Sida 1 av 1

SE-DGO, Fokker F.28-4000 Fellowship

InläggPostat: 15 feb 2013, 18:15
av Sven-Erik Jönsson
SE-DGO
Typ: Fokker F.28-4000 Fellowship
c/n: 11190
Tillverkad år 1982

Fd PH-EXU (Fokker för provflygning 1982-11-05)
Registrerad 1982-12-27 Linjeflyg AB, Bromma (levererad 1982-11-26 AMS-BMA), ersatte PH-SIX F.28 som lånats av Fokker från 1981-11-28
1990-01-08 PK-Finans AB, Stockholm
Innehavare 1990-01-08 Linjeflyg AB, Stockholm-Arlanda
1990-06 Nordbanken Finans AB, Stockholm
Innehavare 1990-06 Linjeflyg AB, Stockholm-Arlanda
Eo 1993-01-01 Scandinavian Airlines System "Odd Viking" (ommålat i SAS färger i Eindhoven 1993-07-23)
Innehavare 1996-12-20 SAS Sverige AB, Stockholm "Odd Viking"
Eo 1999-02-22 ferryflygning ARN-WOE, modifierat för Air Botnia
Eo 1999-04-09 Uthyrt till Air Botnia ”Pyhäjärvi”
2000-01-14 SAS Sverige AB, Stockholm (uthyrt till Air Botnia ”Pyhäjärvi” till 2001-07-01
2001-07-02 åter SAS, ferryflygning HEL-WOE.
Avreg 2003-04-24 Sålt till Sydafrika, reg ZS-BAL (ferryflygning WOE-Corfu-Luxor-Khartoum-Nairobt-Llangwe-Lanseria 2003-04-22/23), 5N-SSZ

002-1108127.jpg
SE-DGO under slutmontering i Fokkers hangarer på Shiphol 1982.


002-1052707.jpg
SE-DGO ca 1982-1983


002-1108129.jpg
SE-DGO på Bromma. Tidpunkt ej känt


002-1063472.jpg
SE-DGO i Air Botnia's färger, strax före landning på Arlanda
den 7 januari 2001.

Re: SE-DGO, Fokker F.28-4000 Fellowship

InläggPostat: 20 mar 2013, 22:33
av Roger Andreasson
5N-SSZ skrotat Lagos/LOS. [ch-aviation/AeroTransport Data Bank]

Re: SE-DGO, Fokker F.28-4000 Fellowship

InläggPostat: 15 feb 2018, 13:12
av Rolf Larsson
PH-EXU 7 testflygningar / 15.40 timmar innan leverans till Linjeflyg , SE-DGO acc. av Linjeflyg 1982-11-26 , i trafik 1982-11-28 Bromma/BMA-Ängelholm/AGH som LF551