Svenska vägbaser och reservvägbaser

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Re: Svenska vägbaser och reservvägbaser

Inläggav Emil Lindberg » 24 feb 2009, 21:00

Kan detta vara reservvägbas Häradstorp?

Reservvägbas Häradstorp?

Eller byggdes den aldrig?
Användarvisningsbild
Emil Lindberg
 
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Re: Svenska vägbaser och reservvägbaser

Inläggav Emil Lindberg » 01 mar 2009, 11:24

Med hjälp av flygbaskartor i verksamhetsbeskrivningar (öppna) för en del sydsvenska flygbaser har jag kunnat hitta en del flygbasdelar, såsom UOM, som inte syns på Hitta.se.


UOM Fält 89 Eneryda

Tre flygplanplatser på vägen sydöstra sida, fyra på den nordvästra sidan

På flygbaskarta över Eneryda-basen anges inget BAKOM. Men sådant fanns väl? Jag vill minnas att det låg några spridda flygplanplatser utmed RV 23 i närheten av korsningen där vägen åt nordväst går in mot samhället Eneryda, d.v.s en bra bit nordost om utpekat UOM.


UOM Fält 81 Sjöbo/Tågra

På flygbaskartan anges båda dessa områden som två separata UOM, men inget BAKOM finns utpekat. Men kan detta stämma? Det känns som om det norra partiet, det som jag har angett som UOM (1), ligger alldeles för nära (ca 1 km) banan, och borde istället vara ett BAKOM.


UOM Fält 83 Ålem

Detta UOM har jag hittat själv, syns rätt enkelt på Hitta.se. Fälthangarerna ser ut att vara av valvbåge-typ.

Men något BAKOM har jag inte hittat. Fanns sådant? Var i så fall?
Här kanske?
BAKOM Fält 83 Ålem?
Användarvisningsbild
Emil Lindberg
 
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Länsvägbanor - Hittills okänd typ av vägbas?

Inläggav Emil Lindberg » 04 mar 2009, 20:41

Länsvägbanor - Hittills okänd typ av vägbas?

Nu ska jag glädja alla som tycker sig se vägbaser lite här och där (däribland undertecknad då och då…). Läs nedanstående urklipp ur Flygvapennytt nr 2 1994. Artikeln som klippen är hämtade ur hette ”Bas 90 – en tioåring på väg att bli stor”.

Bild

Bild

I texten nämns att Etapp 2 omfattar s.k friliggande kortbanor. Benämningen omnämns på ett enda ställe (sida 23) i RML-F från 2000, och så här förklaras begreppet friliggande kortbana där: ”Kortbana, belägen utanför flygbasområdet eller som inte är ansluten till huvudbanan via taxiväg. Jfr Banklass 5 och 6.” Så begreppet verkar ju ha slagit rot inom Flygvapnet.
Men om man tittar i kortbane-listan på sida 22-24 i ”Svenska militära flygbaser” ser man dock att de senaste (sista?) kortbanorna stod färdiga 1992 och 1994 (Lambohov, Råda 1-4 , Optand Frösön-2, Gunnarn-3, Antnäs resp. Optand Frösön-3, Jokkmokk-1 (och -3?) (Optand Frösön-1 och -2 borde väl klassas som friliggande kortbanor?).
Så det ligger ju nära till hands att konstatera att Etapp 2 aldrig igångsattes.

Men vad som är mer intressant är ju följande text: ”Speciellt anpassat för Gripen planeras förberedande av s.k länsvägbanor. Dessa start- och landningsmöjligheter utgörs av redan nu kartlagda avsnitt av vägnätet, som med relativt små insatser kan byggas ut och efter tillförsel av lättrörliga basförband kan användas som tillfällig bas”.
Eftersom begreppen reservbas, kortbana och smalbana redan var etablerade begrepp borde det inte vara redan utbyggda/förberreda sådana man avser, då borde man ju nyttjat något av dessa begrepp i artikeln. Nu kanske jag drömmer mig iväg, men som jag tolkar detta är begreppet länsvägbanor något helt nytt! Och enligt texten hade man redan 1994 rekogniserat sådana. Jag har sökt på orden länsväg och länsvägbana i RML-F, men utan resultat.
Högst intressant dock!

Nu kanske jag önske-tänker igen men detta rimmar ju rätt bra med de mobila flygplatser som nyligen har levererats till Flygvapnet (dock 14 år efter att artikeln skrevs). Se http://www.newsdesk.se/pressroom/forsvarets_materielverk__fmv/pressrelease/view/sverige-foerst-med-mobil-flygplats-261576 och särskilt då stycket som följer:
”Bakgrunden till de två mobila Flygbasbataljonerna är att Sverige har gått från ett stort antal militära flygbaser och flottiljer spridda över landet till idag endast två insatsflottiljer, F 17 i Kallinge och F 21 i Luleå. Plus flottiljen för transportplan i Såtenäs.
Därför har det uppstått ett behov att kunna sätta upp flygbaser temporärt på olika platser i Sverige, men också internationellt, till exempel vid en katastrof eller andra internationella insatser. Den mobila flygplatsen kan då underlätta transporterna i området.”
Men kan man välja väljer man självklart att upprätta den mobila flygplatsen vid t.ex en civil flygplats eller nerlagd militär flygbas, framför en sträcka på en länsväg.
Senast redigerad av Emil Lindberg 19 mar 2009, 23:02, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Emil Lindberg
 
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Info om UOM Tierp

Inläggav Bengt Ekbladh » 11 mar 2009, 21:26

Hej!
För er som har boken:
Flyget på Ärna,--en del av mitt liv 1952—2001 // Ingemar Nilsson 2001

Kan man där se Motorkörningsplatsen vid UOM utefter Söderforsvägen.

Lite text:
Utefter vägen Tierp-Söderfors fanns UOM :et där fpl. kunde repareras i skydd av fälthangarer eller
på särskilda uppställningsplattor skyddade av omfattande maskeringsanordningar.
En av dessa plattor låg lite avsides från de övriga och var basens motorkörningsplats.
Hur man fick dit motorkörningshyddan får ni läsa vidare om!

Tidpunkt KFÖ slutet 70-talet.
Sen finns någon bild på Törebåge Tierp 1974

Finns fler bilder på Tierps basen?
Bengt
Bengt Ekbladh
 

Re: Svenska vägbaser och reservvägbaser

Inläggav Emil Lindberg » 13 mar 2009, 19:34

Egentligen hör inlägg om UOM hemma i tråden "Svenska flygbaser, huvudbaser och sidobaser". Men strunt samma.

Motorkörningsplatsen brukar faktiskt ligga lite avsides, i alla fall en bra bit från ev. fälthangarer. På många av de sydsvenska flygbaserna var det så att fälthangarerna låg i ena änden av UOM, motorkörningsplatsen i den andra änden (undantag förekommer naturligtvis!). Vid t.ex Hultsfred UOM låg motorkörningsplatsen ca 400 m från övriga UOM-platser och ca 800 m fågelvägen från fälthangarerna. Måhända hade det med arbetsmiljön för flygteknikerna i fälthangarerna och stationskompanibaracken att göra.

Vid Uråsa UOM låg dock motorkörningplatsen på den UOM-plats som låg närmast fälthangarerna, dock över 300 m från dessa.
Användarvisningsbild
Emil Lindberg
 
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Re: Svenska vägbaser och reservvägbaser

Inläggav Emil Lindberg » 19 mar 2009, 21:58

Jag fann denna artikel om vägbasfilosofin i FV-nytt nr 2 1975

Bild

Bild

Bild

Var kan bilderna på sida 16 (bildlänken längst ner här ovan) vara tagna? Eftersom att de visar åtminstone en J 35 från F 10 känns det mer sannolikt att de är tagna vid reservvägbas/övningsbas Tokebo/Nickebo, än den "vanliga" Heby-basen (även den reserv- och övningsvägbas)
Användarvisningsbild
Emil Lindberg
 
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Re: Svenska vägbaser och reservvägbaser

Inläggav Bengt Ekbladh » 20 mar 2009, 19:23

Hej!
Att en J35:a (F10-25) är med på samma sida som bilder från vägbas start/landning säger eg. inte så mycket.
(även om startbilden kanske också visar samma plan?, divisions-emblemet?)

Var i kontakt med artikel författaren Tomas Warming:
Han minns naturligtvis inte (ca 35 år efteråt) om det aktuellt tillfället.

MEN han säger:
Vi fick ju egentligen bara publicera bilder från ”öppna” baser. (1975)

Har tittat i de 2 senaste F10 böckerna om bilder, men eg. finns intet , utom de förr omtalade J29 bilden vid ”vägbas”.F10.

Hävdar att bilden i FVN föreställer start söderut på Heby basen (den ”öppna”)

Om man jämför FVN 2/1975 med Sv Flygbaser sid 74, ser man vissa likheter och olikheter.
Bildtext där::
>J35B landar med bromsskärm på reservvägbasen i närheten av Heby>>
(knappast den ”öppna Heby basen)?
KAN detta vara S97 Åland med tanke på ”avtagsvägen (på sid 74), samt att vägen tar åt höger

Tokebo/Nickebo tycker jag inte ”passar in” med hänsyn till Högersvängen?

Vad säger du/ni ?

bengt

PS i ena F10 boken står lite om F10:s Basbataljoner.

B101—105 och var deras UOM o Bakom var förlaggda DS

PS 2 När började F10 prydas med Divsionsemblem (tidsbestämning)?
Bengt Ekbladh
 

Re: Svenska vägbaser och reservvägbaser

Inläggav Emil Lindberg » 29 mar 2009, 15:12

Emil Lindberg skrev:Var kan bilderna på sida 16 (bildlänken längst ner här ovan) vara tagna? Eftersom att de visar åtminstone en J 35 från F 10 känns det mer sannolikt att de är tagna vid reservvägbas/övningsbas Tokebo/Nickebo, än den "vanliga" Heby-basen (även den reserv- och övningsvägbas)


Ibland ser man ju inte längre än näsan!
Svaret står ju i en markerad ruta intill bilderna! "Bilderna på denna sida illustrerar start och landning med J 35 Draken, på Heby-basen, en av de "öppna" vägbaserna."
Användarvisningsbild
Emil Lindberg
 
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Re: Svenska vägbaser och reservvägbaser

Inläggav Christian S » 29 mar 2009, 22:46

När ni ändå diskuterar vägbaser så finns det en klassisk bild både i färg och svartvitt på en J 35B från F 18 Tullinge under Ö68 som gör en landning på en vägbas någonstans i Sverige. Någon som vet var? Flygplanet var iaf märkt F 18 -03. Bilden finns på både s. 52 och s.53 i Bo Widfeldts bok om Draken.
/Christian i Trollywood
Användarvisningsbild
Christian S
 
Inlägg: 339
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
Ort: Trollhättan

Re: Svenska vägbaser och reservvägbaser

Inläggav Bengt Ekbladh » 30 mar 2009, 13:11

Hej Christian

Bilden på sid 52 är absolut Heby landning av en J35B ur F18.

och sid 53 är väl utrullningen?

man kan ju undra om bilden i Sv Flygbaser sid 74, med landningsljus kommer ifrån samma ställe?

Kan den vara från "andra" Heby, ung. vid Åland?

Bengt
Bengt Ekbladh
 

Re: Svenska vägbaser och reservvägbaser

Inläggav Emil Lindberg » 04 apr 2009, 11:25

Som sagt, bilden på sida 52 i Widfeldts Draken-bok är tagen på Heby-basen. Notera att flygplanet landar med sporrstället först, vilket borde medföra stora påfrestningar på stjärtkonen.

Bilden på sida 53 är lite värre. Men med tanke på att flygplanet bär en fälltank under buken kan det röra sig om flygplan från samma flottilj eller tillfälle som på sida 52. Kolla på sida 46, där finns en bild på en J 35B märkt F18-03 med Ö68-rutor och enligt bildtexten är bilden tagen vid en vägbas 1968.

Bilden på sida 74 i boken "Svenska flygbaser" är med stor sannolikhet tagen på Heby - det står ju till och med så i bildtexten. Men det rör sig knappast om en J 35B som bildtexten anger, flygplanet på bilden bär två fälltankar under kroppen. Och under vingarna hänger något som ser ut som RB 27 eller RB 28. Det borde därför röra sig om en J 35F.
Men jämför bilden med bilden längst ner på sida 16 i den artikel som jag lade in i ett tidigare inlägg här ovan. Jag tycker att bilderna påminner om varandra, bl.a med tanken på svackan i vägen och skogsridåer.
Anledningen till banljusen har jag inte lyckats klura ut. Men det kan ju vara en åtgärd för att inte behöva avbryta landnings- och startövningar vid denna övningsvägbas p.g.a lite dimma eller skymning. Men banljus var ju (väl?) inte tänkt att finnas på "riktiga" reservvägbaser.

I FortV-rapporten ”Svenska reservvägbaser” finns intressant bilder från reservvägbas på sida 11 och 21. Sannolikt visar dessa båda bilder samma flygplansindivid - båda flygplanen bär (ovanligt nog) RB 27 på höger kroppsbalk, samt har stationsignal 11 och Ö68-märkning.
Men var bilderna är tagna är jag väldigt osäker på. Jag tycker bilden på sida 11 visar ett mer öppet landskap än om man jämför med bilder tagna på Heby-basen.
Användarvisningsbild
Emil Lindberg
 
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Re: Svenska vägbaser och reservvägbaser

Inläggav Emil Lindberg » 13 apr 2009, 16:00

I tråden "Svenska flygbaser, huvudbaser och sidobaser" skrev jag tis 27 jan 2009, 17:55 ett inlägg som löd som följer:

Emil Lindberg skrev:Jag har funnit något som gör mig konfunderad.

Enligt sida 24 i FortV-rapporten ”Svenska militära flygbaser” hade Jokkmokk-basen två kortbanor.
Men tittar man på sida 162 och 165 i boken ”Svenska flygbaser” hade den tre.

Om man sedan ”sveper” över basen med hjälp av Hitta.se kan man, utöver dessa tre kortbanor, finna detta: Två flygplanplatser invid väg 97, med utformning typisk för kortbanor och reservvägbaser. Dessa flygplanplatser ligger mer än 5 km från närmaste kortbana! Normalt avstånd är ca 400 m. Både nordväst och sydost om dessa flygplanplatser finns på väg 97 raksträckor som, när man tittar på Hitta.se, skulle vara möjliga kortbanor, smalbanor eller reservvägbaser.

4:e kortbana Jokkmokk-basen?
Välj ”Satellit” för flygvy. Zooma ut till nivå 6 så ser ni var i förhållande till resten av basen som dessa flygplanplatser ligger.

Är detta en fjärde kortbana? Eller avbrutna arbeten för en sådan? Eller ett väl utbyggt reservstartstråk? Sträckan eller flygplanplatserna finns ju inte markerad på kartbilderna i ”Svenska flygbaser”.


Efter kontakt med en f.d anställd vid Jokkmokk-basen framkommer att dessa flygplanplatser tillhör en reservvägbas som byggdes ungefär samtidigt som resten av Jokkmokk-basen. Reservvägbasen går från flygplanplatserna och sydost ut på väg 97. Även efter att de tre kortbanorna hade byggts, då Jokkmokk-basen utbyggdes till Bas 90-standard, ingick reservvägbasen i krigsplanläggningen, båda att nyttja och förstöra/blockera. Jokkmokk-basen hade således, efter Bas 90-utbyggnad, fyra alternativa start-/landningsbanor förutom huvudbanan.

Reservvägbas vid Jokkmokk-basen

Denna reservvägbas finns inte listad i varken ”Svenska militära flygbaser”, ”Svenska reservvägbaser” eller boken "Svenska flygbaser".
Användarvisningsbild
Emil Lindberg
 
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Re: Svenska vägbaser och reservvägbaser

Inläggav Lennart A » 15 apr 2009, 21:16

Användarvisningsbild
Lennart A
 
Inlägg: 497
Blev medlem: 25 feb 2008, 00:14

Re: Svenska vägbaser och reservvägbaser

Inläggav Emil Lindberg » 16 apr 2009, 20:47

Jo, lite osar det. Men, som sagt, är den lite kort, bara 1200 m. Vägbredden verkar dock ligga runt 11-12 m.

Någon här på forumet som bor i trakterna som kan åka dit och tittat kanske?
Användarvisningsbild
Emil Lindberg
 
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Re: Svenska vägbaser och reservvägbaser - HEMLIGA UTREDNINGAR

Inläggav Hans E Fredbäck » 16 apr 2009, 23:21

Hej Emil,
Det är nog snart dags för ett FBH-seminarium!
Du ser "tecken" på förekomsten av inventeringar/rekognosceringar i det svenska vägnätet.
Javisst finns det sådana.
Vägverkets VDB och FORTV FDB mm har vissa likheter.
Vägdatabanken(VDB) bör i kombination med andra vägundersökningar kunna sålla fram de vägsträckor som är lämpliga för rullbanor.
Viss arbete har tidigare genomförs manuellt.
FORTV har kvar en stor del av sina handlingar i arkivet i Eskilstuna.
Några flygfältshandläggare är fortfarande "kommunicerbara", men...tiden går...
Jag kan tänka mig ett FBH-seminarium i "Mälardalen" i november.
Vi tar detta per telefon - "off record".
V&Br.
HEF
FBH-gruppen
Användarvisningsbild
Hans E Fredbäck
 
Inlägg: 121
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:54
Ort: Eskilstuna

Re: Svenska vägbaser och reservvägbaser - HEMLIGA UTREDNINGAR

Inläggav Emil Lindberg » 17 apr 2009, 19:15

Hans E Fredbäck skrev:Jag kan tänka mig ett FBH-seminarium i "Mälardalen" i november.
Vi tar detta per telefon - "off record".


Ja, det får vi fixa! Helst i välbevarad flygbasmiljö.
Användarvisningsbild
Emil Lindberg
 
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Re: reservvägbas Heby

Inläggav Bengt Ekbladh » 17 apr 2009, 22:22

Hej.

Angående Heby (igen)

J35B landningen å Heby , enligt bilder SV flygbaser (s74) , eller Drakenboken (s52) är ju kända.

Vill ni se en Större bild så kolla Baksidan på Flygvapen-Nytt 5/1968.
Där syns hur vägen/basen tar av till vänster bakom den landande Draken, samt viss markpersonal.

Tittar man sen på undre bilden å SV flygbaser (s74) är det inte samma plats enligt mig.

Vad tycker du ?
(kunde nån lägga ut baksidan ur FVN 5/68 vore det ju ett plus, men sådat sker tydligen icke på detta forum ?)

Bengt
Bengt Ekbladh
 

Re: Svenska vägbaser och reservvägbaser

Inläggav Emil Lindberg » 18 apr 2009, 22:23

Jag har, som ni nog har märkt, en viss förkärlek för vägbaser. Därför har jag försökt att lokalisera alla reservvägbaser, sidobaser på allmän väg, kortbanor och reservstartstråk som finns i FortV-rapporterna (det har antytts att det finns fler!).

Nu har jag lagt in dem på en karta (se nedan) över Sverige, som jag hittade på nätet. Punkten invid respektive siffra är en slags "pekare" och anger positionen/placeringen för resp. vägbas. Ev. får ni trycka på "Full size" när ni når Photobucket.

Min tanke med denna karta var att man inför en resa kunde se om man passerar något trevligt objekt eller om möjligt lägga om resrutten något.
Jag funderar på att göra samma sak med alla "Bas 40", Bas 60 och Bas 90.

Så nu kan även du få ut något av besöket i Ullared eller hos svärmor! Den av dig föreslagna resvägen kan ju "av en händelse" gå via flertalet vägbaser. Och visst hade du inte en aning om att de platser som du hade föreslagit som rastplatser "råkade" vara f.d flygplanplatser. Ta då gärna med kameran så att vi kan fylla denna tråd med foton, något som det är alldeles för lite av. Bäst att passa på innan allt rivs och försvinner.

Med reservation för ev. fel.

Kompletteringar och rättelser emottages tacksamt!
(Jag vet redan att en hel del av kortbanorna vid baserna i norra Sverige saknas)

Bild
Användarvisningsbild
Emil Lindberg
 
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Re: Svenska vägbaser och reservvägbaser

Inläggav Mikael Stockman » 21 apr 2009, 11:06

Hej Lennart & Emil!

Vilket enormt intresse för dina utmärkta flygbastrådar Emil! :D

Det efterfrågades om en vägsträcka på väg 202 vid Forsvik kunde vara möjlig som vägbas.
Jörgen & jag gjorde därför en utflykt för att kolla upp detta.

Runt 1 km lång raksträcka utan större utrullningsmöjligheter och malplacerad gentemot Karlsborgsbasen och Moholm, som möjligt nödstartsträcka. Vägbredden (asfalten) uppmättes på flera ställen till runt 8,10 m, vilket är någorlunda mer likt den bredd som användes till fpl-väg på Bas 60 men inte som smalbana (som bör vara runt 12 meter bred) och den smala sten- o grusdelen av vägbanans vägren slutar ganska tvärt och är bitvis högt upp gentemot diket nedanför. Den relativt breda "skottfältsröjningen" runt raksträckan kan förmodligen knytas till den kraftledningsgata som finns där. Vi har båda under årens lopp tittat närmare på ett antal reservvägbaser, nödstartsträckor och kortbanor men vi kan inte se den aktuella vägsträckan som lämplig för någon av dessa kategorier.

/Mikael Stockman & Jörgen Wike, FBH Väst
Mikael Stockman
 
Inlägg: 24
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:02
Ort: Trollhättan

Re: Svenska vägbaser och reservvägbaser

Inläggav Lennart A » 21 apr 2009, 12:38

Hej!

Det var mest ett hugskott. Kul med folk som går grundligt till väga med frågorna här på forumet!

Lennart A
Användarvisningsbild
Lennart A
 
Inlägg: 497
Blev medlem: 25 feb 2008, 00:14

Re: Svenska vägbaser och reservvägbaser

Inläggav Emil Lindberg » 21 apr 2009, 18:42

Mikael Stockman skrev:Vilket enormt intresse för dina utmärkta flygbastrådar Emil! :D


Jo, snart brakar denna tråd igenom 10.000 visningar! Trägen "vinner". Och hittills har vi nog bara skrapat på ytan i detta ämne.

Mikael Stockman skrev:Det efterfrågades om en vägsträcka på väg 202 vid Forsvik kunde vara möjlig som vägbas.
Jörgen & jag gjorde därför en utflykt för att kolla upp detta.


Tack för klargörande rapport från er excursion!
Användarvisningsbild
Emil Lindberg
 
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Re: Svenska vägbaser och reservvägbaser

Inläggav Emil Lindberg » 29 apr 2009, 22:19

Infogar länkar till två nya trådar med anknytning till ämnet

Landningsövningar på Hässlöbasens taxibana
viewtopic.php?f=1&t=1435

viewtopic.php?f=1&t=1436
Senast redigerad av Emil Lindberg 01 jul 2011, 10:19, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Emil Lindberg
 
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Re: Svenska vägbaser och reservvägbaser

Inläggav Christian S » 01 maj 2009, 00:06

Jag åkte till Lidköping för inte så länge sen och vid vändplatserna vid slutet/början av kortbanorna finns fortfarande utrustning kvar för antagligen strömförsörjning av Viggen och senare Gripen. Ändå är kortbanorna avvecklade?
/Christian i Trollywood
Användarvisningsbild
Christian S
 
Inlägg: 339
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
Ort: Trollhättan

Re: Svenska vägbaser och reservvägbaser

Inläggav Emil Lindberg » 01 maj 2009, 17:32

Christian S skrev:Jag åkte till Lidköping för inte så länge sen och vid vändplatserna vid slutet/början av kortbanorna finns fortfarande utrustning kvar för antagligen strömförsörjning av Viggen och senare Gripen. Ändå är kortbanorna avvecklade?


Nja, avvecklade och avvecklade. Vid de få "skarpa" flygbaser som finns kvar finns ju kortbanor. Skulle det hetta till är jag rätt säker på att de skulle nyttjas. Gripen är ju väl anpassad för basering på rudimentära banor eftersom att den, tack vare inbyggd APU och att den designades efter flygbasfilosofin, klarar sig utan skrymmande yttre aggregat för start av motorn, service och de allra flesta tester.
Vid många av landets nerlagda flygbaser finns en del utrustning kvar. Åkte för några månader sedan förbi ett sådant objekt och där fanns kopplingsskåp vid de flesta av de spridda flygplanplatser som jag passerade. Detta trots att basen i fråga har varit nerlagd sedan början av 2000-talet.
Användarvisningsbild
Emil Lindberg
 
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Re: Svenska vägbaser och reservvägbaser

Inläggav Emil Lindberg » 17 maj 2009, 10:52

Dags för lite ”excusioner” i den här tråden.

För några helger sedan besökte jag reservvägbas Hallabro i Blekinge, även kallad Konga-rakan. Bäst att passa på innan flygplanplatser och annat rivs upp. Här kommer några bilder från besöket.

Bilderna visas från norr till söder.


Bild
Bild 1
Översikt över de två flygplanplatserna i den norra banänden. Den nordligaste flygplanplatsen ligger till höger och längre fram till vänster skymtas den andra flygplanplatsen. Kamerariktning söderut.


Bild
Bild 2
Den nordligaste flygplanplatsen. Inga spår av elskåp eller liknande såvitt jag kunde se. Det kanske aldrig har funnits något sådant på platsen. Kamerariktning sydväst.


Bild
Bild 4 (har hoppat över bild 3)
Den sydliga flygplanplatsen i den norra banänden. Inga spår av elskåp här heller. Kamerariktning sydöst.


Bild
Bild 5
Den norra banänden, där vägen breddar sig. Kamerariktning syd.


Bild
Bild 6
En bit in på vägbasen/banan. Partiet utanför själva körbanan består av grovkornig asfalt, detta är eventuellt den beläggning som lades när reservvägbasen anlades. Som synes är banan inte särskilt jämn, med en svacka en bit in i bilden och en uppförslutning längre söderut. Detta med att vissa reservvägbaser är relativt ojämna (har sett på fler reservvägbaser) är något man bör ha i åtanke när man diskuterar möjliga reservvägbaser (eller liknande) som ännu inte har identifierats eller bekräftats, t.ex det möjliga reservstartstråket nordväst om F 14. Kamerariktning syd-sydväst.


Bild
Bild 7
Vändplatsen i den södra banänden (för vi har väl lärt oss att den ena banänden på reservvägbaser (inte kortbanor) ”bara” innehöll en vändplats, inte flygplanplats ursprungligen avsedd för klargöring och beredskapshållning av flygplan?). Inga spår av elskåp.
Även här är banans ojämnhet tydlig.
Kamerariktning nordost.


Bild
Bild 8
Den södra banänden, där vägen breddar sig. Den södra vändplatsen ligger bakom postlådan. Vändplatsen ligger precis efter där vägen breddar sig, till skillnad från de norra flygplanplatserna som ligger ca 200-400 m från där vägen övergår till normal vägbredd.


Länk till Hitta-bild där jag har plottat in platserna för resp. foto. Tryck på ”Satellit”. Av någon anledning går länken till översikt i zoom-nivå 9 och man hamnar någonstans mitt på banan. Så du får förflytta dig ”manuellt” norr- och söderut. Håll muspekaren över resp. punkt för bildnamn.
Översikt reservvägbas Hallabro
Användarvisningsbild
Emil Lindberg
 
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

FöregåendeNästa

Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst