Svenska vägbaser och reservvägbaser

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Inläggav Emil Lindberg » 11 dec 2008, 23:08

Peter Andersson skrev:[url=http://www.hitta.se/LargeMap.aspx?z=2&mp=%3Cpts%3E%3Cpt%20x%3D%221411837%22%20y%3D%226287015%22%20i%3D%22http%3A//www.hitta.se/images/point.png%22%3E%3Ct%3EFramom%20SV%3C/t%3E%3C/pt%3E%3Cpt%20x%3D%221413943%22%20y%3D%226287152%22%20i%3D%22/images/point.png%22%3E%3Ct%3EFramom%20NO%0D%0A%26lt%3Bbr%20/%26gt%3B%3C/t%3E%3C/pt%3E%3C/pts%url]Framom Eneryda[/url] Jag kan nästan svära på att asfalt/betongplattor ligger kvar. På hitta kan man se att bilden är retuscherad vid båda Framom/Helge. Dock har det tillkommit viltstängsel på båda sidor om vägen.

Bakom/Uom Eneryda Dessa är som sagt rivna/uppgrävda sedan några år. Enstaka kan finnas kvar.

/Peter


Tyvärr går båda dina länkar till en plats vid namn Åsberget utanför Sollefteå. Det verkar att vara någon slags default-plats. Jag har själv hamnat där några gånger när det inte vill sig. T.ex om man lägger in för många (>10?) kartnålar på en och samma bild.
Du får hemskt gärna prova igen!
För att se att allt funkar brukar jag på kartnåls-menyn/rutan trycka "Förhandsgranska", för att se att det funkar och kopiera adressen från adressfältet längst upp. Ibland när man förhandsgranskar blir det inte som man har tänkt sig. Trots att man har "passat in" avsett området så att det ryms på bilden händer det ibland att bilden förskjuts eller zoomar in, så att vissa utpekningar hamnar utanför bild. Detta löses ju lätt genom att läsaren av inlägget scrollar eller zoomar ut, men ändå lite knasigt ibland.
Användarvisningsbild
Emil Lindberg
 
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Inläggav Emil Lindberg » 12 dec 2008, 13:54

Då och då passerar jag "Konga-rakan", som reservvägbas Hallabro kallas i bygden. Bl.a ligger svärfars arbetsplats precis norr om rakan.

Reservvägbas Hallabro på Hitta.se

Vet någon här på forumet om det någonsin har landat flygplan på "Konga-rakan"? När i så fall?

Vilken huvudbas/sidobas tillhörde "Konga-rakan"? F 17? Uråsa?
Användarvisningsbild
Emil Lindberg
 
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Inläggav Emil Lindberg » 12 dec 2008, 16:20

Jag kan förstå om det är svårt att hänga med i alla inlägg öser in. Men det är ju aldrig försent för att kommentera ett gammalt inlägg, bara att använda "Citera"-knappen.


Nu vänder vi blicken österut, mot Gotland. Här hittar vi reservvägbaser vid Väskinde-Bor och Follingbo. Båda är reservbanor till flygbas Visby.


Reservvägbas Väskinde-Bro på Hitta.se

"Bro-rakan" har tidigare berörts i detta inlägg
http://forum.sff.n.se/viewtopic.php?p=3 ... 977fda8d11


Reservvägbas Follingbo på Hitta.se

Denna flygraka ligger ju förvånansvärt nära bebyggelse, vilket borde innebär risk för vådabekämpning ifall flygrakan utsattes för angrepp. Man kan undra vad som kom först, flygrakan eller bebyggelsen. Kan man gissa på flygrakan?


Det verkar som att om en reservvägbas kunde/skulle ha två flygplansplatser i den ena änden så placerades dessa i den banände som låg mest norrut. Jämför med reservvägbaserna i Hallabro och Bjurholm i tidigare inlägg.


BAKOM/UOM (vilket av det är det?) till Visby-basen syns dessutom rätt så tydligt på Hitta.se
BAKOM/UOM Visbybasen på Hitta.se


Finns det fler flygrakor, BAKOM, UOM på Gotland?
Användarvisningsbild
Emil Lindberg
 
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Inläggav Lennart A » 13 dec 2008, 14:01

Vad gäller baser på Gotland så var ju, som du ser i boken, inte flygvapenledningen inte speciellt intresserad, eftersom man ansåg att läget var för utsatt för fientligt angrepp. Det var främst behovet av reservbaser för flygtransporterna till Gotland i händelse av mobilisering som dessa vägbaser byggdes. Jag tror inte att det finns några andra reservvägbaser på Gotland än de två som du nämnde.

Lennart A
Användarvisningsbild
Lennart A
 
Inlägg: 497
Blev medlem: 25 feb 2008, 00:14

Inläggav Emil Lindberg » 16 dec 2008, 19:27

Flätar in Jonas tråd om reservvägbas Hjo

http://forum.sff.n.se/viewtopic.php?t=1027
Användarvisningsbild
Emil Lindberg
 
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Inläggav MagnusS » 16 dec 2008, 20:32

Lennart A skrev:Vad gäller baser på Gotland så var ju, som du ser i boken, inte flygvapenledningen inte speciellt intresserad, eftersom man ansåg att läget var för utsatt för fientligt angrepp. Det var främst behovet av reservbaser för flygtransporterna till Gotland i händelse av mobilisering som dessa vägbaser byggdes. Jag tror inte att det finns några andra reservvägbaser på Gotland än de två som du nämnde.

Lennart A


Hade Visby egen basbataljon? Var den O-bas för något flygslag?
MagnusS
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 29 feb 2008, 20:00

Inläggav Ingemar Strandberg » 17 dec 2008, 13:09

Hej Emil,
Om du kollar väg 118, som går från väg 19 via Nosaby - Rinkaby - Åhus - väg 9, så finns ingen annan raksträcka som är tillräcklig lång. I början av 70-talet åkte jag tillsammans med flygsektionen på en rundresa till Milo Syds alla flygplatser. Guiden visade på denna sträcka, men sa att den inte var fullt utbyggd. Det måste göras en del schaktningar av jordvallar nära vägbanan så att flygplanvingarna inte riskerade att komma i kontakt med vallarna om man kom för nära vägkanterna.
Men man räknade med viadukten som "valvvärn".
Ingemar
Ingemar Strandberg
 
Inlägg: 69
Blev medlem: 26 feb 2008, 11:58
Ort: Kristianstad

Inläggav Emil Lindberg » 17 dec 2008, 18:59

Ingemar Strandberg skrev:Hej Emil,
Om du kollar väg 118, som går från väg 19 via Nosaby - Rinkaby - Åhus - väg 9, så finns ingen annan raksträcka som är tillräcklig lång. I början av 70-talet åkte jag tillsammans med flygsektionen på en rundresa till Milo Syds alla flygplatser. Guiden visade på denna sträcka, men sa att den inte var fullt utbyggd. Det måste göras en del schaktningar av jordvallar nära vägbanan så att flygplanvingarna inte riskerade att komma i kontakt med vallarna om man kom för nära vägkanterna.
Men man räknade med viadukten som "valvvärn".
Ingemar


För att förtydliga för nytillkomna:
Ingemars svar ovan var ett svar på detta tidigare inlägg:

Emil Lindberg skrev:
Ingemar Strandberg skrev:Hej,
Jag fick basboken idag, och efter att ha bläddrat genom den så är jag impad. Jag saknar dock skisser på samtliga fält med exakta kartlägen.
Men jag är ändå impad.
Rakan mellan Åhus och Kristianstad ligger norr om Rinkaby. E22 utgör dess norra begränsning. Åtminstone sas det så på 70-talet då jag tjänstgjorde på milostaben. E22 viadukt angavs vara ett lämpligt flygplanvärn.
Ingemar


Så du har redan fått "Svenska flygbaser"? Fusk!

E22 viadukt som "Törebodabåge"? Tja, varför inte. Alltid gott att få tak över huvudet när man ligger i fält, dessutom bra med väderskydd, insynsskydd och någorlunda ballistiskt skydd.

Dock hittar jag inte något som kan likna flygplanplatser modell större, som är vanligt vid reservvägbaser. Men vägskäl och korsningar kunde ju ha nyttjats som klargöringsplatser. Flygplanen hade då förmodligen ha fått vändas med hjälp av bogserbil, så att nosen pekade ut mot vägen i flygrakans förlängning.

Kolla länken. Kan detta vara med verklighteten överensstämmande?
Reservvägbas S32 Åhus?

Det hade dock varit intressant att se foton över området runt 1965-1970. Var skulle man kunna finna sådana tro?


Tack för svar!

Det här med den, för sträckan, ovanligt långa raksträckan på väg 118 var det som fick mig att misstänka att det var här som S32 Åhus låg.
Konstigt att man inte schaktade vallarna redan i fred, då det i kris/krig nog inte skulle finnas tid eller kapacitet för detta. Men det kan ju ha varit en kompromiss mellan trafiksäkerhet och beredskap.

Om du fick rundvisning i MilO Syd kanske du kan svara på var UOM till Knislinge-basen låg? (Se mitt sön dec 07, 2008 11:08 am i tråden http://forum.sff.n.se/viewtopic.php?t=1011)
Jag sökte av trakterna kring basen senast igår. De enda flygplanplatser som jag hittade utanför basen var dessa:
Flygplanplatser Knislinge-basen. Tryck på "Satellit" för flygfoto.
Och var är resten av BAKOM? För dessa två fickor (se länken ovan) kan väl inte vara allt?
Användarvisningsbild
Emil Lindberg
 
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Inläggav Ingemar Strandberg » 18 dec 2008, 12:35

Hej Emil,
Tja, det har nu gått sisådär 35 år sedan jag forslades runt i milo syd, så det är inte mycket jag minns förutom basernas lägen. Anledningen till att jag minns den här reserv-reservvägbasen är, att jag bodde i Hammar, bara några hundra meter från dess början vid E 22, och att jag åkte den vägen till och från min sommarstuga rätt ofta.
Så tyvärr är jag försedd med bristande information i övrigt.
Ingemar
Ingemar Strandberg
 
Inlägg: 69
Blev medlem: 26 feb 2008, 11:58
Ort: Kristianstad

Inläggav Kenneth Göransson » 18 dec 2008, 19:53

Det hade dock varit intressant att se foton över området runt 1965-1970. Var skulle man kunna finna sådana tro?


Jag bodde i Viby 1968-75 och åkte buss/bil alt körde moped på denna väg så gott som varje dag. Jag tycker den ser likadan ut idag som den gjorde då. Har inga minnen av fickor av något slag annat än P-fickor för bilar eller busshållplatser. Borde även reagerat på något dylikt när jag 1972-78 segelflög på Rinkaby.
Med vänlig hälsning
Kenneth


aeronavium
Användarvisningsbild
Kenneth Göransson
Moderator
 
Inlägg: 441
Blev medlem: 07 feb 2008, 00:21
Ort: Jämshög

Inläggav Emil Lindberg » 18 dec 2008, 21:47

Ingemar Strandberg skrev:Hej Emil,
Tja, det har nu gått sisådär 35 år sedan jag forslades runt i milo syd, så det är inte mycket jag minns förutom basernas lägen. Anledningen till att jag minns den här reserv-reservvägbasen är, att jag bodde i Hammar, bara några hundra meter från dess början vid E 22, och att jag åkte den vägen till och från min sommarstuga rätt ofta.
Så tyvärr är jag försedd med bristande information i övrigt.
Ingemar


Lugnt!
Användarvisningsbild
Emil Lindberg
 
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Inläggav Emil Lindberg » 18 dec 2008, 21:49

Kenneth Göransson skrev:
Det hade dock varit intressant att se foton över området runt 1965-1970. Var skulle man kunna finna sådana tro?


Jag bodde i Viby 1968-75 och åkte buss/bil alt körde moped på denna väg så gott som varje dag. Jag tycker den ser likadan ut idag som den gjorde då. Har inga minnen av fickor av något slag annat än P-fickor för bilar eller busshållplatser. Borde även reagerat på något dylikt när jag 1972-78 segelflög på Rinkaby.


Nej fanns det fickor borde du väl ha lagt märke till dem!
Men hur var det med vallarna på sidorna? Fanns de då, 1968-75?
Användarvisningsbild
Emil Lindberg
 
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Viby-rakan

Inläggav Kenneth Göransson » 18 dec 2008, 22:19

Det enda man kan kalla för vall är det ljusa parti som syns mittemot växthuset på andra sidan vägen. Detta beror på att denna del ligger högre än vägen. I övrigt så är det platt runt omkring hela vägsträckan.
Med vänlig hälsning
Kenneth


aeronavium
Användarvisningsbild
Kenneth Göransson
Moderator
 
Inlägg: 441
Blev medlem: 07 feb 2008, 00:21
Ort: Jämshög

Inläggav olof52 » 19 dec 2008, 19:00

Emil Lindberg skrev:
Kenneth Göransson skrev:
Det hade dock varit intressant att se foton över området runt 1965-1970. Var skulle man kunna finna sådana tro?


Jag bodde i Viby 1968-75 och åkte buss/bil alt körde moped på denna väg så gott som varje dag. Jag tycker den ser likadan ut idag som den gjorde då. Har inga minnen av fickor av något slag annat än P-fickor för bilar eller busshållplatser. Borde även reagerat på något dylikt när jag 1972-78 segelflög på Rinkaby.


Nej fanns det fickor borde du väl ha lagt märke till dem!
Men hur var det med vallarna på sidorna? Fanns de då, 1968-75?


Hej, under min tid i Skåne (50år!) har det aldrig funnits vallar runt vägen.
Nu vet jag varför "rakan" är så bred. På senare tid försedd med vajerräcke.
mvh Olof
Olof Nycop
olof52
 
Inlägg: 49
Blev medlem: 26 feb 2008, 01:32
Ort: Stockholm

Inläggav Ingemar Strandberg » 21 dec 2008, 17:04

Angående Vibyrakan,
Som jag tidigare nämnt, så var det enda då färdiga (början 70-talet) = själva banan. Helt riktigt var jordvallen mittemot växthusen den enda terrängformation, som kunde anses vara till hinders - men schaktning behövs nog ändå för att fylla igen eventuella diken etc för att minska riskfaktorn vid en eventuell avåkning. Idag är nog tanken på reservvägbas där spolad.
Ingemar
Ingemar Strandberg
 
Inlägg: 69
Blev medlem: 26 feb 2008, 11:58
Ort: Kristianstad

Inläggav Emil Lindberg » 23 dec 2008, 18:25

Utanför Revinge fann jag denna reservvägbas, som förmodligen är S17 Revinge, reservvägbas till Fält 1 Sjöbo/Björka
Reservvägbas S 17 Revinge

Som vanligt(?) ligger tvilling-platserna i den banände som är belägen längst norrut
Användarvisningsbild
Emil Lindberg
 
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Inläggav Stig Kjellman » 23 dec 2008, 21:47

Revinge-rakan var under några år skådeplatsen för svenskt bilrekord i hastighet.
Joakim Bonnier körde nästan 300 med en Maserati. Och Bosse Ljungfält nära 120 med en Ford Anglia......
Användarvisningsbild
Stig Kjellman
 
Inlägg: 37
Blev medlem: 23 feb 2008, 09:02
Ort: Landskrona

Inläggav Lars Sundin » 23 dec 2008, 22:26

"Det ligger mycket i ett namn" insåg redan Shakespeare och när du skriver "Revingerakan" börjar det lossna. Flygvapnets avsiktligt och framgångsrikt kryptiska beteckningar är ju inte så kända av oss kreti och pleti, men som ändå har en viss hum om världen.

Bl a fann jag då följande "tidsdokument" som har sin charm, inte minst för att här figurerar en av pionjärerna i SFF, innan han blev pionjär. Samt även andra kändisar. Vidare kan man se på bild den bil Jocke B körde så fort med enligt vad Stig Kjellman nämnt.

Se http://www.bjorns-story.se/private/Lumpen/lumpen_1.htm.

När jag kollar närmare ser jag att jag dessutom helt nyligen tipsat om denna sajt av Björn Bellander i Nätkassen. Världen är liten ibland!

Och apropå långa raka vägar genom tomma landskap och flygplan - några minns nog denna filmscen.

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2904
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Inläggav Emil Lindberg » 27 dec 2008, 20:29

På sida 83 i FR ”Svenska flygbaser” kan man läsa att man under 1960-talet och början av 1970-talet nyttjades en reservvägbas inom varje militärområde (MilO) som övningsbas för att återkommande öva start och landning vid reservvägbas. Dessa var, enligt boken (MilO och ansvarig flottilj inom parantes):
S 11 Tokebo (MilO syd, F 12)
Heby (MilO ost, F 1)
Långträsk (MilO norr, F 21

Tokebo och Långträsk tror jag att jag har lyckats ”pricka in” korrekt. Återigen kan man se att tvilling-platserna ligger i den nordligaste banänden.

Reservvägbas S 11 Tokebo?

Reservvägbas Långträsk?

1. Stämmer utpekningarna av övningsbaserna i Tokebo och Långträsk?


Men att peka ut övningsbasen i Heby var värre, eftersom att jag hittade två reservvägbaser i trakterna kring Heby. Sökning på Google och Altavista ger även stöd för båda som ”flygrakor”. Men vilken av dem nyttjades som övningsbas under 1960- och 1970-talet?

Reservvägbas (övn.bas) Heby?

eller

Reservvägbas (övn.bas) Heby?


Översikt reservvägbaser vid Heby

2. Vilken av dessa "flygrakor" utanför Heby nyttjades som övningsbas?


Till sist:
3. Vidtogs några åtgärder för att underlätta avspärrning och omledning av fordonstrafik vid dessa baser? T.ex bommar, skyltning, förstärkta omledningsvägar, etc. Sådana förberedelser borde ju ha varit fördelaktiga då dessa reservägbaser uppenbarligen nyttjades relativt ofta, om man jämför med andra reservvägbaser. Eller ingick själva trafikmomentet som en del i övningarna?
Senast redigerad av Emil Lindberg 29 dec 2008, 12:33, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Emil Lindberg
 
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Inläggav Lennart A » 27 dec 2008, 21:09

Tokebo och Långträsk tror jag att jag har lyckats ”pricka in” korrekt. Återigen kan man se att tvilling-platserna ligger i den nordligaste banänden.


Stämmer säkert.

Men att peka ut övningsbasen i Heby var värre, eftersom att jag hittade två reservvägbaser i trakterna kring Heby. Sökning på Google och Altavista ger även stöd för båda som ”flygrakor”. Men vilken av dem nyttjades som övningsbas under 1960- och 1970-talet?


Så vitt jag förstår är nr 1, söder om Heby, den reservvägbas som användes för övningar, inte den vid Järlåsa.

Lennart
Användarvisningsbild
Lennart A
 
Inlägg: 497
Blev medlem: 25 feb 2008, 00:14

Inläggav Bengt Ekbladh » 27 dec 2008, 21:14

Väg 254
Ca 10km söder Heby vid Hårsbäck var en övningsbas för alla förband i FV.
Övningsverksamheten var flitigt förekommande.

Ur Ärna-bladet 1/2006

http://www.f16kamratforening.org/Arnabladet/2006-1.pdf.

man kan ju jämföra gamla FV-nytt bilder med bondgård i bakgrunden

Bengt
Bengt Ekbladh
 

General premiärlandande på en vanlig landsväg

Inläggav Bengt Ekbladh » 27 dec 2008, 21:34

>>General premiärlandande på en vanlig landsväg>>

Var rubriken i Gefle DB 1966-09-15

Vidare:
CFV L Thunberg ,61 landade på onsdagsförmiddagen den 14/9-66 med yrkesmässig precision sin J28 Vampire på den asfalterade landsvägen utanför Heby i Västmanland

Det var ett historiskt ögonblick.
Han var den förste svenske flygare som landar på en reservvägbas med normal vägbredd dvs. 13 m.

Det byggs nu 10 sådana vägbaser /år i Sverige o man hoppas på 100 st.

En stund senare landar en J32B förd av maj. John Winqvist F1 samt en J35 , förd av kapt. Rolf Gustafsson F16

Bengt
Bengt Ekbladh
 

Inläggav Emil Lindberg » 27 dec 2008, 21:49

Bengt Ekbladh skrev:Väg 254
Ca 10km söder Heby vid Hårsbäck var en övningsbas för alla förband i FV.
Övningsverksamheten var flitigt förekommande.

Ur Ärna-bladet 1/2006

http://www.f16kamratforening.org/Arnabladet/2006-1.pdf.

man kan ju jämföra gamla FV-nytt bilder med bondgård i bakgrunden

Bengt


Då både du Bengt och Lennart A har angivit flygrakan vid Hårsbäck (nummer 1 på översiktsbilden) lutar det ju åt att det var denna sträcka som nyttjades som övningsbas.

I rapporten "Svenska reservvägbaser" står följande att läsa på sida 20:
"CFV hade i mars 1963 rekommenderat att Hebybasen i stället skulle byggas ut som en reservvägbas. Den skulle
ligga på väg 254 mellan Albäck och Heby och banan skulle ha måtten 12 x 2 000 m.
"

Detta stödjer ännu mer att det var "nr 1" som var det som kallades Heby-basen.

Jag inser dock att jag på utpekningarna av reservvägbaserna kring Heby har angivit att den som nu blev/var övningsbas skulle ha nyttjats som övningsbas från 1964, vilket är fel. 1966 är mer korrekt.
Senast redigerad av Emil Lindberg 28 dec 2008, 00:57, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Emil Lindberg
 
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Re: General premiärlandande på en vanlig landsväg

Inläggav Emil Lindberg » 27 dec 2008, 22:12

Bengt Ekbladh skrev:>>General premiärlandande på en vanlig landsväg>>

Var rubriken i Gefle DB 1966-09-15

Vidare:
CFV L Thunberg ,61 landade på onsdagsförmiddagen den 14/9-66 med yrkesmässig precision sin J28 Vampire på den asfalterade landsvägen utanför Heby i Västmanland

Det var ett historiskt ögonblick.
Han var den förste svenske flygare som landar på en reservvägbas med normal vägbredd dvs. 13 m.

Det byggs nu 10 sådana vägbaser /år i Sverige o man hoppas på 100 st.

En stund senare landar en J32B förd av maj. John Winqvist F1 samt en J35 , förd av kapt. Rolf Gustafsson F16

Bengt


Hm... Kan detta ha utspelat sig på den andra reservvägbasen (nr 2 på översiktsbilden) utanför Heby, mellan Järlåsa och Vittinge?

Eftersom i rapporten "Svenska reservvägbaser" kan man på sida 20 läsa:

"CE 3 begärde i april 1966 att Hebybasen skulle öppnas för övningsbruk från och med den 1 maj 1966. Under
E 3:s ”Eskaderövning 66” i början av juni skulle basen komma till användning för första gången, men av andra
flygplanstyper än krigsflygplan. Man räknade med att basen sedan skulle komma att utnyttjas för landning på
smal bana med J 35 fem-sex veckor per år (15 starter och landningar per dag)
"

Nästan samma text finns att läsa på sida 74 i "Svenska flygbaser".

På samma sida i "Svenska reservvägbaser" kan man också läsa:
"Den skulle ligga på väg 254 mellan Albäck och Heby och banan skulle ha måtten 12 x 2 000 m."

Så Heby-basen (nr 1 på översiktsbilden) verkar ha haft en bredd på 12-13 meter och ha använts redan i juni 1966.

Har tidningen missat eskaderövningen i juni 1966? Eller inte fått skriva något om den p.g.a sekretess?
Senast redigerad av Emil Lindberg 28 dec 2008, 00:00, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Emil Lindberg
 
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Inläggav Bengt Ekbladh » 27 dec 2008, 23:28

Emil Skrev::

>>E 3:s ”Eskaderövning 66” i början av juni skulle basen komma till användning för första gången, men av andra
flygplanstyper än krigsflygplan.
Så Heby-basen (nr 1 på översiktsbilden) verkar ha haft en bredd på 12-13 meter och ha använts redan i juni 1966.
Har tidningen missat eskaderövningen i juni 1966? Eller inte fått skriva något om den p.g.a sekretess?>>
Hej!
Förövning av Sk plan???
Nåväl i:
FV-Nytt 5/68, ,
2/69 (2 bilder spegelvända!, (F13 J35:a) o visar bilder på i bakgrund Bondgården som även syns i tidningsrep.

5/69 :: C Italienska Huvudstaben , gen G Vedovato besöker F1 o Hebybasen, vid Hårsbäck .
Klargöring visades o trots sidvind även landning av J35F

Återkommer ev. om eskaderövningen -66 !

Bengt
Bengt Ekbladh
 

FöregåendeNästa

Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst