Några felaktiga detaljer här. Aerotransport leasade SE-DBD till att börja med från tillverkaren, Douglas, och blev ägare först Mai 1966. Och den finns kvar med den Congolese Air Force men tveksamt om den är "still going strong"
SE-DBD
Douglas DC-8-55
C/n 45753/223
YoM 1965
Ex
19640305 Appl for Reg #1 AB Aerotransport, Bromma (annulled 0409)
19640305 Res AB Aerotransport, Bromma
19650308 Ir Reg CofR 9/65 AB Aerotransport, Bromma
19650409 Appl for Reg #2 Douglas Aircraft Company Inc., Long Beach, CA
19650414 Ir CofA until 19650422 (renewed until 0520)
19650414 Reg CofR #1977 Douglas Aircraft Company Inc., Long Beach, CA
19650425 US Export CofA #E-65510 to Sweden
19650427 Statements of Delivery and Acceptance
19650427 same, Op: AB Aerotransport, Bromma (painted as Scandinavian Airline System, "Folke Viking")
19650513 CofA #2087/186
19660531 BofS Douglas Aircraft Company Inc/Scandinavian Airlines System (sic),Bromma
19660707 AB Aerotransport, Bromma
19671015 Leased to Swissair until 19671031 and 19690111-19700103
19700601 Operated by Scanair until 19791029
19780620 (TAT 48699)
197910xx BofS AB Aerotransport; Bromma/United Aircraft Leasing Corp.
19791101 Canx sold USA N721UA>EC-DIH>N721UA>N916R>TF-FLB>5N-AWE>(DC-8-55F)>5N-OCM>5N-MKE>9G-MKE>9T-TDA>9Q-CAQ>9T-TCN (Extant Kinshasa 2012)
19800630 Swedish CofA lapsed
Credit sources: TS & LFV
Sven-Erik Jönsson skrev:SE-DBD
Typ: Douglas DC-8-55
c/n: 45753
Tillverkad år 1965
Registrerad 1965-04 AB Aerotransport, Bromma (levererad 1965-04-27)
Eo 65-04 Scandinavian Airlines System "Folke Viking"
1967-10-15 Utlånat till Swissair i olika perioder till 1969
1970-11 Använt av Scanair till 1979-10, sista flygningen SAS 1979-10-28
Avreg 1979-11 Sålt till USA, reg N721UA, senare EC-DIH, N721UA, N916R, TF-FLB, 5N-AWE, 5N-OCM, 5N-MKE, 9G-MKE
002-1059146.jpg
002-1078270.jpg