av Jukka Nisula » 29 nov 2008, 23:37
Olyckan hände 24.1.1950 kl 13.43 i Laukaa socken, Vehniä by, cirka 5 km från Luonetjärvi flygfält.
Det var just MT-401 (Messerchmitt BF 109 G6) från Pommituslentolaivue 41, och sergeant Erkki Elis Seppäläinen i frågan. Han var då 22 år gammal. Ltn Ilkama (MT-471) och sgt Seppäläinen startade från Luonetjärvi flygfält (nyförtiden heter fältet Tikkakoski, nära Jyväskylä). Mening var att träna molnflyget. Molnhöjd var 200-250 m. Uppgift var att flyga nära fältet och göra raka stigningar genom molnen och raka dykningar tillbaka genom molnen. Ltn Ilkamas order åt Seppäläinen före flyget var, att han skall hålla hela tiden siktet till Ilkamas plan och flyga så nära som möjligt "på vingen". Han sade också, att Seppäläinen måste sätta på gyrohorisont mätare (konsthorisont), och lära sig att använda detta. Olyckan hände cirka 5 min efter starten, snart efter Messerchmitterna hade flygit till molnen. Först följade Seppäläinen bra på Ilkamas ving 4 min 30 sek, men efter några svängningar och rak stig genom molnen, försvann han. Ltn Ilkama märkte, att Seppäläinen hade försvunnit och landade snart tillbaka till Luonetjärvi bas.
Ett stort operation att hitta vraket startade genast i marken nära flygfältet. Men man hittade inte Seppäläinen och hans MT-401. Man använde militärfolk som sökte i skogarna och flygplan som fotograferade från luften områden runt Luonetjärvi, men utan resultat. Sgt Seppäläinen och hans MT var totalt försvunnit. När planet hade varit saknad fyra månader, var det 11.5.1950 artikel i Helsingin Sanomat tidning. I artikeln krävdes, att man måste försöka hitta MT-vraket, och det gällde alla människor, som bor på sammanlagt 16 kommunens område omkring flygfält. Det här hjälpte, och i augusti, 14.8., hittades vraket. Två skogshuggare hittade Messerchmitt och Seppäläinen från tät granskog bara fem kilometer från fältet. Terrängen nära Luonetjärvi är mycket skogbärande och backighet är stort, därför var det så svårt att hitta planet.
Man märkte på olycksplats, att motorn och vingarna var rivas bort och totalt sönder, men stomme var i ganska bra skick. Planet hade brytat av cirka 50 st ganska tunna träd, när det hade störtat. Man märkte i kabinen, att magnetos omkopplare var på, samt gas och bränslekran öppet, men både konsthorisont och snurrakompass var blockerat (låsat).
Orsaken till olyckan var enligt inspektören, att när gyrohorisont (eller konsthorisont) var blockerat och inte fungerade därför rätt, hade sgt Seppäläinen tappat kontroll, och kunde inte flyga MT i molnen med bara hjälpen av höjdmätare och sväng- och lutningsmätare.
Översergeant Kukkonen, som hade varit med på många fotografiflygningar när de försökte hitta Seppäiläinens Messerchmitt, har senare berättat, att de troligen hade hittats vraket mycket tidigare, men just när de var på köfotogragiflyg över detta skogsområde, tog kameras film slut!
Jag har själv pratat på -90-talet med än veteransegelflygare som bodde här i Vasa, och hörde till samma klubb som jag. Han var med när de hämtade bort Seppäläinens död kropp från skoget. Han var värnpliktig i Luonetjärvi då, och sade att pilotens kropp var som mjuk säck, alla hans ben var bruten sönder... Hårt hade smäll varit.
Jukka
Senast redigerad av
Jukka Nisula 30 nov 2008, 22:27, redigerad totalt 1 gång.