Sida 1 av 1

SE-BTI, Lockheed 18-56 Lodestar

InläggPostat: 03 jul 2012, 14:48
av Sven-Erik Jönsson
SE-BTI
Typ: Lockheed 18-56 Lodestar
c/n: 2492
Tillverkad år 1942

Fd 42-56019 (USAAF C-60A-5-LO), to RAF as FS738 but NTU, later changed to RR998.
To BOAC as G-AGII, operated for Norwegian government. Registration cancelled Aug 1944, and to Norwegian AF as 2492/T-AD Jul 1945
Registrerad 1951-04-17 Aeropropaganda AB, Stockholm
1951-09-17 Start, charterflygning för Electrolux t.o.r. New Zealand
Haveri 1952-01-30 Bulltofta, reparerat
1953-05-19 Aero Nord Sweden AB, Stockholm
Avreg 1957-03-11 Sålt till USA, reg N825A, senare N163R. Förstörd vid Palmyra 5 jan 1980. (Enligt vissa uppgifter skulle detta fpl även varit N30F och N5135, men det är en förväxling med c/n 2496, se nedan 2018-10-25).

002-1042789.jpg
SE-BTI på Bromma ca 1951-1952, foto Walther Vetterlein


002-1063262.jpg
SE-BTI på Eagle Farm, Brisbane i Australien september 1951
i samband med charterflygning för Electrolux t.o.r. New Zealand.

Re: SE-BTI, Lockheed 18-56 Lodestar

InläggPostat: 03 jul 2012, 21:35
av Fredric Lagerquist

Re: SE-BTI, Lockheed 18-56 Lodestar

InläggPostat: 25 okt 2018, 10:01
av Sven-Erik Jönsson
SE-BTI har aldrig varit varit N30F och N5135, vilket påstås på många platser. Det har tydligen varit någon förväxling i FAA register en gång mellan c/n 2492 och 2496.
FAA har vid ett tillfälle ändrat c/n 2496 till 2492. När felet upptäckts, att det fanns två 2492, så har man ändrat det korrekta 2492 till 2492A och låtit den andra behålla 2492. Alltså har SE-BTI efter att fpl lämnade Sverige fått c/n 2492A.

c/n 2496 var 42-56023, senare CF-CPU 27 juli 1945, N4854V 26 dec 1950, N30F, N5135 16 jan 1968.