Amerikanare överbord!

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Amerikanare överbord!

Inläggav Bengt Ekbladh » 05 mar 2008, 17:58

Hej!
Behöver hjälp med ::

Vid insegling till Göteborg, av ett amerikanskt flottförband,
hade man flyguppvisning av ett förband lätta bombplan

Vid landningen på hangarfartyget ,kom ett plan att landa för långt in på fartyget.
Vid inbromsningen slår det runt och kastas i sjön, piloten följer med i djupet.

Vet någon vilket hangarfartyg det var?
Vilken typ av bombplan?
Bärgades piloten o flygplanet?
Samt andra data

Tiden var 1947-06 30 (alt 470701?)

Tacksam för svar
Bengt
Bengt Ekbladh
 

Inläggav Jan Forsgren » 05 mar 2008, 18:15

Hej Bengt,

Det rörde sig förmodligen om en Bearcat. Haveriet inträffade den 30 juni 1947 i samband med en misslyckad landning. Flygplanet slog i vattnet i ryggläge, varpå piloten omkom. Jag håller f ö på att samla material kring detta haveri för en kommande artikel i SFT.

M V H

Jan Forsgren
Jan Forsgren
 
Inlägg: 95
Blev medlem: 25 feb 2008, 09:59

Inläggav Bengt Ekbladh » 05 mar 2008, 18:26

Aj då.
då kanske vi skall avvakta resultatet
ser fram emot detta
Bengt
Bengt Ekbladh
 

Inläggav Fredric Lagerquist » 05 mar 2008, 19:15

En välkänd topic för SFF forum ;-)

Se förra årets FR s.33. Landningen skulle göras på USS Randolph, som tillsammans med USS Kearsarge besökte Göteborg.
Användarvisningsbild
Fredric Lagerquist
Moderator
 
Inlägg: 1710
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Inläggav Bengt Ekbladh » 05 mar 2008, 19:35

Tack !! Fredric Lagerquist

Bengt
Bengt Ekbladh
 

Inläggav Lars Sundin » 08 mar 2008, 13:24

Detta haveri har varit uppe på SFF forum tidigare och då skrev en av veteranerna inom Göteborgsk flyghistoria, Peter Kempe, sålunda:

Skrivet av / Written by Peter Kempe at 20 Apr 2000 21:26:36:

Som svar till / As an answer to: Avenger i Göteborg 1947 skrivet av / written by Martin Nordström at 24 Mar 2000 18:16:06:

Flyghaveriet som inträffade i samband med det amerikanska örlogsbesöket i Göteborg i månadsskiftet juni/juli 1947, är märkvärdigt litet omskrivet i de flyghistoriska annalerna. Kanhända just därför är händelsen också omgärdad av diverse rykten och spekulationer som spätt på mytbilden av vad som egentligen hände. Detta utgör ett spännande forskninsobjekt som fortfarande väntar på sitt klarläggande......
Då jag för drygt 20-talet år sedan "forskade" kring denna ur flyghistorisk synvinkel intressanta händelse, kunde jag med hjälp av tillgängliga uppgifter (tidningar, minnesbilder av inblandade etc.) få fram följande:
En amerikansk flottstyrka bestående av hangarfartygen USS Kearsarge och Randolph, med följe av eskortjagarna USS Beatty och Hugh Parris, lämnade i slutet av juni Norge, för att genomföra en artighetsvisit i Göteborg. Ombord på USS Kearsarge befann sig som liaison officer (förbindelseofficer) dåvarande löjtnanten vid Göta Flygflottilj, F9, Carl Lothigius.
Då jag av denna anledning intervjuade C.L.berättade han bl.a. följande:
Konvojen gick i sydlig riktning längs bohuskusten, med strandlinjen väl inom synhåll. Någonstans i höjd med Måseskär startade ett antal flygplan (Grumman Avanger) för att genomföra en formationsflygning över Göteborg, för att annonser det förestående örlogsbesöket. Då flygplanen återkom och landade, blev C.L. vittne till hur ett av flygplanen gick av däcket, ut i vattnet och tämligen omgående började sjunka. Han förvånades, och upprördes, över att fartygets ledning, i hans tycke, inte gjorde några större ansträngningar för att undsätta piloten, som snabbt försvann i djupet.
VAR någonstans haveriet inträffade är fortfarande höljt i dunkel, dock finns detta med säkerhet dokumenterat i amerikanska arkiv. C.L. har ej kunnat ange någon mer bestämd position, mer än att det var före inloppet till Rivöfjorden (omedelbart utanför Göteborg).
Den fortsatta efterforskningen (med bl.a. Sjöfartsverkets Marinsektion, diverse sammanställningar från västkustfiskare och Marinkommandots dykargrupper) för att ev. kunna identifiera något vrak, visade sig vara en oöverstiglig uppgift.... Med med konstaterandet att havsbottnen utanför västkusten är en veritabel fartygs-, flygplans- och övrigt -skrotgård, är en närmare positionsangivelse nödvändig.
Är du eller någon annan intresserad att forska vidare, står mina insamlade uppgifter till förfogande - lycka till.
Peter


Tyvärr har en del av layouten i inlägget gått förlorad när jag klippt och klistrat.

Lars S, som utnyttjat den databas som gamla forumet är (även om det inte finns kvar på webben). Sökte på "Kearsarge"
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2902
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst