Avancerad flygning över Jönköping

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Avancerad flygning över Jönköping

Inläggav Larsan » 29 nov 2008, 19:31

I fredags (28/11) begåvades befolkningen runt södra Vättern/Jönköping/Huskvarna (jag såg det inte själv) med avancerad flygning under 10-15 min utfört av något militärt plan.
Någon som vet anledning till flygningen?
Lars-Göran Hellsten
Larsan
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 25 nov 2008, 15:53
Ort: Gränna/Jönköping

Inläggav Lars Sundin » 29 nov 2008, 23:30

Uppvisning för deltagarna i Dreamhack Winter, världens största datorfestival. Alltså kanske 15.000 dataintresserade unga personer, uppkopplade i ett stort LAN.

Ett evenemang känt över hela Sverige. Finns starka skäl att visa upp en högteknologisk sak för dessa entusiaster av vilka några kommer att gå vidare i flygindustrin eller FV. Förr var det TT-motorcykelåkning. Andra tider nu.

Inte första året man var där med Gripen men vädret var förra året inget vidare och det var nog ingen flygdagsfotografvan person bakom kameran.

Se exempelvis http://www.jonkoping.nu/index.php?option=com_content&task=view&id=13357.

Lars S, som efter tältande vid modellflyg-SM sommaren (?) 1957 i Jönköping gärna kallar sta'n för Regnköping
Senast redigerad av Lars Sundin 30 nov 2008, 10:44, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2902
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Inläggav Bengt Ekbladh » 29 nov 2008, 23:37

Bra uppdatering LS
Sett om LAN:et men inte kopplat det till FV
förbiseende?

Bengt
Bengt Ekbladh
 

Inläggav Larsan » 30 nov 2008, 15:29

Tack Lars! Sm boende i Jönköping borde jag naturligtvis känna till detta. Speciellt, som det inte var första året FV visade upp sig.
L-G
Larsan
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 25 nov 2008, 15:53
Ort: Gränna/Jönköping

Inläggav Emil Lindberg » 01 dec 2008, 10:10

Varför ligger denna på "Köp, byt o sälj"?

Där låg den i alla fall klockan 09:19 081201
Användarvisningsbild
Emil Lindberg
 
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Inläggav Lars Sundin » 01 dec 2008, 10:22

Emil Lindberg skrev:Varför ligger denna på "Köp, byt o sälj"?

Där låg den i alla fall klockan 09:19 081201


Hej Emil!

Inlägget råkade hamna där från början och sedan flyttade vår webbmästare det till rätt underavdelning. För att den som frågat inte skall undra vart inlägget tagit vägen finns det kvar med markeringen "flyttat".

Det är lätt gjort att gå vilse på vårt (nya) forum, särskilt om man är ny. Jag har fått många mail där flyghistoriska vänner frågar om råd "hur gör man?" och jag själv fick nästan huvudvärk när jag försökte förstå vad som var vad och vad man kunde klicka på och inte klicka på och hur man redigerade sina texter. Det finns väldigt många sätt att göra fel och det tar ett tag att lära sig behärska alla konster.

En bra egenskap på det nya forumet är att man i efterhand kan ändra fel. Det är väldigt avstressande och en funktion jag verkligen uppskattar. Man kan exempelvis helt ta bort ett inlägg om man ångrar sig. I varje fall innan någon "svarat".

Lasse S, talträngd
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2902
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Bilder från uppvisningen!

Inläggav Christoffer Ström » 01 dec 2008, 17:52

Herr Holm öste på bra!! :-)
Bild
Bild
Ha'T/C
Christoffer Ström
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 23 feb 2008, 12:45
Ort: Nässjö

Re: Bilder från uppvisningen!

Inläggav Tony Damberg » 01 dec 2008, 21:43

Christoffer Ström skrev:Herr Holm öste på bra!! :-)


Ja det verkar vara lika mycket ös som DreamHack 2007- och Dina bilder var läckra Christoffer, tack för att vi fick ta del av dem!

Om man söker på "Gripen+Dreamhack" på Youtube kan man få se några videos med Herr Holm flygandes över Jönköping 2007, kanske även nya videos från 2008, men det har jag inte kollat upp än.

Med vänliga hälsningar
/ Tony Damberg
Användarvisningsbild
Tony Damberg
 
Inlägg: 120
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:14
Ort: Vargön

Re: Bilder från uppvisningen!

Inläggav Hans O. Sandström » 02 dec 2008, 14:10

Tony Damberg skrev:
Christoffer Ström skrev:Herr Holm öste på bra!! :-)


Ja det verkar vara lika mycket ös som DreamHack 2007- och Dina bilder var läckra Christoffer, tack för att vi fick ta del av dem!

Om man söker på "Gripen+Dreamhack" på Youtube kan man få se några videos med Herr Holm flygandes över Jönköping 2007, kanske även nya videos från 2008, men det har jag inte kollat upp än.

Med vänliga hälsningar
/ Tony Damberg


Jo då Tony , som du säger finns det flera Gripen inslag från Dreamhack-2008! Tyvärr i gråväder..........!

Så intresserade sök bara på det Tony har tipsat om Gripen+Dreamhack så blir det Gripen för hela slanten!

Mvh,
/Hans
Användarvisningsbild
Hans O. Sandström
 
Inlägg: 578
Blev medlem: 25 feb 2008, 11:44
Ort: Habo


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst