Än lever pulsjetmotorn!

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Än lever pulsjetmotorn!

Inläggav Kenneth Johansson » 01 dec 2008, 08:37

Användarvisningsbild
Kenneth Johansson
 
Inlägg: 118
Blev medlem: 23 feb 2008, 09:52
Ort: Kumla

Inläggav Lars Sundin » 01 dec 2008, 08:52

...och även propellern!

http://www.youtube.com/watch?v=7h7AmVPpaEY

Apropå pulsjet hade det nog gått att med litet möda någonstans på webben hitta en bild av Saabs linstyrda 210-modell ("Lilldraken") med pulsjet, kanske även Per-Olof (?) Lekares pulsjet som han flög linstyrt med på Modellsportens dag på Östermalms idrottsplats några år på 50-talet.

Det lät redan då.

En googling visar att händiga unga svenska personer bygger pulsjetmotorer av nyfikenhet, fast man får visst inte använda dem i R/C-modeller. Vidare lär Saabs försök med den linstyrda modellen "ha hörts över hela sta'n" och så minns någon att När jag gjorde lumpen 1964 användes pulsjetmotorer monterade i ett ytterrör till att producera varmluft för att sanera stridsgasbelagda kläder Inte precis en diskret verksamhet!.

På Robotmuseet i Arboga kan man se minst två svensktillverkade pulsjetmotorer i robot-prototyper, och Urban Fredriksson visar några bilder härav på http://www.canit.se/~griffon/aviation/img/arbm03/arbm_0307.html. Det ryms mycket flyghistoria på en liten golvyta där, man behöver ju inte alltid ha skrymmande flygplan för att presentera viktig krigsflyg- och flygmotorhistoria.

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2904
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

GHOST RIDERS !

Inläggav Klas Andersson » 01 dec 2008, 17:54

Hej !
Jo det finns ju många sätt att ta livet av sej på !
det gäller bara att göra det med stil !

Även om Röjsågen ger vissa ideér så tror jag att jag börjar med 4 hjul !
Om jag eldar på EBKn så borde min SAAB lätt slå Arnold Sundgrens ?
rekord med hans jetbil ?
gäller bara att hålla sig på vägen ! befarar wobbling ?

Vill minnas Arnold fortfarande har Europa rekordet för bilar ? 550 knyck ?

Mvh Klas

[img][img]http://inlinethumb57.webshots.com/39416/2633130450089411743S600x600Q85.jpg[/img][/img][img][img]http://inlinethumb23.webshots.com/6358/2847414300089411743S600x600Q85.jpg[/img][/img][img][img]http://inlinethumb26.webshots.com/43097/2832717770089411743S600x600Q85.jpg[/img][/img]
Klas Andersson
 
Inlägg: 72
Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30

Inläggav Kenneth Johansson » 01 dec 2008, 19:35

Bilden med Klas och junior påminner en del om detta fotografi. med tanke på vissa utrustningsdetaljer:

http://www.flickr.com/photos/kenjohan/1 ... 365778023/

Kenneth :D
Användarvisningsbild
Kenneth Johansson
 
Inlägg: 118
Blev medlem: 23 feb 2008, 09:52
Ort: Kumla

Inläggav Lars Sundin » 01 dec 2008, 21:13

Så finns det ju dom som kör den Rolls-Royce Derwent man tagit hand om innan den gick till skrotning:

http://www.youtube.com/watch?v=1yl0lCCZt74

Och dom som plockar ihop något med delar de hittat i bilverkstaden:

http://www.youtube.com/watch?v=BZoymnZRBVc

"Drivkraften bakom flygets utveckling är själva drivkraften" har flygmotorspecialisten Erik Prisell vid FMV vitsat, och även en gammal segelflygare måste nog hålla med.

De som är intresserade av tidig jetmotorutveckling kan läsa vad Prisell skrivit om detta. Han har en speciell relation till Hans von Ohain har jag för mig. Sök efter hans artikel på
http://www.cressnet.ir/Journals/J_ENGINEERING_GAS_TURBINE/ENGINEERING_FOR_GAS_TURBINES&POWER_2000_APRIL.pdf. Den börjar på sidan 191 ("pappersidan" 191).

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2904
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Och så talar man om pulsdetonationsmotorer också...

Inläggav Lars Sundin » 03 dec 2008, 09:05

Puls-temat lever än - på sätt och vis. Se http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/flygplan/article470916.ece

Nej, det är inte ett aprilskämt. Men vägen från teori till verklighet är lång. Här några bilder från Oshkosh av det amerikanska experimentet. (Woodstock-segelplanet ovanför har ev. en svensk anknytning.)

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2904
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Atombombens föregångare !

Inläggav Klas Andersson » 03 dec 2008, 19:27

Hej Lars !

Pulsdetonations motor ? ja se sådana har jag viss erfarenhet av !!! det har funnits i Armen i många år !! det är just en sådan du refererasde till i ditt första mail ! Det officiella namnet är "Varmluftaggregat 8B" men dessa är ett djävulens påfund !! min jobbarkompis som hade till uppgift bla, att reparera dom efter varje övning kallade dom ! "Atombombens föregångare" inte helt utan anledning !!

Dom skall alltså användas för att blåsa hetluft i saneringstält !!
för mej obegripligt varför inte ha en smidigare apparat !
men det är ju mycket som är obegripligt i Försvaret .....

för att starta dessa mojänger så skall man i fält använda en medföljande
...cyckelpump!! modell större fotpump !!! för att detta skall lyckas så skall man göra ett snabbt snärtigt pumpande ! det förutsätter ochså att pumpen är i närmast nyskick , (vilket den aldrig är )för en lyckad start !!

tändsystemet är ett vanligt bilstift som får en ständigt sprakande gnista från en batteridriven spole !
så när den stackars värnpliktige resultatlöst pumpat och rikligt flödat åbäket en stund så har bensin-luftblandningen i röret fått rätt blandning !
och då ... blir det en sjuhelvetes jäkla smäll !! säkert många VPL som akut fått uppsöka tvättbytes förrådet efter att ha kommit i kontakt med dessa tingestar !!
jag har aldrig sett någon som sprängts sänder ! men den får fönsterrutorna att skallra rejält !

Enklast startar man med tryckluft ! ljudet när dessa går är ett fruktansvärt vibrerande vrål !!!

jag har inte sett någon på minst 2-3 år nu ! så troligen har dom gått hädan i den rådande skrotningshysterin ?
Synd våra nuvarande styrkor , "Rapid Battle Coy" inte har fattat vilken tillgång dessa kunnat vara ! i dessa pengabristtider !

En enkel modifiering med en strypning på utblåset , och sen integrera dom med en gammal hederlig militärcyckel ,enl första inlägget !
och med en Jeep dunk på ryggen !

Jag är övertygad om att "dom Svenske" skulle blivit fruktade bland diverse Talibaner, balubas och övriga Hottentotter som nuförtiden
räknas som FI ! och fått dom att visa fotsulorna av bara ljudet !

Om Soldaten sen stannat och vänt cyckeln ! så hade han haft ett fantastiskt billigt allroundvapen ! bara att stoppa in nån lämplig projektil i röret ! exempelvis en Sten, Kokosnöt ,
Kronans ärtsoppeburk ? eller en Handgranat !
Sedan flöda rikligt ! och slå på tändningen !!

Men tyvärr så har dom nu nog gått i Stenas skrottugg ? så Försvaret och Bofors har nog missat detta tillfälle !

Utgår ifrån att dom är skrotade eller på Överskottsförsäljningen nu !!
så jag tog mej friheten att låna hem en handbok och kopiera !

ifall det finns någon Dödsryttare som är sugen på att testa en konvertering ?

Mvh Klas





[img][img]http://inlinethumb59.webshots.com/41594/2473040050089411743S600x600Q85.jpg[/img]Bild[/img][img][img]http://inlinethumb61.webshots.com/42236/2392868220089411743S600x600Q85.jpg[/img]Bild[/img][img][img]http://inlinethumb26.webshots.com/10393/2129134700089411743S600x600Q85.jpg[/img]Bild[img][img][][img]http://inlinethumb42.webshots.com/44393/2855923290089411743S600x600Q85.jpg[/img][/img][img][img]http://inlinethumb20.webshots.com/38355/2381656950089411743S600x600Q85.jpg[/img][/img]
Klas Andersson
 
Inlägg: 72
Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30

Inläggav Lars Sundin » 03 dec 2008, 20:09

Helt fantastiskt Klas! När jag på webben hittade det där om sanering av kontaminerade kläder trodde jag det halvt om halvt. Men det var tydligen sant. Verkligheten överträffar fantasin! Ibland.

Googlar man så lär man sig dock att tekniken används ännu och tydligen är väl lämpad för att sprida "dimmor" av olika slag, t ex för insektsbekämpning. Det behöver tydligen inte låta så väldigt mycket heller. Se (och hör) på http://www.youtube.com/watch?v=Fptcc2_tNtA

"Thermal fogger" kan man googla på om man skulle vilja veta mer.

Riktigt hur den där Oshkosh-grejen funkar vet jag inte. medan "thermal foggers" verkar använda pulsjet-aggregat av i princip samma teknik som i den tyska V 1-roboten. Fast mer raffinerade än vad svenska armén hade är de nog. Bruksanvisningen för den var nästan rörande. 12 st R20-batterier...

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2904
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Inläggav Klas Andersson » 03 dec 2008, 21:35

Vad jag aldrig fattat är hur varmluften kan sanera kläder ??? eller är det avgaserna som påverkar ?
som jag minns det så är det efter fejkat radiaktivt utsläpp Armen sysslade med diverse saneringar ? för det kan väl inte vara mot ohyra ?
Vid varje större övning så hade man tydligen framme åbäkena !
men jag tror det var ytterst sällan dom startade ? om nu mekarna inte var i närheten och kunde blåsa igång med tryckluft !

Snubbarna på filmen sprider tydligen något gift ?? dom sitter öppet på ett flak med full chemskydds utrustning !!! och kör ut rena Lutzen dimman !
på en Amerikansk småstadsgata !!! fantastiskt !!

vad bekämpar dom ?? "Bugs" alltså VW bubblor ??
undrar hur trafikanter , gångare , cycklister och annat löst folk reagerar ??

Men framförallt så undrar jag varför en Pulsjetmotor ??
varför inte blåsa ut skiten med en fläkt ??

till sist ! den där leksaken är ljudlös ! jämnfört med när ( om) en 8B vrålar igång !
Klas Andersson
 
Inlägg: 72
Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30

Inläggav Lars Sundin » 04 dec 2008, 00:46

Efter googling vet (?) jag nu att den värme som skapas av pulsjet-blåsaren gör att insektsbekämpningsmedlet e d lättare kan fås att bilda en aerosol (luft med små "kemiska droppar" i) om man har värme med i processen och inte bara enkel kall spridning med en fläkt. Men det finns sprutor som jobbar kallt. Lägre kapacitet men med vissa fördelar. En jämförelse jag fann på en sajt:

Thermal fog generators
* Shorter application time due to higher flow rate
* Dense, visible fog to observe distribution and drift
* Lower concentration of active ingredient
* People can avoid direct contact with visible fog

Cold aerosol fog generators
* Little or no quantities of carrier substances
* Reduced volume of output (but not of active ingredient)
* Little or no smell caused by carrier substances
* Lower noise level


Köptips:
http://www.nixalite.com/PDFs/blackhawkfogger.pdf
http://www.nixalite.com/Goldeneagle.aspx

Vad avser framstegen i Umeå (som Ny Teknik skrev om) med kontrollerad detonation i en "pulsjet", där vågfronten utbreder sig i överljudsfart till skillnad mot förbränningen i en vanlig pulsjet (à la V 1 eller thermal fogger) så kan man se deras claim här.

De prov som gjorts med en Long-Ez i USA (som alltså visades i Oshkosh för flera år sedan) utrustad med en motor för "pulsad detonation" berättar Wikipedia om, se http://en.wikipedia.org/wiki/Pulse_detonation_engine. Den flög i början av året, tydligen flera meter högre och många sekunder längre än vad Ny Teknik skrev om jag minns rätt.

Avslutningsvis: Pulsjetprincipen beskrevs först 1906. Den tyske ingenjören Paul Schmidt utvecklade sedan denna typ av motor och fick sitt första patent 1931.

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2904
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Än lever pulsjetmotorer

Inläggav curtll » 04 dec 2008, 19:02

Hej
Ett exempel på ett skjutmål som drivs av pulsmotor. Italiensk och använd som mål för Stinger. Radiostyrd och drevs av pulsjetmotor.
Curt

http://www.vidsel.nu/rfnmuseum/Bilder/2006-03-28-2.jpg
Användarvisningsbild
curtll
 
Inlägg: 102
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:07
Ort: Vidsel

Re: Än lever pulsjetmotorer

Inläggav Kent Schram » 04 dec 2008, 23:05

curtll skrev:Hej
Ett exempel på ett skjutmål som drivs av pulsmotor. Italiensk och använd som mål för Stinger. Radiostyrd och drevs av pulsjetmotor.
Curt

http://www.vidsel.nu/rfnmuseum/Bilder/2006-03-28-2.jpg


Det ser ut att vara lite MIG-stuk på fenan är det
en slump? Bild


KS HAD
Kent Schram
 

Re: Än lever pulsjetmotorer

Inläggav curtll » 04 dec 2008, 23:15

Hej Kent
Nej, Icaro Zero har enkel fena. Italienarna skänkte inte motorn efter proven,
utan bara skalet. Annars kunde jag ha visat foto på motorn också,
Den är i huvudsak uppbyggd i glasfiber och vårt exemplar har fått åtskilliga
blessyrer efter proven. Den hänger i RFN museum med Stinger i bakgrunden.
Curt
Användarvisningsbild
curtll
 
Inlägg: 102
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:07
Ort: Vidsel

Inläggav Klas Andersson » 04 dec 2008, 23:26

Tror jag nu har fått till det här med you tube ?

http://se.youtube.com/watch?v=bufG3-cguhQ

Inte Pulsjet !men låter av bara f-n ! nästan som en RM2 B !!
tyvärr lite för tung för en trampcyckel !
Men är en supereffektiv korvgrill!
Mvh Klas
Klas Andersson
 
Inlägg: 72
Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30

Inläggav Lars Sundin » 05 dec 2008, 04:09

Helt charmerande film. (Även om jag just nu inte har något ljud i min PC. Eller kanske därför.)

Jag får tacka för alla dina inspirerade inlägg kring pulsjet-motorn, som jag trodde var utdöd. Man lär sig mycket på detta forum, mest kanske av skenbart ovidkommande inlägg.

Lasse S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2904
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst