Svenska vägbaser och reservvägbaser

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Re: Svenska vägbaser och reservvägbaser

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 20 maj 2009, 06:56

En flygbas att identifiera. Foto nr 002-1044922 ur SFF fotoarkiv.
Tacksam för uppgift om var bilden och ungefär när bilden kan vara tagen.
/Sven-Erik

Bild
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 9856
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: Svenska vägbaser och reservvägbaser

Inläggav Lennart A » 20 maj 2009, 17:55

Frågan är om detta verkligen är en vägbas. Om det är en kanal eller vattendrag av något slag som syns i mitten av bilden så är det nog ingen vägbas. Det syns inte heller någon uthuggning av skogen i in/utflygningsriktningen. Om det nu är det avsmalnande partiet mot "normal" väg från rakan som man ser i förgrunden så tror jag att det smalnar av för tvärt för att passa in på vägbas.

Lennart A
Användarvisningsbild
Lennart A
 
Inlägg: 497
Blev medlem: 25 feb 2008, 00:14

Re: Svenska vägbaser och reservvägbaser

Inläggav Emil Lindberg » 24 maj 2009, 19:26

10.000 visningar!
Jag ska fira det med en folköl
Användarvisningsbild
Emil Lindberg
 
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Re: Svenska vägbaser och reservvägbaser

Inläggav Håkan Olsson » 24 maj 2009, 22:42

Ja detta måste ju vara ett rekord i flyghistorien !

Jag skålar med något mer koncentrerad malt. :D
Håkan Olsson
 

Re: Svenska vägbaser och reservvägbaser -10000 visningar!

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 25 maj 2009, 08:09

Grattis Emil, helt klart ett för våra forumbesökare intressant ämne när tråden nu visar mer än 10000 visningar.
Men än är tråden bara tvåa på vårt forum när det gäller antal visningar, trevliga flygplanregistreringar leder än så länge med snart 16000 visningar!
Tråden som behandlar haveriet med Spanairs MD-82 den 20 augusti 2008 ligger 3:a med drygt 8600 visningar.
/Sven-Erik
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 9856
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: Svenska vägbaser och reservvägbaser

Inläggav UrbanFredriksson » 25 maj 2009, 08:54

Lennart A skrev:Frågan är om detta verkligen är en vägbas. Om det är en kanal eller vattendrag av något slag som syns i mitten av bilden så är det nog ingen vägbas.
Ser ut att vara en damm på högra sidan men kanske ingen bro. Ett annat starkt indicium är nog den heldragna mittlinjen närmast oss som tyder på att det är en backe där.
Användarvisningsbild
UrbanFredriksson
 
Inlägg: 208
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:31

Heby i utländsk press.

Inläggav Bengt Ekbladh » 23 jun 2009, 19:03

Hej.

Flight International 13/2 1969 hade på sidorna 248-249 en artikel med rubriken:

RSAF road-based exercises och
Highways for Dragons


4 bilder, eg. "gamla" kända, möjligt undantag F1-11 vid uppställningsplats med 2 rulltankar.
Bilderna bör väl häröra från övning 1968

http://www.flightglobal.com/pdfarchive/ ... 00274.html

eller
http://www.flightglobal.com

hälsn. Bengt
Bengt Ekbladh
 

Re: Heby i utländsk press.

Inläggav olof52 » 24 jun 2009, 22:00

Bengt Ekbladh skrev:Hej.

Flight International 13/2 1969 hade på sidorna 248-249 en artikel med rubriken:

RSAF road-based exercises och
Highways for Dragons


4 bilder, eg. "gamla" kända, möjligt undantag F1-11 vid uppställningsplats med 2 rulltankar.
Bilderna bör väl häröra från övning 1968

http://www.flightglobal.com/pdfarchive/ ... 00274.html

eller
http://www.flightglobal.com

hälsn. Bengt



Hej, länken du anget fungerar inte (?), hur och vad finner man det du länkar till?
mvh Olof
Olof Nycop
olof52
 
Inlägg: 49
Blev medlem: 26 feb 2008, 01:32
Ort: Stockholm

Re: Svenska vägbaser och reservvägbaser

Inläggav Bengt Ekbladh » 24 jun 2009, 22:37

Hej.
Ja det blir inte som man vill ibland.

Gå in på::

http://www.flightglobal.com

sen Archive var lugn , något trög::::

J35 och årtal 1969 (2 ggr)
bör göra susen.

Då skall i vänster sida synas ex::

RSAF road-based exercises (2 sidor nr. 248-249), i miniformat = ladda in

Hoppas du/ni lyckas, om inte hör av er igen

Någon med mer kunskap kan nog lägga ut de 2 sidorna på forumet?

Om inte kan man ta en "print scrn" o lägga in det i Word o sen skriva ut, så gjorde jag för att få ett ex.


mvh Bengt
Bengt Ekbladh
 

Re: Svenska vägbaser och reservvägbaser

Inläggav Bengt Ekbladh » 25 jun 2009, 12:27

Hej igen.

Skriv:

RSAF J35 + årtalen kommer du in.

Bengt
Bengt Ekbladh
 

Re: Svenska vägbaser och reservvägbaser

Inläggav Emil Lindberg » 23 jul 2009, 22:32

Här kommer några färska bilder från reservvägbas S 17 Revinge (Sjöbo-1).
Som synes är de två flygplanplatserna och vändplatsen fortfarande intakta och rullbanan verkar någorlunda ”opåverkad”.



Bild
Rullbanan sedd sydöster ifrån (d.v.s kamerariktning åt nordväst), vändplatsen ligger till höger



Bild
Den näst nordvästra flygplanplatsen, kamerariktning åt väst-sydväst. Som synes är en busshållplats förlagd på denna ”ficka”



Bild
Den mest nordvästra flygplanplatsen, kamerariktning åt sydöst (d.v.s mot rullbanan). Framme till höger ligger den andra flygplanplatsen (den med busshållplatsen)



Översikt reservvägbas S 17 Revinge (Sjöbo-1)
Användarvisningsbild
Emil Lindberg
 
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Re: Svenska vägbaser och reservvägbaser

Inläggav Emil Lindberg » 01 aug 2009, 18:59

Någon här som vet om J 35F/J Draken kunde nyttja kortbanor (17 x 800 m)? Var de således hänvisade till huvudbanan, smalbanor (12 x 2000) eller reservvägbaser (12 x 2000)?

När man bl.a läser i boken "Svenska flygbaser" får man den uppfattningen, men av vad jag kan se står det inte uttryckligen någonstans.
Användarvisningsbild
Emil Lindberg
 
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Re:

Inläggav Robert L » 21 aug 2009, 00:32

Emil Lindberg skrev:[color=#0000FF]Edit 090107:


Reservvägbas Grävlinge? (Hässlö-1:2) (Hässlö Bana B)


Hej Emil!
Måste få inflika en liten rolig detalj.
Denna länk går till vägbanan som finns Öster om F 1.
Jag vill att Ni istället tar och går till vänster, alltså mot Hässlö och Fd F1. Tryck in satellit för att se över hela området. Zooma in i mitten av banan.... så kommer ni se en massa flygplan.
Denna dag 26/5-07 var det den årliga roll-outen för Flygmuseumet :lol:
Intressant upptäckt tycker jag.

Däremot skulle jag vilja be dig Emil om en liten privat sak, eller rättare sagt hjälp. PM´a mig om hur jag kan nå dig så ringer jag dig gärna en kväll och frågar några saker om bla vägbaser.

MVH
Robban
Användarvisningsbild
Robert L
 
Inlägg: 123
Blev medlem: 25 feb 2008, 17:43
Ort: Köping

Re: Svenska vägbaser och reservvägbaser

Inläggav Emil Lindberg » 30 jan 2010, 16:35

Många av Sveriges reservvägbaser, kortbanor, UOM, BAKOM, m.m. finns numera i Google Maps Street view (gatuvy). Detta gör att man i datorn kan "köra" på reservvägbaserna eller i BAKOM och utforska dem!

Gör så här:

# Gå in på http://maps.google.se/maps?hl=sv&tab=wl (eller gå in på http://www.Google.se och tryck på "Kartor")
# Skriv in önskad ort i sökfältet
# Ev. zooma in en bit på aktuellt område/sträcka

# För att se om området/sträckan finns inlagd i Street view:
# Lägg muspekaren över den orange gubben ovanför zoom-verktyget
# Tryck ner och håll in vänster musknapp och dra gubben över området/sträckan
# De sträckor som finns inlagda blir då blå eller får blå utlinjering
# Placera den gröna "klutten" bredvid gubben på den punkt där du vill "landa"

# Nu hamnar du i Street view
# Genom att dra runt N:et uppe i det vänstra hörnet kan du rotera 360 grader. Den gröna "droppen" intill den orange gubben nere i den lilla kart-/satellitrutan visar åt vilket håll du tittar.
# Genom att dubbelklicka i bilden eller klicka på pilarna invid vägbeteckningen kan du förflytta dig.
# Med hjälp av vinkelpilarna intill handsymbolen uppe i det vänstra hörnet kan du titta uppåt och neråt
# Med + och - uppe i det vänstra hörnet kan du zooma

# Om du vill länka till aktuell bild i Street view trycker du på "Länk" uppe till höger, kopierar någon av de två adresser som dyker upp och klistrar in i inlägg eller mail. Här på SFF forum; glöm ej att markera adressen som URL, med hjälp av URL-knappen som finns ovanför textrutan när man skriver inlägg.

# Kartan/satellitbilden nere i det högra hörnet kan förstoras/breddas genom att trycka på de två vinklarna i kartrutans övre vänstra hörn
# Med + och - kan du zooma in och ut i kartan/satellitbilden

# För att återgå till ren kart- eller satellitbildsmode trycker du på krysset nedanför "Länk". Detta kan vara lämpligt när man vill förflytta sig långa sträckor.

Enjoy!
Användarvisningsbild
Emil Lindberg
 
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Re: Svenska vägbaser och reservvägbaser

Inläggav Niklas Jansson » 31 jan 2010, 01:54

Google Maps street view visar en hel del intressant som komplement till satellitbilderna som funnits tillgängliga sedan länge. Generellt så verkar det som att Google är mycket bättre på att "blurra" än vad Eniro varit. I många fall har ju Eniros försök att sudda flygplansfickor snarare förenklat identifieringen pga fel kontraster på färgen. En intressant iakttagelse som jag gjorde när jag kollade fickorna i närheten av Karlsborg, utmed vägen söderut mot Hjo, är att många fickor som syntes på satellitbilderna inte verkar finnas kvar alls. Det enda man ser är en grusplan. Efter en del letande på andra kända baser, så hittar vi förklaringen på Byholma, även här med fina bilder från Google. Kolla länken:
http://maps.google.se/maps?f=q&source=s ... 9,,0,-5.04

Av bilder framgår klart och tydligt att man gräver upp asfalten från en ficka. Med tanke på vädret och naturen så är bilderna tagna under sommaren, så vi kan väl förmoda att detta arbete pågått redan under våren och sommaren 2009.
Niklas Jansson
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 03 apr 2009, 00:25

Re: Svenska vägbaser och reservvägbaser

Inläggav Emil Lindberg » 31 jan 2010, 12:59

Detta är tyvärr en allt för vanlig företeelse. Det verka stundom råda en viss grad av besatthet i att riva upp och fylla igen beståndsdelar vid f.d flygbaser. Att man avlägsnar och åtgärdar objekt som kan skada personer (såsom skyddsrum, skansar, m.m.) eller miljön (t.ex bränslecisterner) har jag förståelse för. Men vad gör en flygplanplats för skada? På vissa ställen har man börjat riva upp väggrenen på kortbanor eller belagt dess väggrenar med grus, jag tror detta har skett vid Byholma. Sakta men säkert minskar vi möjligheten att vrida tillbaka klockan ifall omvärldsläget skulle vrida på sig.
Användarvisningsbild
Emil Lindberg
 
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Re: Svenska vägbaser och reservvägbaser

Inläggav Kent Schram » 31 jan 2010, 20:40

Vid den gamla reservvägbasen S21 Längs 150:an Öster Falkenberg är det mesta sig likt än. Dock har den västliga flygplansplatsen tagits bort då den blev inofficiell lastbils parkering.
Man grävde väck och jämnade ut den terrassering som utgjorde den plattan.
Men.... Zoomar man in den lilla rutan till höger där "Gubben" är så ser man otroligt nog en gammal kartbild där plattan finns med :D

Kent.S
Kent Schram
 

Re: Svenska vägbaser och reservvägbaser

Inläggav olof52 » 03 feb 2010, 15:50

Hej, anledningen att man river upp asfalten är att denna är en tillgång. Pga rådande oljepris så stiger asfaltpriset, asfalten går som ni vet att återvinna. På gamla delar av E4 i södra Sverige har man rivit upp ca 2 meter av väggrenen på var sida för återvinning.

mvh Olof
Olof Nycop
olof52
 
Inlägg: 49
Blev medlem: 26 feb 2008, 01:32
Ort: Stockholm

Re: Svenska vägbaser och reservvägbaser

Inläggav Christian S » 05 feb 2010, 11:49

Kortbanorna på Rv44 mellan Grästorp och Lidköping har man inte rört än så länge.
/Christian i Trollywood
Användarvisningsbild
Christian S
 
Inlägg: 339
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
Ort: Trollhättan

Re: Svenska vägbaser och reservvägbaser

Inläggav olof52 » 05 feb 2010, 16:11

Christian S skrev:Kortbanorna på Rv44 mellan Grästorp och Lidköping har man inte rört än så länge.


Ingår inte dom fortfarande i F7,s "bansystem"?

mvh Olof
Olof Nycop
olof52
 
Inlägg: 49
Blev medlem: 26 feb 2008, 01:32
Ort: Stockholm

Re: Svenska vägbaser och reservvägbaser

Inläggav Emil Lindberg » 17 apr 2010, 15:39

Följande rör förvisso ingen vägbas men jag postar det här ändå

Nedanstående citat är hämtad från sida 10, artikel "Sant eller skröna?", i följande skrift
http://www.flyghistoria.org/dokument/books/2004-02-11_Nu_i_flygv-februari_04_lo-res.pdf

"Flygvapnet genomförde i mitten på 80-talet flera flyguppvisningar med AJ 37 Viggen för internationella gäster som besökte Volvos provbana på Hällered mellan Göteborg och Borås. Den ovala provbanan hade två raksträckor på ca 1200 m vardera. I dåvarande krigsplanering fanns en av raksträckorna utprovad och angiven som spridningsbas för flygplan vid höjd beredskap.
Flyguppvisningen skulle starta från marken, innebärande att dåvarande uppvisningspiloten Stellan Andersson skulle landa och klargöra några timmar före uppvisningens start.
Ett klargöringsteam från F7 skulle sändas till platsen.

Landningarna på Hällered var alltid spektakulära då banan hade minimimått och då dammet ofta rök i samband flygplanets kraftiga reversering"


Ligger det någon sanning i detta? Artikelns rubrik "Sanning eller skröna" avser sannolikt det practical joke som utspelar sig längre fram i texten.

Den östra raksträckan på ovalen är påpassligt ca 17-18 m bred (vid mätning via Hitta.se) och ca 1150-1200 m lång. Enligt RML-F är längdkravet på kortbana 800 m rullbana plus utrullningssträcka på 200 m i vardera änden, d.v.s totalt 1200 m. Utrullningssträckan behöver dock bara vara 17 m bred på de första 100 metrarna innan den smalnar av. Alltså behöver den 17 m breda sträckan totalt bara vara 1000 m.

Kortbana Hällered?

Vid den västra raksträkan finns en bro som går över sträckan, så den var/är nog inte lämplig som kortbana.

Den sträckan som syns norr om ovalen verkar tämligen nybyggd eftersom att den inte syns varken i zoomnivå 10 på Hitta.se eller på Eniro.

Här är en sannolikt äldre flygbild över provbanan
http://www.silhouet.com/motorsport/tracks/hallered.html

Och här är en nyare flygbild
http://gfx.aftonbladet-cdn.se/multim...na_863034a.jpg
Användarvisningsbild
Emil Lindberg
 
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Re: Svenska vägbaser och reservvägbaser

Inläggav Håkan Skoger » 01 sep 2010, 20:38

Mellan alafors och sjön mjörn finns en suspekt raksträcka mitt ute i ingenstans och ca 1,7 km lång.
kan det vara ngt?
Håkan Skoger
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 31 aug 2010, 21:44

Re: Svenska vägbaser och reservvägbaser

Inläggav Håkan Skoger » 01 sep 2010, 20:41

Sen är det ju flygrakan Alingsås. Har mkt bra kännedom där och har ej set fpl platser nånstans. Men jag vet att militären haft bergrum i området dock ej för flyg.
Det finns ju ingenstans att ställa planen
Håkan Skoger
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 31 aug 2010, 21:44

Re: Svenska vägbaser och reservvägbaser

Inläggav Emil Lindberg » 01 sep 2010, 21:00

Håkan Skoger skrev:Mellan alafors och sjön mjörn finns en suspekt raksträcka mitt ute i ingenstans och ca 1,7 km lång.
kan det vara ngt?


Kan du peka ut sträckan som du menar lite mer exakt? Kanske hänvisa till någon satellitbild/karta över sträckan?


Håkan Skoger skrev:Sen är det ju flygrakan Alingsås. Har mkt bra kännedom där och har ej set fpl platser nånstans. Men jag vet att militären haft bergrum i området dock ej för flyg.
Det finns ju ingenstans att ställa planen


Vissa reservvägbaser fick, såvitt vi vet idag, inte flygplan- eller vändplatser. T.ex S 32 Åhus, S 47 Åkarp (tidigt avförd) och S 56 Kungälv (också tidigt avförd). I början av reservvägbas-epoken skulle flygplan-/vändplatserna utbyggas först i ofred, sedan verkar detta ha ändrats. Man insåg väl att med allt annat som skulle utbyggas i händelse av ofred skulle det inte finnas tid eller resurser för att bygga ut även reservvägbaserna. Och att allmänheten fick några extra ”rastplatser” redan i fred gjorde väl inget.
Användarvisningsbild
Emil Lindberg
 
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Re: Svenska vägbaser och reservvägbaser

Inläggav Håkan Skoger » 01 sep 2010, 21:08

Titta mellan orterna Kollanda och Sjövik
Håkan Skoger
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 31 aug 2010, 21:44

FöregåendeNästa

Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst