SE-DBN, Douglas DC-9-33F

Moderator: Sven-Erik Jönsson

SE-DBN, Douglas DC-9-33F

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 07 jan 2013, 09:50

SE-DBN
Typ: Douglas DC-9-33F
c/n: 47413
Tillverkad år 1969

Registrerad 1969-08 AB Aerotransport, Bromma (levererad 1969-07-31)
Eo 1969-08 Scandinavian Airlines System "Sigtrygg Viking"
Avreg 1988-05-25 Sålt till USA, reg N939F, senare N935AX

002-1051389.jpg
SE-DBN på Fornebu. Foto ur Johannes Thinesens donerade samling


002-1064829.jpg
SE-DBN på Kastrup. Foto ur Johannes Thinesens donerade samling
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 8361
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: SE-DBN, Douglas DC-9-33F

Inläggav Rolf Larsson » 08 jan 2013, 09:10

SE-DBN c/n 47413 , line number 521 , reg. N935CE efter N935AX

Sista flygning i trafik för SAS 88-04-01 Luton-Stansted-Arlanda
Senast redigerad av Rolf Larsson 13 feb 2013, 20:25, redigerad totalt 1 gång.
Rolf Larsson
 
Inlägg: 1091
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:33
Ort: Solna

Re: SE-DBN, Douglas DC-9-33F

Inläggav Roger Andreasson » 12 feb 2013, 22:12

Date of Manufacture 1969-07-01

Accepterad av SAS 690731
Satt i trafik 690901
Såld till Crown Ascot 880511 och registrerad N939F. Avförd ur svenskt register 880525.
[Luftens Vikingar]
Roger Andreasson
 
Inlägg: 632
Blev medlem: 21 maj 2009, 12:00

Re: SE-DBN, Douglas DC-9-33F

Inläggav Paul R. Compton » 13 feb 2013, 20:14

SE-DBN enligt min DB

SE-DBN
Douglas DC-9-33F/RC
C/n 47413/521
YoM 1969
Ex
19671205 Appl for Reg AB Aerotransport, Bromma
19680131 Res AB Aerotransport, Bromma
19690715 Ir Reg CofR #48/69 AB Aerotransport, Bromma
19690731 US Export CofA #E-90168 to Sweden
19690731 BofS McDonnell Douglas Corp/AB Aerotransport, Bromma (Del same day)
19690829 CofA #2730 (TAT 78)
19690829 Reg CofR #2619 AB Aerotransport, Bromma (painted as Scandinavian Airlines System "Sigtrygg Viking")
19880509 Export CofA to USA (TAT 32068 TAC 35524)
19880525 Canx sold USA N939F>N935AX>N935CE>(201108 Stored Fairbanks AL)
19880930 Swedish CofA lapsed

Source credits: LFV, TS, ABN & Aviation Letter
Paul R. Compton
 
Inlägg: 1313
Blev medlem: 01 mar 2008, 15:47

Re: SE-DBN, Douglas DC-9-33F

Inläggav Roger Andreasson » 13 feb 2013, 22:23

Paul R. Compton skrev:(201108 Stored Fairbanks AL)

Den har varit ute och rört lite på sig sedan dess
Everett/Paine Field 120904 under ferryflygning KCI-FAI 120904-120905
Men troligen är status stored Fairbanks inte helt fel ändå.
Roger Andreasson
 
Inlägg: 632
Blev medlem: 21 maj 2009, 12:00

Re: SE-DBN, Douglas DC-9-33F

Inläggav Paul R. Compton » 14 feb 2013, 00:16

Roger Andreasson skrev:
Paul R. Compton skrev:(201108 Stored Fairbanks AL)

Den har varit ute och rört lite på sig sedan dess
Everett/Paine Field 120904 under ferryflygning KCI-FAI 120904-120905
Men troligen är status stored Fairbanks inte helt fel ändå.

Man tackar! Och nu vet jag att nuvarande ägare, Tatonduk Outfitters, är moderbolaget till Everts Air Cargo och Everts Air Akaska.
Paul R. Compton
 
Inlägg: 1313
Blev medlem: 01 mar 2008, 15:47

Re: SE-DBN, Douglas DC-9-33F

Inläggav Rolf Larsson » 24 maj 2016, 18:17

N935CE ferryflög Houston/IAH-Marana/MZJ 2016-03-20 , ev. avställd en tid , åter i trafik.
Senast redigerad av Rolf Larsson 04 feb 2017, 10:37, redigerad totalt 1 gång.
Rolf Larsson
 
Inlägg: 1091
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:33
Ort: Solna

Re: SE-DBN, Douglas DC-9-33F

Inläggav AndersNilsson » 04 feb 2017, 00:51

AndersNilsson
 
Inlägg: 181
Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30

Re: SE-DBN, Douglas DC-9-33F

Inläggav Rolf Larsson » 28 dec 2017, 17:36

An Everts Air Cargo Douglas DC-9-30, registration N935CE performing flight 5V-960 from Bethel,AK to Anchorage,AK (USA) with 3 crew, was climbing out of Bethel above 13,000 feet when the crew reported problems with the cabin pressure, descended the aircraft to 10,000 feet and decided to return to Bethel. The aircraft landed safely back in Bethel about 35 minutes after departure. There were no injuries, the aircraft sustained substantial damage.

The FAA reported a post flight examination revealed structural damage as result of an unsecured cargo jack. The aircraft sustained substantial damage, the occurrence was rated an accident

Källa: The Aviation Herald (inträffade 23 dec. 2017)
Rolf Larsson
 
Inlägg: 1091
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:33
Ort: Solna

Re: SE-DBN, Douglas DC-9-33F

Inläggav Rolf Larsson » 31 jan 2019, 11:14

SE-DBN.1.JPG

Foto: Tommy Lakmaker Arlanda/ARN 1974-05-05

SE-DBN.2.JPG

Foto: Tommy Lakmaker Arlanda/ARN 1985-03-14
Rolf Larsson
 
Inlägg: 1091
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:33
Ort: Solna


Återgå till SE-DAA -- SE-DZZ

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst