SE-BFT, SAAB 91A Safir

Moderator: Sven-Erik Jönsson

SE-BFT, SAAB 91A Safir

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 13 maj 2011, 21:54

SE-BFT
Typ: SAAB 91A Safir
c/n: 91.124
Tillverkad år 1947

Registrerad 1947-09-03 Bergslagens Flyg upa, Örebro
1947-11-01 Europarundtur Örebro-Malmö-Kastrup-Schipol-Paris-Lyon-Genève-Bern-Basel-Sedan-Antwerpen-Schipol-Hamburg-Kastrup-Malmö-Örebro (ff T Ståhlenberg/Ahrel)
Haveri 1948-05-31 10 km V Skillingaryd, markkollision i dåligt väder vid en flygning Örebro-England (ff T S), 3 omkom
Avreg 1948-06-30 Totalhaveri
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 9841
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: SE-BFT, SAAB 91A Safir

Inläggav Mats Averkvist » 02 okt 2011, 22:10

Färgfabrikens inköpsresa slutade med katastrof 1948

Den svåra olycka som på måndagen drabbade Bergslagsflygs i Örebro tresitsiga SAAB-safirplan nere i Småland, varvid bruksdisponenten Gösta Norlander, civilingenjör Jarl Skafte, Vedevåg, och piloten löjtnant Tage Ståhlenberg, Örebro, förolyckades torde ha orsakats av ett vingbrott, vilket möjligen kan ha sin orsak i att flygplanet kommit in i ett tjockt moln- och dimbälte, varvid föraren förlorat orienteringen, då maskinen inte var försedd med instrument som möjliggör blindflygning.

Ett ögonvittne hörde helt plötsligt att motorn började rusa och omedelbart därefter fick vittnet se ena flygplansvingen komma nedsinglande genom molnen. Sedan tystnade motorn och några sekunder senare dök flygkroppen fram genom molntäcket och gick i brant vinkel ned i skogen medan delar av flygkroppen bröts loss och spreds ut över omgivningen. Vittnet, en byggnadssnickare Hans Svensson från Bondstorp, som sysslade med ett villabygge endast några hundra meter från olycksplatsen skyndade genast dit och fann de tre ombordvarande, vilka ljutit en ögonblicklig död vid nedslaget. Någon explosion eller brand förekom varken i luften eller vid nedslaget.

De omkomnas tillhörigheter hängde i träden.

Flygkroppen klippte av ett par trädtoppar och rände därefter ned i den sanka jorden, studsade några meter mot ett par träd, där den sedan blev liggande och förvandlades till endast en hög av förvridet skrot. Man undrar om en av de ombordvarande sökt hoppa ut eller slungats ut ur planet. Hans kropp hade tagit mark invid ett träd tio á femton meter från den plats, där planet störtade och vidare studsat ett tiotal meter bortåt. Olika delar av planet och tillhörigheter till de omkomna hittades hängande i träden eller slungade långt bort.

En annan av de ombordvarande hade hamnat ett gott stycke från planet och den tredje låg fastklämd i flygkroppens spillror. Ett av offren var fruktansvärt lemlästat. Man lät kropparna ligga kvar och bredde filtar över.

Flygkroppen företedde en kaotisk anblick och det var nästan som om olyckan hade lamslagit folket i bygden, som kvällen förut hade fått höra om den svåra bilolyckan, vilken krävde tre dödsoffer endast någon mil därifrån. Militär avspärrade redan på ett tidigt stadium olycksplatsen och höll i går vakt vid vraket så att ingenting skulle rubbas.

Flygresans mål var London.

Flygplanet, en tresitsigt sportplan av Svenska aeroplan AB.s tillverkning hade inköpts förra året av Föreningen Bergslagsflyg, vilkas intressenter är Wedevågs bruk, Rockhammars bruk, Garphytte bruk och Linde Kvarnmaskiner. Samtidigt anställdes löjtnant Tage Ståhlenberg som pilot och med disponenterna för respektive bruk hade han tidigare företagit ett flertal affärsresor till Frankrike, Schweiz och England. Planets stationsort var Örebro flygfält, där Bergslagsflyg hade en särskild hangar för det silvergrå planet. På måndagen startade löjtnant Ståhlenberg vid 7-tiden från Örebro flygfält för att efter mellanlandning i Malmö flyga disponent Norlander och ingenjör Skafte till London, vilken resa dock fick ett så tragiskt slut på det småländska höglandet i Skillingarydstrakten. Detta haveri var det första som drabbade denna flygplanstyp här i landet och därför har Svenska aeroplanbolaget i Linköping sänt ned observatörer för att följa haverikommissionens undersökningar.

Piloten hade gjort 127 bombraider i engelska Royal Air Force över Engelska kanalen som Spitfireflygare, bl.a. längre nattbombraider in över Tyskland.
Användarvisningsbild
Mats Averkvist
 
Inlägg: 1251
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
Ort: Strömsnäsbruk

Re: SE-BFT, SAAB 91A Safir

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 02 aug 2013, 10:10

Foto på SE-BFT donerat från okänd givare till SFF.

002-1119220.jpg
SE-BFT på Gustavsviksfältet, Örebro
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 9841
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: SE-BFT, SAAB 91A Safir

Inläggav Bengt Ekbladh » 17 sep 2016, 19:13

Haveri 1948-05-31 10 km V Skillingaryd, markkollision i dåligt väder vid en flygning Örebro-England (ff T S), 3 omkom-

http://www.gustavsviksflygfalt.se/bild/ ... 2_w350.jpg

http://www.gustavsviksflygfalt.se/bild/ ... 3_w400.jpg
Bengt Ekbladh
 


Återgå till SE-BAA -- SE-BZZ

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst