Svenska vägbaser och reservvägbaser

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Inläggav Kent Schram » 01 jan 2009, 13:21

Emil Lindberg skrev:Enligt ”Svenska militära flygbaser”, ”Svenska reservvägbaser” och ”Svenska flygbaser” låg (ligger) det en reservvägbas i trakterna kring Falkenberg, vid något som heter Gamla Björkäng.

Något Gamla Björkäng hittar jag inte. Men ost-nordost om Falkenberg hittar jag en vägsträcka med något som liknar flygplanplatser. Kan detta vara reservvägbas S 21 Falkenberg?

Reservvägbas S 21 Falkenberg? Tryck på satellit för flygfoto.

Om det nu är en reservvägbas så har den ju två ovanligt stora flygplansfickor (nr 2 och 4 på bilden).
Jag tog hjälp av mätfunktionen som finns på Hitta.se, och mätte upp flygplanplats nr 4 till ca 60 x 24 m (24 m från den sydöstra vägkanten). Denna flygplanplats är dessutom rektangulär, vilket är ovanligt för reservvägbaser och vägbaser.
Nr 2 är något mindre, ca 50 x 25, och dessutom ”avsneddad” i den nordöstra delen.
Dessa mått bör jämföras med de flygplanplatser som brukar finnas vid reservvägbaser och kortbanor, vanligtvis ca 30 x 15 m. Se ”Svenska reservvägbaser” sida 16.

Var reservvägbasen (S 21 Falkenberg?) i länken ovan dimensionerad för mer än en rote i var ”banände”, därav de stora flygplanplatserna?
Eller var den dimensionerad främst för transportflygplan?

Nr 3 och 5 ser ju också ut som plattor avsedda för flygplan. Vad skulle det annars kunna vara ”mitt ute i ingenstans”?


Hej !
Företog i går ett besök vid platsen för det som kallas "Flygrakan"i Falkenberg. Jag passade på att ta en del bilder(mobilkvalitet) men det skall nog gå att se vad det föreställer.. Jag har tagit dem enligt de punkter. Emil L. lade upp på hitta.se. vi kör.
Punkt2
Punkt1
Punkt3
Punkt3:1
Punkt3:2
Punkt4
Punkt5
Punkten 5 låter sig luras men så här ser den ut i verkligheten.
Den har tillkommit betydligt senare.
Hoppas det kan vara till någon nytta.
Bilderna upplagda på Panoramio ett bra sätt att ladda bilder.
Man kan få dem(Efter granskning) att visas på Google Earth
Det talades om gamla Björkäng det finner vi HärOFF TOPIC
Lite mer historia om Gamla Motell BjörkängJätte OFF TOPIC.
God fortsättning därute.

KS HAD
Kent Schram
 

Inläggav Emil Lindberg » 01 jan 2009, 21:52

Kent Schram skrev:Hej !
Företog i går ett besök vid platsen för det som kallas "Flygrakan"i Falkenberg. Jag passade på att ta en del bilder(mobilkvalitet) men det skall nog gå att se vad det föreställer.. Jag har tagit dem enligt de punkter. Emil L. lade upp på hitta.se.
KS HAD



Bra jobbat Kent!

Om du har lust tror jag att "styrelsen" i FBH-gruppen skulle uppskatta om du delade med dig av bilderna till dem, för arkivering.

(Jag märkte att om man klickar på bilderna kan man se dem i större format)

Jag blir dock lite fundersam på flygplanplatsen i den sydvästar änden (nr 2 på min Hitta-bild). På dit foto av denna plats ser platsen ut att luta ovanligt mycket för att vara en flygplanplats. Men det kan också vara bakgrunden som lurar mig. Naturligtvis fanns det bygg-bestämmelser för hur mycket flygplanplatser fick luta. I klargöringsinstruktionerna stod det också hur mycket flygplanplatsen fick luta. För stor lutning kunde t.ex innebära problem vid tankning av flygplan. Beroende på vilket håll flygplanet lutade åt och var bränslemätgivarna var placerade i flygplanet och funktionsmässig uppbyggnad av givarna kunde för stor lutning medföra att verklig tankad bränslemängd skiljde sig från i flygplanet indikerad, beroende på att lutningen medförde att givarna indikerade "fullt flygplan" för tidigt eller för sent. Tillräcklig otydlig förklaring?

Lutning kunde ju också ställa till det vid halka. Särskilt då flygplanplatsen lutade "utåt" som denna plats på din bild ser ut att göra. Om/när flygplanet taxade in i bakänden (sydvästra änden i det här fallet) på flygplanplatsen för att sedan svänga upp nosen mot vägen/banan kunde lutning plus halka medföra att noshjulet istället för att svänga runt flygplanet bara gled rakt fram/ut, utanför den hårdgjorda ytan. Om detta hände skulle man ha att göra en bra stund, så att säga...

Dessutom ser platsen ut att ha växt igen väldigt snabbt, trots att asfalten bröts upp så sent som hösten 2007. Har man kanske sått "ogräs" för att påskynda det hela, så att grusytan som blottades då flygtplanplatsen revs upp inte återigen skulle bli lastbilsparkering?

Trevligt och kul att du gjorde denna utflykt och sedan valde att visa upp bilderna här!
Användarvisningsbild
Emil Lindberg
 
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Inläggav Kent Schram » 01 jan 2009, 22:08

Tjena! Vad kul om bilderna kanske kunde vara till någon nytta.
Jo angående Den uppgrävda "plattan" punkt 2.
Scrollar man på flygbilden ser man att det finns fordon uppställda. Platsen blev ju en inofficiell övernattningsplats för långtradare samt dito samåkningsparkering,trots att vägverket färdigställt en övernattnings plats endast ett par hundra meter bort.Närheten till Shellmacken drog väl sitt strå till stacken. Då plattan var i sitt bruk var den plan och fin. Nu efter uppgrävningen gjordes ett om inte grunt dike utmed vägen/banan samt att Terassen som plattan utgjordes av,planades ut för att smälta in i omgivningen.

KS HAD
Kent Schram
 

Inläggav Emil Lindberg » 02 jan 2009, 19:18

Edit 090107:
I mina inlägg använder jag benämningen ”Reservvägbas” även på vissa rullbanor vars korrekta benämning egentligen kanske är/var kortbana eller smalbana. Följande står att läsa på sida 16 i ”Svenska militära flygbaser”:
"Smalbana: Rullbana med en minsta längd/bredd av 2000/12 m"
"Kortbana: Rullbana med en minsta längd/bredd av 800/17 m samt utrullningssträckor om 200 m. (Banklass 5 och 6)"

Valet av ”Reservvägbas” som samlingsnamn är medvetet. Sittande hemma på kammaren med enbart Hitta.se:s satellitfoto och FortV-rapporterna tillhands har jag liten möjlighet att korrekt avgöra klassningen av dem. För det första är mätfunktionen på Hitta.se inte tillräckligt exakt för att man ska kunna avgöra om vägen är 12 eller 17 meter bred. Och hur ska jag som glad amatör inom området klassa t.ex en rullbana på en väg där den totala vägbredden är ca 17 m och längden på rullbanan är ca 2050 m?
De objekt som jag har benämnt som reservstartstråk har jag helt och hållet baserat på uppgifter i listorna i FortV-rapporterna.



Jag har spenderat några kvällar åt att med hjälp av Hitta.se försöka lokalisera alla de reservvägbaser, reservstartstråk och vägbaser som finns listade i ”Svenska reservvägbaser”, ”Svenska militära flygbaser” och ”Svenska flygbaser”.
Nedanstående lista med namn på vägbaser är länkar till bilder på dem på Hitta.se. Tryck på ”Satellit” för flygfoto.

Som ni ser har jag satt ett frågetecken efter många basers namn. Detta beror på att jag i många fall inte är helt säker på om jag har parat ihop rätt namn med rätt bas. Flertalet av baserna har jag aldrig besökt eller passerat förbi, det är därför svårt för mig att med 100 % säkerhet veta att jag har identifierat dem korrekt.

Med stor reservation för eventuella fel!!!

Kom gärna med synpunkter, ytterligare information, historisk fakta, korrektioner, m.m om dessa ”flygrakor”! Nedanstående lista är absolut inget ”facit”, ej heller någon färdig förteckning.

Som ni kan se är det nästan alltid som så att om reservvägbasen har två flygplanplatser (”tvillingplatser”) i ena banänden så är dessa lokaliserade till den banänden som ligger mest norrut (gäller inte för reservvägbas Gillstad och kanske inte för reservvägbas Klevshult, se nedan).



Följande reservvägbaser har jag letat efter men ej hittat:
Björklinge (Uppsala-1)
Stigtomta (Skavsta-R1)
(Uråsa-1)
Fagerås
(Hultsfred-1)
S 47 Åkarp
S 56 Kungälv (Säve-1)
Allingsås
Norrala (Söderhamn-1)
(Kallax-1)

Det skulle vara kul om vi tillsammans kunde lokalisera var dessa ligger/låg!!!



Finns det fler vägbaser, flygrakor, reservstartstråk eller liknande?!?!?
(Förutom kortbanorna i direkt närhet till baserna i Borlänge, Färila, Byholma, Kubbe, Gunnarn, Fällfors, Åmsele, Jokkmokk och Vidsel, som är tämligen lätta att hitta)



Reservvägbas S 97 Järlåsa/Åland

Den södra flygplan-/vändplatsen syns bättre i zoom-nivå 9



S 81 Älvkarleby?

I zoom-nivå 8 syns flygplanplatserna knappt, men i nivå 7 och 9 gör de det



Reservvägbas Gimo? (Gimo-1)



Reservvägbas B 32 Enköping/Tillinge?



Reservvägbas Skärplinge

”Försvunnen” vägbas – Finns listad i ”Svenska reservvägbaser” men ej i ”Svenska militära flygbaser” eller ”Svenska flygbaser”



Reservvägbas Barva (Kjula-1) (Kjula Bana B)



Reservvägbas Kjulaåsen (Kjula-2) (Kjula Bana D)



Reservvägbas Eskilstuna? (Kjula-3) (Kjula "Bana C")

Möjlig placering? Över 2,5 km raksträcka på motorväg



Översikt Fält 56 Eskilstuna/Kjula (FV-kod 46)



Reservvägbas Klockrike/Älvan? (Malmen-1)



Reservvägbas Lambohov (Malmen-2)





Reservvägbas Klevshult (Hagshult 1:1 & 1:2) (Hagshult Bana C)

Uppenbarligen är flygplanplatserna upprivna eller retuscherade, eftersom att minst en av dem syns tydligt på Eniro.se (se nedan)


Norra fpl-platsen reservvägbas Klevshult

Bild från Eniro.se som visar den norra flygplanplatsen på reservvägbas Klevshult


Jag har bestämt för mig att jag har sett minst en flygplanplats i banans södra ände, och jag har för mig att den/de låg längs den östra körbanan. För jag minns att jag tänkte att antingen måste både den östra och västra körbanan vara anpassade ”flygrakor”, eller så måste flygplanen ta sig över mittremsan för att nå flygplanplatsen i den norra banänden.
Titta på denna bild från Eniro.se som visar två möjliga placeringar av flygplanplats/platser i södra banänden, det är de två mörkgrå, suddiga, ”blurriga” längs den östra körbanans östra kant som avses. Stämmer dessa placeringar? Fanns det en eller två flygplanplatser i den södra banänden?

Södra fpl-platsen/platserna reservvägbas Klevshult?





Reservvägbas S 46 Hovmantorp?



Reservvägbas Lammhult

”Försvunnen” vägbas – Finns listad i ”Svenska reservvägbaser” men ej i ”Svenska militära flygbaser” eller ”Svenska flygbaser”



Fält 89 Eneryda/Lidhult

Ordinarie flygbas på allmän väg.
På bilden syns inte FRAMOM, men enligt tidigare inlägg i denna tråd (16:03, tor 11 dec 2008 och 21:25, tor 11 dec 2008) finns FRAMOM-slingorna fysiskt kvar.
BAKOM/UOM ska enligt uppgift ha legat på väg 23, en bit söder om basen.



Reservvägbas Målerås



Reservvägbas S 11 Tokebo

Även kallad ”Nickebo-rakan”. Övningsbas inom MilO syd från 1966, F 12 ansvarig flottilj



Reservstartstråk S 61 Ryssby/Rinkabyholm? (Kalmar-R1) (Kalmar-1)

Möjlig placering?



Fält 83 Ålem

Ordinarie flygbas på allmän väg.



Reservvägbas B 0 Väskinde/Bro (Visby-1)



Reservvägbas Follingbo (Visby-2)

2300-2400 m rullbana (300-400 meter längre än Väskinde/Bro) – anpassad för civila transportflygplan? Se ”Svenska flygbaser” sida 84.



Reservvägbas S 71 Jämjö



Reservvägbas Hallabro

Även kallad för ”Konga-rakan”.



Reservvägbas Klippan? (Ljungbyhed Bana B)



Reservvägbas S 32 Åhus

I folkmun även kallat ”Gustav Adolf” p.g.a. ett område söder om sträckan. Denna ”flygrakas” placering samt avsikten att nyttja bron för E22 som flygplansvärn har bekräftats från ytterligare en säker källa.



Reservvägbas S 17 Revinge? (Sjöbo-1)



Reservstartstråk Sjöbo/Klostergården? (Sjöbo-R1)

Möjlig placering?



Fält 81 Sjöbo/Tågra

Ordinarie flygbas på allmän väg, men till skillnad från Ålem och Eneryda hade den gammaldags plattor invid banändarna.



Reservvägbas S 21 Falkenberg?

Något ändrade utpekningar jämfört med tidigare publicerad länk till denna reservvägbas, dock har utpekningsnummer ej ändrats.





Reservvägbas Gillstad? (Råda-1) (Såtenäs/Råda Bana C)



Reservvägbas Håle-Täng? (Råda-2) (Såtenäs/Råda Bana E)



Reservvägbas Lavad? (Råda-3) (Såtenäs/Råda Bana D)



Reservvägbas Mellby? (Råda-4) (Såtenäs/Råda Bana B)



Översiktsbild över de fyra reservvägbaserna på väg 44 invid Råda-basen

Översiktsbild reservvägbaser väg 44

Vilken av dessa är anpassad för TP 84? Se ”Svenska flygbaser” sida 107, under ”Speciella förhållanden”. Kan det vara Håle-Täng? Dess flygplanplatser ser större ut än motsvarande på de tre andra.




Reservvägbas Hjo (Karlsborg-1)



Reservvägbas Grävlinge? (Hässlö-1:2) (Hässlö Bana B)



Reservvägbas Heby

Övningsbas inom MilO ost från 1964, F 1ansvarig flottilj



Reservvägbas S 41 Gysinge?

Zooma in till nivå 9 så blir bildkvaliteten mycket bättre



Reservvägbas R 8 Mokorset?

I zoom-nivå 8 syns flygplanplatserna inte, men i nivå 7 och 9 gör de det.
”Försvunnen” vägbas – Finns listad i ”Svenska reservvägbaser” men ej i ”Svenska militära flygbaser” eller ”Svenska flygbaser”



Reservvägbas Ånge?



Reservvägbas R 19 Örnsköldsvik?



Reservvägbas Stocke/Frösön? (Frösön-1)



Reservvägbas Optand? (Frösön-2)

Mycket gissningar! Folk med kunskap om denna reservvägbas får hemskt gärna bidra med info, utpekning, m.m!



Reservvägbas S 65 Finnträsk?



Reservvägbas Bjurholm

Samma som reservvägbas Balsjö (Piteå-1)?



Reservvägbas Antnäs? (Kallax-2)



Reservvägbas Långträsk

Övningsbas inom MilO norr, F21 ansvarig flottilj
Senast redigerad av Emil Lindberg 30 jun 2009, 14:26, redigerad totalt 5 gånger.
Användarvisningsbild
Emil Lindberg
 
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Inläggav Bengt Ekbladh » 02 jan 2009, 19:45

Hej!

S 81 Älvkarleby?

Helt klart Älvkarleby basen.
Körde där ofta förr, för övrigt alldeles i närheten såg jag på NÄRA håll besprutningsplan i aktion , med start o landning från en grusväg i närheten.verkliga ”akrobater”, det var ca mitten av -70-talet

Nuvarande status tyvärr okänd

Reservvägbas S 41 Gysinge?
Flytta 3:an lite söderut, ca till den svaga kurvan.
Nuvarande status tyvärr okänd

Har för mig ha sett en vägbas söder om F21 utefter E4:an
Vad den nu kan ha hetat.

Bengt
Bengt Ekbladh
 

Inläggav Emil Lindberg » 02 jan 2009, 20:35

Bengt Ekbladh skrev:Har för mig ha sett en vägbas söder om F21 utefter E4:an
Vad den nu kan ha hetat.
Bengt


Det är kanske Antnäs du menar?
Användarvisningsbild
Emil Lindberg
 
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Reservbas Alingsås?

Inläggav Jonas » 02 jan 2009, 20:51

Jonas
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 23 feb 2008, 09:56

Inläggav Bengt Ekbladh » 02 jan 2009, 21:00

Emil skrev:
<<Det är kanske Antnäs du menar?<<


Verkar ju så , åtminstone syns ju uppställningsplatserna tydligt.

Bengt
Bengt Ekbladh
 

Inläggav Bengt Ekbladh » 02 jan 2009, 21:49

Fält 14 , Tierp
Är kanske ute o cyklar ??, men var inte rakan utefter väg292 mot Söderfors från Tierp en vägbas?

Ser inga uppställningsplatser dock.
Någon som vet säkert?

Mellan södra banändan o uppfarten till ”övergången av numera gamla E4:an finns en större platta:
TP platta??

Själva basområdet för Fält 14 låg ju på ”andra” sidan E4:an (numera fd E4)), där fanns /finns? ju ett antal byggnader, som tyvärr inte jag ser på Hitta.se


Bengt
Bengt Ekbladh
 

Re: Reservbas Alingsås?

Inläggav Emil Lindberg » 02 jan 2009, 22:04

Jonas skrev:http://www.hitta.se/LargeMap.aspx?z=5&mp=%3Cpts%3E%3Cpt%20i%3D%22/images/point.png%22%20y%3D%226432839%22%20x%3D%221309785%22%3E%3Ct%3EV%E4gbas%20Alings%E5s%201966%3F%3C/t%3E%3C/pt%3E%3C/pts%3E


Du kan ha rätt att detta är/var reservvägbas Alingsås.
I länken nedan har jag satt ut markeringar där jag tycker det ser ut som att vägen blir bredare. Använder man sedan mätverktyget på Hitta.se och mäter mellan dessa punkter blir avståndet nästan exakt 2 km, vanlig längd för reservvägbaser. Men utan mer info och avsaknad av flygplanplatser (jag hittar då inga) är det svårt att identifiera denna sträcka som reservvägbas.
Någon som kan bekräfta eller dementera?

Reservvägbas Alingsås???
Användarvisningsbild
Emil Lindberg
 
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Inläggav ekansm » 02 jan 2009, 22:05

Bengt Ekbladh skrev:Fält 14 , Tierp
Är kanske ute o cyklar ??, men var inte rakan utefter väg292 mot Söderfors från Tierp en vägbas?

Ser inga uppställningsplatser dock.
Någon som vet säkert?

Mellan södra banändan o uppfarten till ”övergången av numera gamla E4:an finns en större platta:
TP platta??

Själva basområdet för Fält 14 låg ju på ”andra” sidan E4:an (numera fd E4)), där fanns /finns? ju ett antal byggnader, som tyvärr inte jag ser på Hitta.se

Bengt


Nej där var det ingen vägbas.
De som finns i närheten är:
- Älvkarleby, Skärplinge, Gimo och Gysinge
ekansm
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 27 dec 2008, 19:15
Ort: Marmaverken

Re: Reservbas Alingsås?

Inläggav Jonas » 02 jan 2009, 22:15

Hej! Emil jag hittade det här på Bunkerforum kolla om det finns något av intresse här/Jonas
http://bunkerforum.se/viewtopic.php?id=590
Reservvägbas Alingsås???[/quote]
Jonas
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 23 feb 2008, 09:56

Re: Reservbas Alingsås?

Inläggav Emil Lindberg » 02 jan 2009, 22:31

Jonas skrev:Hej! Emil jag hittade det här på Bunkerforum kolla om det finns något av intresse här/Jonas
http://bunkerforum.se/viewtopic.php?id=590


Tyvärr kräver sidan ett konto hos bunkerforum.se, vilket jag tyvärr inte har
Användarvisningsbild
Emil Lindberg
 
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Inläggav Bengt Ekbladh » 02 jan 2009, 22:49

Hej!

<< Nej där var det ingen vägbas.<<. skriver ekansm om väg 292 mot Söderfors från Tierp.

Ja skriver du det så,,,
Men den och fortsättningen på väg 292 in mot Tierp var Tierpsbasens enda Räddning om man ville ha upp planen om banan förstörts.(in mot Tierp var då en ganska lång raka, nu ändrat)

Åt båda hållen finns ju utfarter från basen!

Bengt
Bengt Ekbladh
 

Re: Reservbas Alingsås?

Inläggav Jonas » 02 jan 2009, 22:49

Tyvärr kräver sidan ett konto hos bunkerforum.se, vilket jag tyvärr inte har[/quote]
Registrera dig ,det finns mycket annat intressant också /Jonas
Jonas
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 23 feb 2008, 09:56

Inläggav Bengt Ekbladh » 02 jan 2009, 23:14

Björklinge (Uppsala-1)
Vild gissning !
Rakan norrifrån efter (gamla)E4:an med domkyrkan i blickpunkten söderut är väl en kandidat?
Har inget minne av fpl.platser dock.

Bengt
Bengt Ekbladh
 

Inläggav Emil Lindberg » 03 jan 2009, 10:51

Bengt Ekbladh skrev:Björklinge (Uppsala-1)
Vild gissning !
Rakan norrifrån efter (gamla)E4:an med domkyrkan i blickpunkten söderut är väl en kandidat?
Har inget minne av fpl.platser dock.

Bengt


Jag har också mina gissningar på var denna reservvägbas (reservstartstråk?) ligger eller kan ha legat. Men för att undvika att mina gissningar till slut blir vedertagna sanningar (lätt att det blir så på nätet) tänkte jag att någon med lokalkännedom och faktisk vetskap kunde uttala sig.
Användarvisningsbild
Emil Lindberg
 
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Inläggav Emil Lindberg » 03 jan 2009, 10:57

Jag lyckades hitta två fälthangarer tillhörande UOM till Fält 83 Ålem. Området ligger ca 8,5 km söder om själva basen. Enligt uppgifter på andra forum ska de övriga flygplanplatserna i UOM numera vara upprivna.

UOM Fält 83 Ålem

Men var låg BAKOM till Ålem-basen?

Basen ska enligt uppgift ha nyttjats under en övning 1996. Om detta var sista gången som den nyttjades är dock ännu oklart
Senast redigerad av Emil Lindberg 04 jan 2009, 20:25, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Emil Lindberg
 
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Inläggav XHL » 03 jan 2009, 14:26

Emil Lindberg skrev:


Reservvägbas Gimo? (Gimo-1)


Om man följer väg 288 norr ut från Gimo nästan vid Lysta, står / stod Törebodabågar med gavelväggar, förråd eller rep-plats ??.
Fanns / finns även ett antal uppställningsplatser där.
Har åkt denna väg (288) många gånger sedan tidigt 70-tal, och undrat var flygrakan låg... nu vet jag :-)
Men, detta måste innebära transport/bogsering av flp genom Gimo samhälle..

Mvh
Martin
XHL
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 16 dec 2008, 00:53

Inläggav Emil Lindberg » 03 jan 2009, 16:15

XHL skrev:
Emil Lindberg skrev:
Reservvägbas Gimo? (Gimo-1)


Om man följer väg 288 norr ut från Gimo nästan vid Lysta, står / stod Törebodabågar med gavelväggar, förråd eller rep-plats ??.
Fanns / finns även ett antal uppställningsplatser där.
Har åkt denna väg (288) många gånger sedan tidigt 70-tal, och undrat var flygrakan låg... nu vet jag :-)
Men, detta måste innebära transport/bogsering av flp genom Gimo samhälle..

Mvh
Martin



Kul att denna tråd börjar att lossna mer och mer, att folk runtom i Sverige som har sett "ditt och datt" bidrar med sina observationer. Så att vi gemensamt kan dokumentera ett flygbas-Sverige som pö om pö decimeras, och som snart är ett minne blott.

Hej Martin!

Kan du, eller någon annan med lokalkännedom, ta en titt på följande länk och se om jag har prickat någorlunda rätt? Retuscherarna har tydligen varit i farten i detta område. Området ser exakt likadant ut på Eniro.se, så det gav ingen hjälp.

Området ligger ca 8,5 km (fågelvägen) från Gimo-basen så det finns väl (utan att vara någon expert) en viss sannolikhet att detta kan ha varit ett UOM till Gimo-basen.
Någon som vet om detta verkligen är UOM till Fält 54 Gimo?

UOM Fält 54 Gimo?
Användarvisningsbild
Emil Lindberg
 
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Inläggav XHL » 04 jan 2009, 01:56

Emil Lindberg skrev:
XHL skrev:
Emil Lindberg skrev:
Reservvägbas Gimo? (Gimo-1)


Om man följer väg 288 norr ut från Gimo nästan vid Lysta, står / stod Törebodabågar med gavelväggar, förråd eller rep-plats ??.
Fanns / finns även ett antal uppställningsplatser där.
Har åkt denna väg (288) många gånger sedan tidigt 70-tal, och undrat var flygrakan låg... nu vet jag :-)
Men, detta måste innebära transport/bogsering av flp genom Gimo samhälle..

Mvh
Martin



Kul att denna tråd börjar att lossna mer och mer, att folk runtom i Sverige som har sett "ditt och datt" bidrar med sina observationer. Så att vi gemensamt kan dokumentera ett flygbas-Sverige som pö om pö decimeras, och som snart är ett minne blott.

Hej Martin!

Kan du, eller någon annan med lokalkännedom, ta en titt på följande länk och se om jag har prickat någorlunda rätt? Retuscherarna har tydligen varit i farten i detta område. Området ser exakt likadant ut på Eniro.se, så det gav ingen hjälp.

Området ligger ca 8,5 km (fågelvägen) från Gimo-basen så det finns väl (utan att vara någon expert) en viss sannolikhet att detta kan ha varit ett UOM till Gimo-basen.
Någon som vet om detta verkligen är UOM till Fält 54 Gimo?

UOM Fält 54 Gimo?


Jag vill minnas att det endast funnits flp-platser väster om vägen (kan ha fel då minnet inte är det bästa). Jag tittade oxo på Eniro och såg "maskeringen". Blev lite förvånad då detta borde vara avmilitariserat (heter det så ??) GE har fruktansvärt dålig upplösning i området, så ingen hjälp där. En liten bit norr på 288 finns det en raksträcka som mycket väl skulle kunna vara användbart för flyg. På östra sidan om vägen har det funnits ett mobförråd eller liknande grön lada utan fönster och med en asfaltsplan utanför.

Skall upp dit i mitten av januari, kan titta lite då, ev ta någon bild om ingen annan bor i närheten och gör det innan dess.

Mvh
Martin
XHL
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 16 dec 2008, 00:53

Inläggav XHL » 04 jan 2009, 02:34

Emil Lindberg skrev:
XHL skrev:
Emil Lindberg skrev:
Reservvägbas Gimo? (Gimo-1)


Om man följer väg 288 norr ut från Gimo nästan vid Lysta, står / stod Törebodabågar med gavelväggar, förråd eller rep-plats ??.
Fanns / finns även ett antal uppställningsplatser där.
Har åkt denna väg (288) många gånger sedan tidigt 70-tal, och undrat var flygrakan låg... nu vet jag :-)
Men, detta måste innebära transport/bogsering av flp genom Gimo samhälle..

Mvh
Martin



Kul att denna tråd börjar att lossna mer och mer, att folk runtom i Sverige som har sett "ditt och datt" bidrar med sina observationer. Så att vi gemensamt kan dokumentera ett flygbas-Sverige som pö om pö decimeras, och som snart är ett minne blott.

Hej Martin!

Kan du, eller någon annan med lokalkännedom, ta en titt på följande länk och se om jag har prickat någorlunda rätt? Retuscherarna har tydligen varit i farten i detta område. Området ser exakt likadant ut på Eniro.se, så det gav ingen hjälp.

Området ligger ca 8,5 km (fågelvägen) från Gimo-basen så det finns väl (utan att vara någon expert) en viss sannolikhet att detta kan ha varit ett UOM till Gimo-basen.
Någon som vet om detta verkligen är UOM till Fält 54 Gimo?

UOM Fält 54 Gimo?


Jag vill minnas att det endast funnits flp-platser väster om vägen (kan ha fel då minnet inte är det bästa). Jag tittade oxo på Eniro och såg "maskeringen". Blev lite förvånad då detta borde vara avmilitariserat (heter det så ??) GE har fruktansvärt dålig upplösning i området, så ingen hjälp där. En liten bit norr på 288 finns det en raksträcka som mycket väl skulle kunna vara användbart för flyg. På östra sidan om vägen har det funnits ett mobförråd eller liknande grön lada utan fönster och med en asfaltsplan utanför.

Skall upp dit i mitten av januari, kan titta lite då, ev ta någon bild om ingen annan bor i närheten och gör det innan dess.

Mvh
Martin
XHL
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 16 dec 2008, 00:53

Inläggav Otto » 04 jan 2009, 23:04

Emil Lindberg skrev:
XHL skrev:
Emil Lindberg skrev:
Reservvägbas Gimo? (Gimo-1)


Om man följer väg 288 norr ut från Gimo nästan vid Lysta, står / stod Törebodabågar med gavelväggar, förråd eller rep-plats ??.
Fanns / finns även ett antal uppställningsplatser där.
Har åkt denna väg (288) många gånger sedan tidigt 70-tal, och undrat var flygrakan låg... nu vet jag :-)
Men, detta måste innebära transport/bogsering av flp genom Gimo samhälle..

Mvh
Martin



Kul att denna tråd börjar att lossna mer och mer, att folk runtom i Sverige som har sett "ditt och datt" bidrar med sina observationer. Så att vi gemensamt kan dokumentera ett flygbas-Sverige som pö om pö decimeras, och som snart är ett minne blott.

Hej Martin!

Kan du, eller någon annan med lokalkännedom, ta en titt på följande länk och se om jag har prickat någorlunda rätt? Retuscherarna har tydligen varit i farten i detta område. Området ser exakt likadant ut på Eniro.se, så det gav ingen hjälp.

Området ligger ca 8,5 km (fågelvägen) från Gimo-basen så det finns väl (utan att vara någon expert) en viss sannolikhet att detta kan ha varit ett UOM till Gimo-basen.
Någon som vet om detta verkligen är UOM till Fält 54 Gimo?


Några kilometer sydväst om gimo ligger ett fält. Mellan norrlövsta söderlövsta.
Är detta fält 54.

Otto



UOM Fält 54 Gimo?
Otto
 
Inlägg: 31
Blev medlem: 24 feb 2008, 23:20
Ort: Strängnäs

Inläggav XHL » 05 jan 2009, 00:48

Hej Martin!

Kan du, eller någon annan med lokalkännedom, ta en titt på följande länk och se om jag har prickat någorlunda rätt? Retuscherarna har tydligen varit i farten i detta område. Området ser exakt likadant ut på Eniro.se, så det gav ingen hjälp.

Området ligger ca 8,5 km (fågelvägen) från Gimo-basen så det finns väl (utan att vara någon expert) en viss sannolikhet att detta kan ha varit ett UOM till Gimo-basen.
Någon som vet om detta verkligen är UOM till Fält 54 Gimo?


Några kilometer sydväst om gimo ligger ett fält. Mellan norrlövsta söderlövsta.
Är detta fält 54.

Otto
quote]

Jo det är nr 54, Lunda /Alunda/Gimo


Lite O/T:
Landade på nr 54 för ett par år sedan...
Detta då jag hade min kärra stående på ett gräsfält i norra Uppland under en semstervecka.
För den som vill leta, så finns kärran med på Hitta.se vid gräsfältet, där den stod i 6 dagar..

Mvh
Martin
XHL
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 16 dec 2008, 00:53

Inläggav Emil Lindberg » 05 jan 2009, 15:40

Otto, din egen text har hamnat "mitt i" citatet/quoten, svår att urskilja. För att åtgärda, flytta det quote-tecken som nu ligger sist i texten till innan din text börjar.
Tecknet ser ut så här:
[/quote]
Användarvisningsbild
Emil Lindberg
 
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

FöregåendeNästa

Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst