SE-DGP, Fokker F.28-4000 Fellowship

Moderator: Sven-Erik Jönsson

SE-DGP, Fokker F.28-4000 Fellowship

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 16 feb 2013, 18:06

SE-DGP
Typ: Fokker F.28-4000 Fellowship
c/n: 11191
Tillverkad år 1982

Fd PH-EXZ (Fokker för provflygning 1982-12-01)
Registrerad 1982-12-27 Linjeflyg AB, Bromma (levererad 1982-12-17 AMS-BMA)
1987-07-05 Tillbud: Emmaboda flygplats, landade av misstag (en route till Ronneby)
1990-01-08 PK-Finans AB, Stockholm
Innehavare 1990-01-08 Linjeflyg AB, Stockholm-Arlanda
1990-06 Nordbanken Finans AB, Stockholm
Innehavare 1990-06 Linjeflyg AB, Stockholm-Arlanda
Eo 1993-01-01 Scandinavian Airlines System "Steinar Viking" (ommålat Eindhoven
1993-07-23 till 1993-07-30 ommålat Eindhoven i SAS färger
Innehavare 1996-12-20 SAS Sverige AB, Stockholm "Steinar Viking"
1999-10-30 Skellefteå-ARN sista flygning, TT 37185 hrs, ARN-WOE 99-11-01
2000-01-12 Uthyrt till Air Botnia (lev. WOE-HEL 00-01-12)
2000-01-14 SAS Sverige AB, Stockholm (uthyrt till Air Botnia)
2001-12-05 ferryflygning HEL-WOE
Avreg 2003-04-11 Sålt till Sydafrika, reg ZS-GAV (ferryflygning FBU-KEF-YYT-BGR-Kansas City-Ros-Well 2002-12-18/19), senare 5N-ANH och F-GDUT (Air Liberte).

002-1108147.jpg
SE-DGP, Vykort, dec 1982 eller 1983.
Från Johannes Thinesens donerade samling


002-1108161.jpg
SE-DGP, Vykort, dec 1982 eller 1983.
Från Johannes Thinesens donerade samling


002-1090487.jpg
SE-DGP på Karlstad 1993.
Foto ur Freddy Stenboms donerade samling


002-1063473.jpg
SE-DGP i Air Botnia's färger den 13 mars 2000, strax
före landning Arlanda.
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 9857
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: SE-DGP, Fokker F.28-4000 Fellowship

Inläggav Roger Andreasson » 22 mar 2013, 22:52

Sven-Erik Jönsson skrev: senare 5N-ANH och F-GDUT (Air Liberte).

Förväxling med c/n 11091

Får det till efter SE-DGP > ZS-GAV > 5N-SWZ, sen förekommer uppgifter på att denna också blev 3C-LGP men den reggen hör nog hemma på c/n 11126?
Även 5N-SWZ verkar lite osäkert om den verkligen användes. (Transaction cancelled enl Aerotransport Data Bank).

Roffe?
Roger Andreasson
 
Inlägg: 650
Blev medlem: 21 maj 2009, 12:00

Re: SE-DGP, Fokker F.28-4000 Fellowship

Inläggav Rolf Larsson » 22 mar 2013, 23:17

PH-EXZ 6 testflygningar / 14.55 timmar innan leverans till Linjeflyg , SE-DGP acc. av Linjeflyg 1982-12-17 , i trafik 1982-12-19 Bromma/BMA-Skellefteå/SFT som LF214

C/n 11191 SE-DGP testflög 03-03-20 i Woensdrecht som SK9190 , ferryflög 03-03-21/22 Woensdrecht-Corfu-Luxor-Khartoum-Nairobi-Blantyre-Lanseria som SK9143 , TT 40281 timmar , 52992 cycles efter ankomst.

Att den blev ZS-GAV är nog alldeles klart , därefter 5N-SWZ men om den verkligen kom i trafik med den reg. är oklart. Registreringen 3C-LGP har rapporterats för c/n 11156 , d.v.s. ZS-GAV nummer 2 , en F28 som inte kom från LIN/SAS.

Generellt mycket rörigt och oklart om de 3C- registrerade maskinerna
Rolf Larsson
 
Inlägg: 1532
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:33
Ort: Solna

Re: SE-DGP, Fokker F.28-4000 Fellowship

Inläggav AndersNilsson » 10 jan 2024, 21:13

Namn hos Air Botnia "Kemijarvi".

SE-DGP på Arlanda 2002.
SE-DGP2002ARN.jpg
AndersNilsson
 
Inlägg: 1004
Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30


Återgå till SE-DAA -- SE-DZZ

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst