Flyghindermärkning

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Flyghindermärkning

Inläggav Christian S » 24 sep 2008, 21:31

Av någon anledning kommer jag in på det där med radio och flyg.

Som många av er kanske känner till så fanns det i forna Östblocket ett otal störsändare av olika storlek, allt för att på antingen lokal nivå eller via t.ex. rymdvåg störa ut radiosändningar från bl.a. BBC, VOA m.fl. Dessa släcktes ned på en och samma gång för nästan exakt 20 år sedan. Vart vill jag komma?

I forna Östblocket var störsändarnas antenner målade i gul/svart. Det fanns en liten tanke bakom detta. Från luften skulle antennerna sammansmälta med marken och då bli osynliga, allt för att i största möjliga mån dölja objekten för en tänkbar angripare. Dessa var målade i svart/gult fram till slutet av 1970-talet. Någonstans där i slutet av 70-talet, målades objekten om i röd/vitt och försågs med röda flyghinderlampor där det krävdes.

Fast när vi i Sverige övergav röd/vit flyghindermärkning av master kan jag inte svara på men jag tippar tidigt 60-tal.
/Christian i Trollywood
Användarvisningsbild
Christian S
 
Inlägg: 339
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
Ort: Trollhättan

Inläggav Lars Sundin » 24 sep 2008, 23:31

Hej Christian! Intressant ämne.

Jag tror inte att alla stora radiomaster förr i tiden, t ex i Hörby, Motala (Bondebacka och även Orlunda), Grimeton, Spånga m fl var målade röd-vita. "Rörmaster" ja, men knappast fackverksmaster/torn.

Men när jag kikar in på din sajt om AM-stationer får jag ge mig.

Spångamasterna lär tidvis t o m ha varit illuminerade och i varje fall varit en bra navigeringshjälp för beredskapstidens nattliga luftvärnsmålflygare. (Efter sin tid som sändarstation, användes Spånga-byggnaden av televerkets enhet för service av kommunikations- och navigeringsanläggningar på Bromma, Arlanda och östra Sverige. Televerkets RMS, Radio Maintenance Service, var ett begrepp om än inte erkänt i televerkets officiella terminologi.)

Stockholms mellanvågsmaster (även för tidig TV), de tidiga "Nackamasterna" var ju polkagrismålade, se från din sajt http://hem.passagen.se/longwave/Nacka.html. De ligger väl förresten litet illa till för inflygning österifrån till Bromma.

Och ännu i dag är UHF-antennerna (nu digital-TV, förr TV2) i toppen på de ofta bortåt 300 meter höga Teracom-masterna alltid röd/vit-målade. Vad jag tror, men jag har ju varit pensionerad i snart 10 år. Se Eniro

Jag tipsar även om http://sv.wikipedia.org/wiki/Nackas%C3%A4ndaren kanske mest för att här skymtar en man som flugit Kranich. Han har även bidragit med Wikipediabilden av de riktigt gamla Spångamaterna/tornen som tydligen var målade en tid om man skall tro bilden som ger stark 30-talskänsla. Dock visar Wikipedia faktiskt en röd/vit fackverksmast i Spånga som jag tror är från 50-talet.) Spånga ligger f ö nära Bromma.

Det finns visst några höga militära fackverksmaster kvar(lämnade) men de har nog aldrig varit röd/vit-målade. Mobilmaster är det aldrig vad jag sett.

I slutet på 50-talet påbörjades en utbyggnad av FM- och TV-sändarnätet som omfattade ett stort antal mycket höga fackverksmaster. Jag antar att man då beslöt att av kostnadsskäl ej röd/vit-måla masterna utan valde en bättre (?) metod att förhindra inverkan av tidens tand och vädrets makter. Och billigare (jag tror att ommålningen av Motala radiomuseums master gick på över 5 miljoner. Men de är ju en så trevlig silhuett..). Det röd/vita finns ju ändå i toppen (om än inte förrän när TV 2 kom). De farliga stagen är svåra att se hur man än gör; Luftfartsstyrelesn erinrar om dessa när man beskriver "kända hinder" på http://www.lfv.se/upload/ANS/AIP/ENR/ENR%205/ES_ENR_5_4_en.pdf Vad jag ser har man inga krav på färg men väl på hinderljus. Notera de många vindkraftverken; man får vara glad att de inte är röd/vit-målade. Det är problem nog ändå som framgår här.

Se även följande varav jag får intrycket att för för "medelhöga" hinder kan färgmarkering få användas i stället för ljus. Och här visas bl a hur utmärkt en vanlig TV/radio-sändarmast är (förlåt vitsen). Även om den inte är röd/vit-målad.

Hur det allmänt ser ut i utlandet vet jag inte; men röd/vita master finns tydligen kvar. Se Rune Feldts bilder på http://rune-feldt.se/allman/mast/

Hinder är ett ökande problem. Som våra luftfartsmyndigheter konstaterar i en av texterna jag länkat till ovan, och där man vill sätta litet press på tjänstemän och politiker i kommunerna: De senaste åren har antalet höga byggnadsverk ökat. Denna omfattande ökning av antalet flyghinder medför sannolikt inskränkningar för flygverksamhet av typen bruksflyg, för helikopteranvändningen inom räddningstjänsten samt i viss omfattning även för privat- och sportflyget.

Det ökande antalet flyghinder kan komma att påverka samhällets räddningstjänst negativt. I samband med olyckor, naturkatastrofer eller försvinnanden har räddningshelikoptern genom åren kommit att spela en allt större roll. Ju fler master, vindkraftverk eller höga byggnadsverk som tillkommer i landskapsbilden, desto fler inskränkningar drabbar flygsektorn och ju större blir riskerna.


Lars S, på rätt fri hand och med ändringar (backandes...) pö om pö
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2906
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Inläggav Christian S » 25 sep 2008, 18:53

Om du läser vidare om Spånga på min hemsida så ser du att tornen monterades ned och ersattes av en Rhendalmast.

Sundsvall, Östersund och Göteborg var också målade i röd/vitt och hade röda flyghinderlampor.

Nu tangerar det utanför ämnet men rörmaster har en inbyggd konstruktionssvaghet. Vid vissa vindhastigheter och kraftig nedisning, kan masterna hamna i självsvängning och knäckas. Det hände vid ett par tillfällen i Storbritannien. Det var därför de polkagrisrandiga masterna fick plockas ned. Man löste det tillfälligt genom att hänga upp kedjor i canvasduk innuti masterna för att skapa en slags motvikt. Dessutom är rörmaster aldrig helt raka och rör på sig hela tiden.

Men var det på Bromma eller Barkaby någon brittisk flygattaché eller någon annan högt uppsatt person inom RAF landade med en Canberra? Det skulle ha varit tidigt 50-tal, något innan DC3-affären. Jag har sett någon filmklipp i färg om detta och då syns Spånga klart och tydligt i bakgrunden.
/Christian i Trollywood
Användarvisningsbild
Christian S
 
Inlägg: 339
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
Ort: Trollhättan

Inläggav Erik » 25 sep 2008, 23:46

Christian S skrev:Sundsvall, Östersund och Göteborg var också målade i röd/vitt och hade röda flyghinderlampor.

Även kråkmasterna var röd/vita, men de är tyvärr borta nu.
Erik
 
Inlägg: 255
Blev medlem: 23 feb 2008, 15:02

Inläggav Lars Sundin » 26 sep 2008, 09:13

Jo, masterna vid Karlsborg nära Kråks skjutfält var tydligen röd/vit-målade, åtminstone någon av dem. Det såg jag på Christians sajt, där det fanns en bild av en fälld mast. Mycket mer av gamla antenner och master finns att se på hans sajt. (För den undrande: ibland utgör masten själva antennen, ibland håller den bara upp en antenn som är spänd mellan ett antal master, och ibland, numera vanligast, är den bärare av en mängd antenner. Det sades lätt skämtsamt/elakt på min tid på Teracom att ett skäl att det är två Nacka-master var att man då kunde sälja fler antenn-platser.)

Jag har letat i mina hyllor och på webben efter bilder av gamla antenner men många bilder är av sådan kvalitet att man inte kan avgöra färgen på masterna.

Det har ju hänt olyckor när man flugit in i kraftledningar och maststag. Det var bl a en svår olycka i Uppland med ett målbogseringsplan minns jag, men jag har inte fått med den i Kronologin. Där finns emellertid följande händelse: 2004, 7 juli: En helikopter Bell 206B med förare och tre passagerare ombord, kolliderar vid start från en radiostation med radiomast på kalfjället nära Joeström, Tärnafjällen i Västerbottens län. Huvudrotorn kolliderar med två av mastens staglinor som går av. Helikoptern kan landas knappt 100 meter längre fram och inga personskador uppstår. Framkanten på båda huvudrotorbladen får omfattande skador och transmissionsinfästningen i helikoptern skadas. Radiomasten kollapsar.

Lars S, som är litet förvånad över den lyckliga utgången av händelsen i Tärnafjällen. Samt i sitt tidigare inlägg kompletterat pö om pö och därvid även vänt nästan 180 grader i din uppfattning. Inte dåligt!
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2906
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst