Moderator: Sven-Erik Jönsson
Kenneth Johansson skrev:Den borde ju ha hamnat i Finland direkt efter att man hade plockat upp den ur sjön i Karelen och inte gjort omvägen via Irland och USA.
Jag förmodar att det handlar om en statisk restaurering. Lycka till!
Hälsningar
Kenneth
Mats Averkvist skrev:För att knyta an lite till Sverige...
BW-372 flögs från Trollhättan 04-04-1940, landade på Bromma kl. 12:08. Den fortsatte dagen därpå till Finland. Den flög då tillsammans med fyra andra Brewsters och tre Gauntlets.
Jan Forsgren skrev:Ang Lauri Pekuri, så har jag ett minne av jag läst någonstans att han besökte F 15 någon gång under 1950-talet för att flyga A32A Lansen.
M V H
Jan Forsgren
Lennart Berns skrev:
Det var också intressant att höra om Pekuris memoarer. Finns de händelsevis översatta till svenska eller engelska?
Mikael Olrog skrev:Tack för de bilderna! Roligt att se.
Är det inte dags att restaurera/återskapa ett Myrsky jaktplan från de rester som finns bevarade? Skulle vara roligt att se en komplett sådan!
/Micke
Lennart Berns skrev:Tack Jukka för ett mycket intressant nedslag i "svensk" flyghistoria! Det är nog inte särskilt bekant att Finland var intresserade av Lansen. Tyvärr testades bara prototypen för A 32A; jaktversionen som kom några år senare hade som bekant betydligt bättre prestanda.
De Saab-piloter som omnämns, Bengt Olow och Bo Bjernekull, är tyvärr båda avlidna.
Det var också intressant att höra om Pekuris memoarer. Finns de händelsevis översatta till svenska eller engelska?
Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst