Moderator: Sven-Erik Jönsson
Lars Sundin skrev:Jo, jag instämmer. Det är sorgligt. Hur prioriterar "man" i det flyghistoriska Sverige? Entusiasm finns, men vem kraftsamlar? SFF, "Flygsverige", Kulturdepartementet, vår förnämliga flygindustri?
Lars S
Mikael Olrog skrev:Det är lätt att klaga på Brasilianarna för att de inte vårdar Scandian, men de hade åtminstone vett att spara ett exemplar till skillnad från oss själva...
Fredric Lagerquist skrev:Självklart så vore det kul att se Scandian tillbaka i Sverige - men var ska den stå i så fall?
Lars Sundin skrev:Fredric Lagerquist skrev:Självklart så vore det kul att se Scandian tillbaka i Sverige - men var ska den stå i så fall?
Jo, detta leder ju tankarna till hur Arlanda Aerospace inte gick ihop - intressenterna ville inte betala - jag kommer inte ihåg tågordningen. Frågan om ett nationellt svenskt flygmuseum började diskuteras redan på 20-talet så vi kan ju knappast hoppas på en lösning just nu.
Några förslag, litet lättsamt framlagda och säkert "inte realistiska" men bara för att börja någonstans:
- Ännu en pinne vid E 4:an i trakten av Linköping. Saab och kommunen skulle stå för det. Får man upp en Saab SF 340 på en pinne så bör det väl gå att få upp en Scandia.
- I taket på Tekniska museets Maskinhall. Junkers F-13 i all ära, mycket betydelsefull för svenkt flygtrafiks utveckling, men ur svensk industrihistorisk synpunkt är den ju ändå mindre viktig.
- Kanske man kan göra sig en hacka (och frigöra utrymme) genom att sälja något sparat större plan av mindre svenskt flyghistoriskt värde. (Jag hukar...)
- Mecenat/entusiaster. Borde ju finnas köpcenter som vill ha en prydnad (typ Arlanda City; Ö&B) hängande i taket eller uppställt på något sätt. Ett varuhus e d i Linköping har väl en Scandiamodell hängande i en ljusgård e d förresten.
- Vad händer förresten med "hemliga hangaren" på Barkarby?
- Konjukturläget gör väl att det inte är brist på golvyta just nu. Och framtiden - ja den dagen, den sorgen.
Lars S
Lars Sundin skrev:Fredric Lagerquist skrev:Självklart så vore det kul att se Scandian tillbaka i Sverige - men var ska den stå i så fall?
Jo, detta leder ju tankarna till hur Arlanda Aerospace inte gick ihop - intressenterna ville inte betala - jag kommer inte ihåg tågordningen. Frågan om ett nationellt svenskt flygmuseum började diskuteras redan på 20-talet så vi kan ju knappast hoppas på en lösning just nu.
Fredric Lagerquist skrev:Självklart så vore det kul att se Scandian tillbaka i Sverige - men var ska den stå i så fall?
Hans O. Sandström skrev:Fredric Lagerquist skrev:Självklart så vore det kul att se Scandian tillbaka i Sverige - men var ska den stå i så fall?
Hej Fredric,
Du som alltid är uppdaterad , minns du om siffran 2 miljoner dollar stämmer för att ta hem Scandian till Sverige. Var det i så fall till det jubiléum som Marc nämner? Minns du?
Fly low and slow!
/Hans
Hans O. Sandström skrev:...
Finns denna modell kvar i Linköping tror du , och var i så fall?
Är i Linköping kommande onsdag nämligen!
Tjusig modell må jag säga!!
/Hans
Tobbe skrev:Kanske någon Linköpings-kunnig hör av sig.
Modellen hänger i trappen upp till restaurang Albatross på Linköpings Flygplats. Dessutom finns där en Drakenmodell och har man tur står det även någon Gripenmodell.
/Tobbe
Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst