Logga in - Logga in - Logga in

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Logga in - Logga in - Logga in

Inläggav Christer Engdahl » 06 mar 2008, 19:44

Kan inte forumet fås att minnas min inloggning så att jag slipper göra om det vid varje besök? Var det inte så när forumet öppnades?
Christer Engdahl
 
Inlägg: 98
Blev medlem: 23 feb 2008, 12:23

Inläggav curtll » 06 mar 2008, 19:53

Hej
Jag använder webläsaren som "kommer ihåg" min inloggning. Firefox frågar första gången jag loggar in mig om programmet skall komma ihåg inloggningen. Om jag då svarar "JA" så är det sen inga problem.
Curt
Användarvisningsbild
curtll
 
Inlägg: 102
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:07
Ort: Vidsel

Inläggav Christer Engdahl » 07 mar 2008, 01:24

Hej Curt!

Jag har inga problem på andra phpBB-forum, exempelvis Air Warfare Forum

När jag inte är inloggad på AWF finns det (längst ned) bredvid rutorna för användarnamn och lösenord ytterligare en ruta för "logga in mig automatiskt" men den senare saknas på SFF. Jag kan nästan svära på att rutan fanns i början, annars hade jag reagerat direkt.

Editerat:

Jag inser nu att jag uttryckt mig fel. Webläsaren (Internet Explorer 6) kommer ihåg mitt användarnamn och lösenord. Jag behöver bara skriva in första bokstaven så kommer resten automatiskt. Det är forumet som inte har den där "bockrutan" för att komma ihåg mig så att jag slipper logga in gång efter annan.
Christer Engdahl
 
Inlägg: 98
Blev medlem: 23 feb 2008, 12:23

Inläggav Karl Persson » 07 mar 2008, 05:26

Ja funktionen är borta och varför kan nog bara admin svara på...

Det är alltså "Kom ihåg mig?" eller dylig fråga vid inloggningsskärmen som nu saknas. Den fanns där förut.
Karl Persson
 
Inlägg: 185
Blev medlem: 01 mar 2008, 00:23

Svar om Automatisk inloggning

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 07 mar 2008, 08:03

Vi har under de sista två dagarna haft några som registrerat sig som användare, som är identiska med sådana som tidigare placerat skräpinlägg med virus, porrlänkar m.m. Några inlägg har de dock inte hunnit göra innan jag spärrat dessa för fortsatt användning, men på rekommendation har jag slagit av funktionen automatisk inloggning för att minska risken för att vi skall fortsatta få dessa skräpinlägg.
Skall dock kolla upp det ytterligare, kanske vi kan fortsätta tillåta funktionen.
Mvh
Sven-Erik
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 9856
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Inläggav Christer Engdahl » 07 mar 2008, 11:31

Sådana "puckon" finns överallt. Jag är moderator på ett forum av typen vBulletin och där finns möjligheten att spärra inlägg med länkar. Funktionen är kopplad till antalet inlägg en användare gjort. Är det mindre än tio så ska inlägget godkännas av en moderator. Jag skulle alltså inte kunnat ha min länk till AWF i mitt förra inlägg utan att någon moderator godkänt inlägget. Om länken hade varit till "porrpelles hörna" så hade den inte godkänts och jag hade som användare blivit spärrad. Användare med fler än tio inlägg är sannolikt OK.

Är det av samma anledning som Personliga Meddelanden är avstängt?
Christer Engdahl
 
Inlägg: 98
Blev medlem: 23 feb 2008, 12:23

Inläggav Bengt Ekbladh » 07 mar 2008, 15:12

"Flaggningen" , nya svar verkar inte heller funka

Bengt
Bengt Ekbladh
 

Inläggav Bengt Ekbladh » 07 mar 2008, 15:16

Jo det gör det, var tydl. inte inloggad
fast jag förr inte behövt logga in utan varit inloggad hela tiden

Bengt
Bengt Ekbladh
 

Inläggav Mats Averkvist » 07 mar 2008, 18:08

Skulle det hjälpa något att sätta krav om att inloggningsnamnet måste ha minst ett mellanslag i sig? Dvs att det måste bestå av minst två namn.
Användarvisningsbild
Mats Averkvist
 
Inlägg: 1251
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
Ort: Strömsnäsbruk

Inläggav Mikael Olrog » 07 mar 2008, 19:11

Finns det en funktion som gör att man kan se de första raderna av meddelandet när man håller markören ovanför meddelandet i forumet? Den funktionen finns på t ex TOCH och är bra då man mer effektivt kan bedöma om posten är intressesant att klicka på för att se hela.
Användarvisningsbild
Mikael Olrog
 
Inlägg: 123
Blev medlem: 23 feb 2008, 20:12

Inläggav Henrik Nilsson » 07 mar 2008, 23:50

problemet med spam inlägg är mycket vanligt på PHPBB2 plattformen. Det finns moddar man kan göra i koden för att slippa dem men det kommer inte helt att försvinna.

PHPBB3 är betydligt bättre mot "robot användare"som det egentligen handlar om. Det är program som utnyttjar en svaghet i PHP koden som gör att de kan registrera sig direkt in i databasen. Den funktionen är igentäppt på PHPBB3
Saab 340,2000,BAe 146,RJ & ATP
Henrik Nilsson
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 25 feb 2008, 23:20


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst