Sida 1 av 1

SE-CEL, Piper PA-22-160 Tri Pacer

InläggPostat: 21 mar 2012, 15:45
av Sven-Erik Jönsson
SE-CEL Piper PA-22-160 Tri Pacer
c/n 22-5842
Tillverkad år 1958

Registrerad 1958-03-26 SAS Flygklubb, Stockholm/Bromma (anv.för spionflygningar (IB) i Finland sommaren 1961!)
Haveri 1964-08-08 Mälaren, nödlandning i mörker pga bristande planering
Avreg 1965-03-11 Sålt till Norge via Nyge, reg LN-AEF, senare OY-DMM (omb. till PA-20)

002-1059111.jpg
SE-CEL på Norrköping Kungsängen, foto Hans Kampf

SE-CEL Piper PA-22-160 Tri Pacer

InläggPostat: 18 jul 2012, 20:01
av Paul R Compton
SE-CEL enligt min DB

SE-CEL
Piper PA-22-160 Tri Pacer
C/n 22-5842
YoM 1958
19570213 Res ANA-Flyg, Nyköping (without type or c/n)
19580115 US Export CofA #E-36504 to Sweden
19580115 BofS Piper Aircraft Corp./AB Nyköpings Automobilfabrik & Co, Nyköping
19580325 CofA #1310
19580325 Reg CofR #1194 SAS Flygklubb, Stockholm/Bromma (19590316)
19640808 Accident, Mälaren, 1.5 km W of F1, ditched in water due to fuel starvation and disorientation after being redirected from Bromma to F1 due to adverse weather
19650304 AB Nyge-Aero, Nyköping (unofficial, SEK 5,000 for wreck)
19650311 Cnx sold (NorrønaflyAS, Fornebu) Norway>LN-AEF[4] (Reg 19650412>Cnx 19650429)>OY-DMM>(Reg 19650521>Conv PA-20 Pacer)

Credit sources: Riksarkivet, LFV, SLV, Kay Hagby's "Fra Nielsen & Winther til Boeing 747" & http://www.danishaircraft.dk

Re: SE-CEL, Piper PA-22-160 Tri Pacer

InläggPostat: 28 feb 2017, 10:57
av Sven-Erik Jönsson
SE-CEL efter nödlandning den 1964-08-09 i Mälaren utanför Västerås.
Nödlandningen föranleddes av dåligt väder och bristande planering med bränslebrist som följd.
002-1154896.jpg
Foto via Leif Hellström.