Lästips - flygvapnets avionik under det Kalla kriget

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Lästips - flygvapnets avionik under det Kalla kriget

Inläggav Lars Sundin » 02 dec 2008, 10:54

Arboga Elektronikhistoriska Förening har nu kompletterat sin webbsajt med flödig information om den elektronik som fanns i våra stridsflygplan under det Kalla krigets dagar. "Avionik" är ett samlingsbegrepp för den elektronik som används för olika ändamål ombord såsom kommunikation, navigation, spaning, att sikta och styra vapnen, att sköta motor och annat m m. Uttrycket myntades innan datorerna kom.

Börja på tidslinjen på http://www.aef.se/Avionik/Artiklar/Tidslinje%20Avionik.htm. Sedan finns mer att läsa om de olika apparaterna, systemen och förfarandena; t ex de olika slag av anfall ett robotbestyckat jaktplan kunde göra.

Man länkar även ibland till Försvarets Historiska Telesamlingar, som också har en hel del att bjuda på.

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2904
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Inläggav Bengt Ekbladh » 02 dec 2008, 21:45

Bra tipps LS

Nu har jag bara ögnat , men vid en snabbkoll. ser jag bara Bakåtvarnare till Tunnan

Finns uppgifter på andra varianter till våra senare fpl.?

Bengt
Bengt Ekbladh
 

Inläggav Lars Sundin » 02 dec 2008, 22:26

Jo, det nämns en passiv radarvarnare som kom senare, PQ-17 tror jag den hette, men jag tror inte den beskrivs någonstans. Tillägg: Ser nu att den beskrivs samt att den var denna grej som vi är vana vid att se på S 29C (och inte den äldre anordning som också nämns och tydligen testades på 29:an; Mustanggrejor tydligen. För J 32E förekom en radarvarnare ser jag också, liksom för flera andra plan, även om inget närmare sägs om utrustningens benämning eller funktionssätt. Vad jag kan se.

Man skall inte betrakta förteckningen som komplett, i synnerhet som avionik är ett mycket vitt begrepp och klassificering alltid är svår. FADEC för motorer kan exempelvis sägas höra dit, liksom mycket annat, t ex autopiloter/styrautomater och stabilitetsmodifierande system.

TILS och tröghetsnavigering har jag vid en hastig titt inte sett något ingående om, inte heller styrautomater eller datalänkar. Det är möjligt att de omnämns, styrautomater gör det. Jag har bara ögnat, det finns m-y-c-k-e-t på denna sajt.

Jag tycker att denna bild är illustrativ. (FV använder TILS för "instrumentlandning"; ibland tydligen förkortat till ILS men det har inget med "vanlig ILS" för flyg att göra).

Det är en verkligt förnämlig kartläggning som gjorts av AEF, och man tackar.

Intressant är hur FV:s navigering byggt på radarfyrar, till skillnad från civilflygets navigering (nå, DME då).

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2904
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst