnell-Douglas MD-82 (DC-9-82)

Moderator: Sven-Erik Jönsson

SE-DIK, McDonnell-Douglas MD-82 (DC-9-82)

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 27 feb 2013, 17:50

SE-DIK
Typ: McDonnell-Douglas MD-82 (DC-9-82)
c/n: 49728/1553
Tillverkad år 1989

Fd (SE-DIE) ej använt
Registrerad 1989-03-17 McDonnell-Douglas Corp., Long Beach, USA
1989-04-03 NBB Sweden Lease Comp. Ltd., Tokyo, Japan
Innehavare 1989-04-03 AB Aerotransport, Bromma/Stockholm (levererad 1989-02-24)
Eo 1989-04-03 Scandinavian Airlines System "Stenkil Viking"
Innehavare 1997-01-23 SAS Sverige AB, Stockholm "Stenkil Viking"
Registrerad 1999-04-13 SAS Sverige AB, Stockholm "Stenkil Viking"
Eo 2004-06-12 Uthyrt till Spanair (lev. ARN-Madrid s.d.), åter 04-11-10 ARN-CPH
Eo 2005-03 Uthyrt till Spanair (ferryflygning ARN-Madrid 2005-03, åter 2005-10-31 MAD-Oslo
Registrerad 2006-12-13 Adenah Aircraft Management Co Lyd, Tokyo, Japan
Innehavare 2006-12-13 SAS Sverige AB, Stockholm "Stenkil Viking"
Registrerad 2012-12-07 SAS Sverige AB, Stockholm

002-1195334.jpg
SE-DIK på Arlanda 1989-05-10. Foto: Hans Wallin.
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 9856
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: SE-DIK, McDonnell-Douglas MD-82 (DC-9-82)

Inläggav Rolf Larsson » 27 feb 2013, 19:37

C/n 49728 date of manufacture 3 december 1988

1989-02-24 officiellt levererad till SAS
1989-03-20 i trafik Arlanda/ARN-Köpenhamn/CPH
2004-06-11 sista flygning i trafik London-Heathrow/LHR-Arlanda/ARN som SK528
2004-06-12 ferry Arlanda/ARN-Madrid/MAD som SK9143 för lease till Spanair, TT 30125 timmar, 33603 cycles
2004-06-14 i trafik Madrid/MAD-Valencia/VLC som JK250
2004-11-07 sista flygning i trafik Barcelona/BCN-Arlanda/ARN som JK049, TT 30966 timmar, 34391 cycles
2004-11-10 ferry Arlanda/ARN-Köpenhamn/CPH som SK9198
2004-11-11 åter i SAS trafik Köpenhamn/CPH-Düsseldorf/DUS som SK1629
2005-02-21 sista flygning i trafik Köpenhamn/CPH-Oslo/OSL som SK474
2005-03-22 testflygning Oslo/OSL som SK9278, TT 31489 timmar, 34780 cycles före lease till Spanair
2005-03-30 i trafik Madrid/MAD-Palma/PMI som JK5263
2005-10-29 sista flygning i trafik Tenerife/TFN-Madrid/MAD som JK5087
2005-10-31 ferry Madrid/MAD-Oslo/OSL, retur till SAS, TT 32712 timmar, 35885 cycles
2005-11-14 ferry Oslo/OSL-Köpenhamn/CPH som SK9278
2005-11-14 i trafik Köpenhamn/CPH-Aalborg/AAL som SK1217
2013-09-10 sista flygning i trafik Nice/NCE-Köpenhamn/CPH som SK794
2013-09-11 ferry Köpenhamn/CPH-Oslo/OSL som SK9219
2014-05-20/21 ferry Oslo/OSL-Keflavik/KEF-Bangor/BGR-Blytheville/BYH som SK9198
Senast redigerad av Rolf Larsson 30 aug 2020, 13:33, redigerad totalt 1 gång.
Rolf Larsson
 
Inlägg: 1532
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:33
Ort: Solna

Re: SE-DIK, McDonnell-Douglas MD-82 (DC-9-82)

Inläggav Roger Andreasson » 27 feb 2013, 21:29

Bild
SE-DIK1a0701.jpg
SE-DIK, Arlanda 1 juli 2011. Foto: Roger Andreasson
Roger Andreasson
 
Inlägg: 650
Blev medlem: 21 maj 2009, 12:00

Re: SE-DIK, McDonnell-Douglas MD-82 (DC-9-82)

Inläggav Rolf Larsson » 09 apr 2014, 23:09

Reg. N6202D använd av McDonnell Douglas för testflygningar före leverans till SAS
Rolf Larsson
 
Inlägg: 1532
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:33
Ort: Solna

Re: SE-DIK, McDonnell-Douglas MD-82 (DC-9-82)

Inläggav Nils-Olof Andersson » 24 jun 2014, 19:36

SE-DIK avförd 2014-06-09, såld Delta Air Lines N492DN.
Nils-Olof Andersson
 
Inlägg: 334
Blev medlem: 23 feb 2008, 16:04


Återgå till SE-DAA -- SE-DZZ

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst