Skarpnäck

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Skarpnäck

Inläggav Mats Averkvist » 09 okt 2008, 11:18

Vart låg flygfältet på Skarpnäck?

Mellan vilka år var det i bruk?

Vilka flygklubbar och ev. andra var det som höll till där?

Hörde detta till Stockholms stad/kommun? Om inte vilken då?
Användarvisningsbild
Mats Averkvist
 
Inlägg: 1252
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
Ort: Strömsnäsbruk

Inläggav Lars Sundin » 09 okt 2008, 12:08

I/nära Stockholms-stadsdelen Skarpnäck, söder om Söder i Stockholm förstås!

Nå skämt åsido, detta med namn på Stockholms stadsdelar och stadsdelsområden är inte lätt, och en kommult kunnig person skulle kanske beskriva det annorlunda. Skarpnäcksfältet är möjligen nu namnet på området, se Wikipedias http://sv.wikipedia.org/wiki/Skarpn%C3%A4cksf%C3%A4ltet som väl beskriver "namnröran".

Jag har i mitt radhusliv bott granne med fältet och hade tidigare nyttjat det för modellflyg sedan mitten av 50-talet, så jag har aldrig brytt mig vad området hette/heter. Jag visste ju var det låg - det räckte!

Det kom att användas enbart för segelflyg av Stockholms segelflygklubb under efterkrigstiden, även om det väl togs i bruk härför i kanske redan i slutet på 30-talet/början av 40-talet. (SSFK:s krönika bör ge bättre besked om årtal). Det bebyggdes med bostadshus med tiden. Från början hade väl Stockholms stad mer storslagna planer, men så blev det Bromma istället.

Vad som hände under beredskapen vet jag inte; åtminstone en S 17 landade med sina flottörer på den frosthårda marken i ett nödläge (och startade också). Ett tyskt plan landade visst där en gång, vilket gav upphov till "en affär". Jag minns också hur efter beredskapen en mängd spanska ryttare stod upptravade i ett område på fältet.

I Kronologin: 1980, 28 augusti: Segelflygverksamheten från Skarpnäcks flygfält i Stockholm avslutas officiellt. Någon enstaka start görs i september. Stockholms Segelflygklubb hade då sedan ett tiotal år använt fältet Långtora norr om Enköping. Skarpnäcksfältet bebyggdes med bostäder och arbetsplatser. En fotnot hänvisar till mer läsning i Flygets Årsbok 1981.

Lars S, i viss hast
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2904
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Inläggav Mats Averkvist » 09 okt 2008, 12:21

Stort tack för den informationen Lasse. Jag hade hoppats att du skulle svara på detta och blev inte besviken! :D
Användarvisningsbild
Mats Averkvist
 
Inlägg: 1252
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
Ort: Strömsnäsbruk

Inläggav Lars Sundin » 09 okt 2008, 12:33

Här en gammal generalstabskarta; fältet låg på området under texten "Pungpinan" (namnet på en krog en gång). Det användes aldrig för motorflyg reguljärt, även om det gjorts vissa tester där, bl a med Sk 14 med noshjul och en vattenbassäng som utrullningshinder. Eller hur det var.

http://larssundin.ownit.nu/Generalstabskarta-Narpskrack.jpg

Fältet hade tre asfaltbelagda banor, i den vanliga A-formen.

Jag har förstås en del bilder men mest om modellflyg eller av olika skäl ("copyright", motivintresse, dålig kvalitet) inte möjliga att visa. Men här är en bild som jag tycker är en utsikt symbol för förfall och allmän glåmighet och här är några modellflygminnen kring fältet.

En illustration av de svårgheter segelflygarna hade att kämpa med har krönikören (Yngve Norrvi) i "Ett År i luften" givit här. En förebild för alla krönike-skrivare!


Lars S
Senast redigerad av Lars Sundin 09 okt 2008, 14:22, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2904
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Inläggav Erik Johansson » 09 okt 2008, 14:15

It was really nice to hear about Skarpnack again. I had almost forgotten that airfield. It was in the early 1950s that I became a member of Stockholms Segelflyklubb and, not having much money to spend, peddled out to Skarpnack every Sunday on my bike from Bromma where I lived in those days. Quite a trip. My initial training was on a SG39. You do not know what economy class is before you have flown in a SG38!

This may give you some idea what it was all about.

http://www.youtube.com/watch?v=4jVKRMLy6ZA

In order to be allowed to fly we also had to spend a certain number of hours maintaining the gliders. Most of this took place in the winter months. The club workshop was then located in a cellar somewhere in Sodermalm. So, there was another rather long bike ride every Wednesday night from Bromma when it was dark and the streets slippery.

But then again, if you love flying there is nothing that can stop you.
Erik Johansson
 
Inlägg: 155
Blev medlem: 19 apr 2008, 14:27
Ort: Sobral, Portugal.

Inläggav arne wallen » 09 okt 2008, 16:30

Hej
Kommer ihåg på nåt vis att där även kördes tävling med bil å mc, beror kanske på att man läst svenska motortidningar, men när?

arne som sysslat med alla underligheter.
ägare till en Ranger 440
arne wallen
 
Inlägg: 116
Blev medlem: 26 mar 2008, 14:24
Ort: finland,Sibbo

Inläggav Rolf Larsson » 09 okt 2008, 19:00

arne wallen skrev:Hej
Kommer ihåg på nåt vis att där även kördes tävling med bil å mc, beror kanske på att man läst svenska motortidningar, men när?
arne som sysslat med alla underligheter.


Bodde som barn och under uppväxttiden i Tallkrogen, på andra sidan Nynäsvägen från Skogskyrkogården, och minns mycket väl motortävlingarna du nämner. Promenerade med föräldrarna till en liten höjd med utsikt över Skarpnäcksfältet när det var motortävlingar, kommer naturligtvis inte exakt ihåg vilka år det rör sig om men med största sannolikhet slutet av 40-talet, början/mitten av 50-talet.
Rolf Larsson
 
Inlägg: 1534
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:33
Ort: Solna

Inläggav Micke » 09 okt 2008, 20:54

Hej,

kan rekommendera boken ”Stockholms glömda bunkrar” av Karl-Gunnar Norén.

Kapitel 11 tar upp historien om Skarpnäcks krigsflygfält. Kartskisser och bilder visar hur fältet och försvarsställningar låg i förhållande till den moderna bebyggelsen.
Mer om boken på:
http://www.nielsen-norenforlag.se/index ... ,0,0,1,0,0

Micke
Micke Axelsson
Användarvisningsbild
Micke
 
Inlägg: 61
Blev medlem: 23 feb 2008, 18:43
Ort: Stockholm/Österskär

Inläggav Lars Sundin » 09 okt 2008, 20:55

Jag googlade på "Skarpnäcksloppet" och fann träffar på årtal som 1948 och 1968 och där emellan. Se exempelvis http://www.formula2.net/F253_43.htm.

Några modellflyg-bilder från 50-talet har Lars Winberg på http://www.transit.se/~larswi/

SSFK, Stockholms segelflygklubb, har en historik i sin "Katekesen" på http://www.segelflyg.nu/files/dokument/SSFK_katekes_2008_v3.pdf. Ett klipp:

1935 Stockholms segelflygklubb SSFK bildades i februari under Bertil Flormans ordförandeskap. Byggandet av 2 stycken glidflygplan av typen
Anfänger påbörjades under ledning av Rolf Bergvik. Den första flögs på
Bromma redan den 13/9.

1936 -42 Flygverksamheten bedrivs som skolning på Bromma i liten skala.

1938 SSFK övertar Centrum Radios Flygklubbs bygglokal Ringvägen 158.

1939 SSFK får genom en donation av Gösta Åhlén tillgång till ett segelflygplan
av typ Grunau Baby, SE-SAH.

1941 Centrum Radios Flygklubb och Förenade Tvätts Segelflygklubb sluts
samman i SSFK. SSFK flyger för första gången på Skarpnäck.

1942 Alla segelflygare i Stockholmsområdet samlas inom SSFK, motor- och
modellflygarna bildar egna klubbar.

1943 Skarpnäck upplåts officiellt till SSFK. Den senare kallade ”Gamla
hangaren” uppförs.

1944 SSFK höjer nivån på segelflygverksamheten genom en Weihe, SE-SCP.

1945 Flygplanparken utökas genom dels köp och dels donation, med en Fi-1,
en Moswey 3 och en femte Grunau Baby. Genom bidrag från Stockholms
stad kunde ”Nya hangaren ” uppföras

1946 SSFK köper sitt första egna bogserflygplan en Klemm 25, SE-AHY.

1947-48 Stockholms stad säger upp SSFK:s avtal om Skarpnäck, varefter SSFK
endast får dela nyttjandet med andra verksamheter enligt Stockholms
idrottsförvaltnings fördelning. De stora biltävlingarnas tid började.


I november 2003 hölls i Skarpnäcks kulturhus en liten utställning om tiden innan området blev en stadsdel. Jag fick tag en del skriftligt material; olika personers minnen av vad fältet betytt för dem m m, och jag plåtade även av några bilder på väggarna, bl a en om en nödlandad sovjetisk ANT-35 i augusti 1938, innan flygfältet anlagts således. Se http://larssundin.ownit.nu/Rysk_nodlandning_1938.JPG . En fin bild av planet på Bromma där man även ser TL-tornet fint, finns på http://aviaforum.ru/showthread.php?t=17360&page=2. Enligt Kronologin:1938, 19 augusti: Ett trafikplan från sovjetiska Aeroflot nödlandar söder om Stockholm på det ställe där senare Skarpnäcks flygfält kom att anläggas. De ombordvarande, bl a affärsmannen Josef Anér med hustru och dotter Kerstin, får endast lätta skador. Planet kom närmast från Riga men medförde från Moskva en last av 100 kg platina till ett värde av drygt en halv miljon kronor. En tillfällig tullstation ordnas på nödlandningsplatsen.

Eniro visar hur området ser ut numera. En utgångspunkt kan vara denna; det är Bergholmsstugan man ser mitt i.

Den låg ganska rakt under finalen till den ca nord-sydliga banan, något 50-tal meter utanför fältets staket och nära busshållsplatsstolpen i en av mina bilder. Den syns även i bakgrunden på en av Lars Winbergs bilder.

Bild

Those were the days...

Tillägg: Ser att SFF bildarkiv innehåller många bilder från Skarpnäck. Övervägande segelflyg men även några få bilder med prov av utrullningshinder i form av en vattengrav. Flygplan: Sk 14 med noshjul.

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2904
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Skarpnäck-kuriosa - om vaktposter m m

Inläggav Lars Sundin » 10 okt 2008, 08:39

Jag googlade för att få tag i något om en händelse på Skarpnäck under beredskapen, då det kom fram att en person vid vaktstyrkan var litet väl "tyskvänlig", men fann inget.

Vakterna omnämns även i SFT 3/2008 där Jan-Henrik Torselius berättar om sitt modellflygande under beredskapsåren där då ett speciellt av KSAK utfärdad passerkort behövdes för att bli godkänd av vakten, tillhörande det arméförband som bevakade fältet.

De två flygarna som valde att i mars 1943 landa sin S 17 med flottörer på gräset på fältet i stället för på den vanskliga isen på den närbelägna sjön Flaten, berättar att de hade svårt att övertyga vaktposten att de var svenska flygare som nödlandat på fältet och nu ville ut för att komma åt en telefon. "Här har minsann inte landat något flygplan!" var vaktens ord.

En helt annan vaktchef (på F 18 i Tullinge) berättar om den första tiden där, från 1946 och senare, att: Vintertid vältades snön på stråken med en jättestor vält för att få en startbana. Vid tjällossningen fick man ibland låna bansystemet vid Skarpnäck för att kunna hålla flygtjänsten igång. Bland flygförarna från den här tiden kommer jag ihåg divcheferna Wallén, Lindelöf och Bunke samt fältflygarna Bosse Bygren, Glans och ”niggern” Andersson. Se F-18 Kamraten på http://www.f18.se/joomla/images/stories/tidningen/tidning_nr_37_l.pdf

Själv har jag ett väldigt diffust minne från omkring 1950 att jag kikade genom bakrutan på en buss på Tyresövägen och då såg en Sk 14 e d på inflygning mot den väst-östliga banan.

Under 1944 utbildades unga norrmän i glidflygning på Skarpnäck, se Jan Waernbergs artikel i SFT 2/1999.

I SFT 1/2008 skriver Fredric Lagerquist litet kring tre färgbilder tagna av Walther Vetterlein om segelflyg på (tidigt?) 50-talet på Skarpnäck.

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2904
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Skarpnnäck i "Arbertsplats Cockpit del1" boken av

Inläggav Fredrik Astlid » 14 okt 2008, 17:45

Jag kom att tänka på detta som jag läst om just Skaprnäcks flygplats i den ovan nämnda boken.

Från 1966 till och med 1976 bodde Roy i Bagarmossen strax norr om Skarpnäcks flygplats.
Han segelflög en del innan han kunde notera att gällande höjdregler totalt ignorerades.
Under en inflygning till bana 31 på Bromma med en Metropolitan lyckades han med knapp nöd undvika en kollision med ett segelflygplan.

Och som Roy säger: -Den gamle jaktpiloten fick gripa in!

I boken finns en briefinghandbok från 1970 finns en fin bild av Skarpnäck på sidan 131.

M.v.h Fredrik Astlid.
AkktuStakki
Solus Fortis Est
Användarvisningsbild
Fredrik Astlid
 
Inlägg: 154
Blev medlem: 24 feb 2008, 00:47
Ort: Västerås


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron