Etnisk utrensing på Bromma Flygplats

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Etnisk utrensing på Bromma Flygplats

Inläggav Paul R Compton » 22 sep 2013, 21:51

Utan att göra marknadsföring för någon, här finns det senaste om den skrämmande 'etnisk utrensing' som pågår på Bromma, men som ingen har skrivit ett ord om här på forumet.
Paul R Compton
 
Inlägg: 3482
Blev medlem: 01 mar 2008, 15:47

Re: Etnisk utrensing på Bromma Flygplats

Inläggav Fredric Lagerquist » 22 sep 2013, 22:36

Vad gör SFF angående hotet mot de K-märkta byggnaderna på Bromma?
Användarvisningsbild
Fredric Lagerquist
Moderator
 
Inlägg: 1710
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Re: Etnisk utrensing på Bromma Flygplats

Inläggav Fredric Lagerquist » 26 sep 2013, 06:25

Konstigt, inget svar på frågan. Eller bryr sig SFF inte om detta?

Här kan man läsa Daniel Karlssons artikel om Flygande Veteraner som publicerades i senaste Flygrevyn. Det handlar bland annat om att föreningen är utslängd, även den, från Bromma.
Användarvisningsbild
Fredric Lagerquist
Moderator
 
Inlägg: 1710
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Re: Etnisk utrensing på Bromma Flygplats

Inläggav Paul R Compton » 27 sep 2013, 10:55

Tystnad. En död tystnad. Men ... hade inte förväntat mig något annat.
Paul R Compton
 
Inlägg: 3482
Blev medlem: 01 mar 2008, 15:47

Re: Etnisk utrensing på Bromma Flygplats

Inläggav Fredrik Lager » 28 sep 2013, 18:26

Och vad är det man vill att SFF ska göra då? Lämna in en protestlista? Demonstrera?

Frågan är kanske snarare VAD SFF kan göra åt saken, och svaret är med största sannolikhet absolut ingenting. Vare sig vi vill det eller inte.

[ Postad med iPhone ] Bild
Varför fråga, får ändå inga svar..
Användarvisningsbild
Fredrik Lager
 
Inlägg: 266
Blev medlem: 21 maj 2009, 08:44
Ort: Stenhamra, Ekerö

Re: Etnisk utrensing på Bromma Flygplats

Inläggav Fredric Lagerquist » 28 sep 2013, 21:05

Fredrik Lager skrev:Och vad är det man vill att SFF ska göra då? Lämna in en protestlista? Demonstrera?

Frågan är kanske snarare VAD SFF kan göra åt saken, och svaret är med största sannolikhet absolut ingenting. Vare sig vi vill det eller inte.

[ Postad med iPhone ] Bild


Det är ju tveklöst så att SFF har ambitionen att bli en remissinstans i flyghistoriska spörsmål, se t ex på frågan om Arlandasamlingarna. Och även om man inte är det minsta tillfrågad så kan man ändå försöka lyfta frågan, uppmärksamma problematiken med Bromma och de K-märkta husen. Skicka skrivelser till berörda parter, och berätta detta för oss medlemmar via SFT, websida och forum. Försöka uppmärksamma media osv. Vidare undrar jag om SFF visat Flygande Veteraner sitt stöd Brommafrågan (?).

Det handlar inte "bara" att få stopp på en utveckling, även om man så önskar och det som sker istället kan betecknas som rena rama kulturskymningen. Nej, det handlar lika mycket om att visa flaggan, markera ståndpunkt och stå upp för svensk flyg- och kulturhistoria. Det är därför jag betalar min medlemsavgift till SFF. Om man sedan kan tänka sig att demonstrera så vore det banne mig ett steg i rätt riktning!
Användarvisningsbild
Fredric Lagerquist
Moderator
 
Inlägg: 1710
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Re: Etnisk utrensing på Bromma Flygplats

Inläggav Nicklas Lennartsson » 28 sep 2013, 22:42

Och vad är det man vill att SFF ska göra då? Lämna in en protestlista? Demonstrera?

Frågan är kanske snarare VAD SFF kan göra åt saken, och svaret är med största sannolikhet absolut ingenting. Vare sig vi vill det eller inte.


Jag måste fråga dig Fredrik Lager, vad har du för ambitioner med flyghistoria?
Är det att i framtiden endast kunna läsa böcker om svunna tider? Hacka på själar som försöker visa på missförhållanden idag? Eller är det att som många andra (Fredric inkluderat) arbeta för att knyta nätverk, bevara samt uppmärksamma missförhållanden för att sedan försöka lösa problem med gemensamma krafter?

Om du tillhör den sista gruppen förvånar du något med dina uttalanden.

Och vad har och ska SFF inneha för funktion i dina ögon? Är föreningen effektiv som det är?

Hälsn
Nicklas
Nicklas Lennartsson
 
Inlägg: 196
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:50
Ort: Norrköping

Re: Etnisk utrensing på Bromma Flygplats

Inläggav Fredrik Lager » 29 sep 2013, 00:22

Nicklas Lennartsson skrev:
Och vad är det man vill att SFF ska göra då? Lämna in en protestlista? Demonstrera?

Frågan är kanske snarare VAD SFF kan göra åt saken, och svaret är med största sannolikhet absolut ingenting. Vare sig vi vill det eller inte.


Jag måste fråga dig Fredrik Lager, vad har du för ambitioner med flyghistoria?
Är det att i framtiden endast kunna läsa böcker om svunna tider? Hacka på själar som försöker visa på missförhållanden idag? Eller är det att som många andra (Fredric inkluderat) arbeta för att knyta nätverk, bevara samt uppmärksamma missförhållanden för att sedan försöka lösa problem med gemensamma krafter?

Om du tillhör den sista gruppen förvånar du något med dina uttalanden.

Och vad har och ska SFF inneha för funktion i dina ögon? Är föreningen effektiv som det är?

Hälsn
Nicklas


Det blir ofta tokigt när man försöker analysera vad andra har skrivit Nicklas. Så även i detta fall. Vem har jag hackat på?

Det jag menade är följande; om Swedavia (visst heter de så) vill riva, bygga om , bygga nytt osv så behöver de inte be SFF om lov. De behöver inte fråga SFF om råd, och de behöver heller inte fråga om SFF tycker att det är en bra idé eller inte. De tar det med berörd instans och den heter inte SFF.

Så vad kan då SFF göra i en sådan här fråga? Visst kan de skriva skrivelser, informera medlemmar, ordna protestlistor osv. Jag hoppas att något sådant kommer att ske i Brommas fall, men vad kan de göra rent juridiskt för att stoppa en eventuell ombyggnad? Jag är visserligen ingen jurist, men jag tror ändå att svaret är; inte så mycket. Vilket är synd.

[ Postad med iPhone ] Bild
Varför fråga, får ändå inga svar..
Användarvisningsbild
Fredrik Lager
 
Inlägg: 266
Blev medlem: 21 maj 2009, 08:44
Ort: Stenhamra, Ekerö

Re: Etnisk utrensing på Bromma Flygplats

Inläggav Nicklas Lennartsson » 29 sep 2013, 02:41

Jag vet inte vem du hackar på? Frågan var vilken ambition du har, tex när du skriver ett sådant inlägg som svar till de som försöker engagera och få huvudinstansen inom Svensk Flyghistoria att uttala sig? Vad är syftet, vad ska uppnås?
Fråga kvarstår. Så gör även de kring vad vad SFF ska inneha för funktion i dina ögon och om du anser föreningen är effektiv i denna som det är?

Ja, att det är mycket svårt att påverka myndigheter och företag, det vet varje seriöst flyghistorisk engagerad som arbetar med frågor på olika håll. Bästa sättet att uppnå 100% misslyckande är dock att intala sig själv att det inte går...

Hälsn
Nicklas
Nicklas Lennartsson
 
Inlägg: 196
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:50
Ort: Norrköping

Re: Etnisk utrensing på Bromma Flygplats

Inläggav Klas Andersson » 29 sep 2013, 10:59

ordklyverier !

nu var ju ursprungsfrågan :
HAR, SFF styrelse på något sätt engagerat sig i frågan ?
Klas Andersson
 
Inlägg: 72
Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30

Re: Etnisk utrensing på Bromma Flygplats

Inläggav Nicklas Lennartsson » 29 sep 2013, 13:06

Absolut inte Klas! Bra att du återvänder till ursprungsfrågan. Låt nu inställningen behållas i positiv ton, där möjligheter ses istället för svårigheter.
Nicklas Lennartsson
 
Inlägg: 196
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:50
Ort: Norrköping

Re: Etnisk utrensing på Bromma Flygplats

Inläggav Fredrik Lager » 29 sep 2013, 18:55

Nicklas Lennartsson skrev:Jag vet inte vem du hackar på? Frågan var vilken ambition du har, tex när du skriver ett sådant inlägg som svar till de som försöker engagera och få huvudinstansen inom Svensk Flyghistoria att uttala sig? Vad är syftet, vad ska uppnås?
Fråga kvarstår. Så gör även de kring vad vad SFF ska inneha för funktion i dina ögon och om du anser föreningen är effektiv i denna som det är?
Nicklas


Ambition? Jag har ingen ambition alls med mitt svar. Vare sig att trycka ner eller att lufta upp någon. Jag skrev helt kort vad jag tror SFF's möjligheter till att påverka är. Jag skrev också, i båda mina inlägg, att jag tycker det är synd. För att tala i klarspråk Nicklas, synd att inte SFF har möjlighet att i större omfattning kunna påverka ett sådant här beslut!

För det är väl så att man inte endast måste skriva ystra tillrop och därtill utdela cyber-ryggdunkningar för att få skriva något på detta forum?

All heder åt de som kämpar för att Brommas K-märkta byggnader ska få förbli så som de alltid varit. Det är viktigt ur fler synvinklar än en. Men jag står fast vid min åsikt om att SFF, som intresseorganisation, har mycket en liten, eller ingen möjlighet att påverka besluten i detta fall. Vilket jag återigen tycker är synd!

[ Postad med iPhone ] Bild
Varför fråga, får ändå inga svar..
Användarvisningsbild
Fredrik Lager
 
Inlägg: 266
Blev medlem: 21 maj 2009, 08:44
Ort: Stenhamra, Ekerö

Re: Etnisk utrensing på Bromma Flygplats

Inläggav Nicklas Lennartsson » 29 sep 2013, 19:52

För att tala i klarspråk Nicklas, synd att inte SFF har möjlighet att i större omfattning kunna påverka ett sådant här beslut!


Personligen arbetar jag med likanande frågor på kommunal lokal nivå genom en annan förening. Vad jag kan säga från det är att med engagemang kan du komma bra mycket längre än vad man kan tro.
Vad har du för egna erfarenheter av denna problematik? Vid brist av sådan erfarenhet (men erfarenheten förmodar jag att du har?) tycker jag man ska hålla en positivare inställning när andra försöker få något gjort.
Om man nu ska uttala sig...
Nicklas Lennartsson
 
Inlägg: 196
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:50
Ort: Norrköping

Re: Etnisk utrensing på Bromma Flygplats

Inläggav Fredrik Lager » 29 sep 2013, 23:59

Nicklas Lennartsson skrev:
För att tala i klarspråk Nicklas, synd att inte SFF har möjlighet att i större omfattning kunna påverka ett sådant här beslut!


Personligen arbetar jag med likanande frågor på kommunal lokal nivå genom en annan förening. Vad jag kan säga från det är att med engagemang kan du komma bra mycket längre än vad man kan tro.
Vad har du för egna erfarenheter av denna problematik? Vid brist av sådan erfarenhet (men erfarenheten förmodar jag att du har?) tycker jag man ska hålla en positivare inställning när andra försöker få något gjort.
Om man nu ska uttala sig...


Det ingår i mina (näst intill) dagliga arbetsuppgifter att förhandla med dels statliga myndigheter, men också med multinationella och nationella storföretag så jag har tämligen god insikt i möjligheten att påverka starka kommersiella krafter med sådant som för dem inte är, ekonomiskt fördelaktigt, eller än värre, för dem är ekonomiskt ofördelaktigt. Kommunal lokal nivå är en sak, det här handlar om "Big Bucks" och är således något helt annat.

Jag tänker inte ägna mig åt någon pajkastning. Jag hoppas att Bromma får vara kvar precis så som det ser ut nu. Bromma bör bevaras med sitt ursprungliga utseende, men just nu ser det mörkt ut och jag tror inte att SFF är lösningen. Det är min åsikt.

Jag respekterar din åsikt att tycka tvärt emot fullt ut. Vänligen respektera att jag inte tycker som du.

[ Postad med iPhone ] Bild
Varför fråga, får ändå inga svar..
Användarvisningsbild
Fredrik Lager
 
Inlägg: 266
Blev medlem: 21 maj 2009, 08:44
Ort: Stenhamra, Ekerö

Re: Etnisk utrensing på Bromma Flygplats

Inläggav Nicklas Lennartsson » 30 sep 2013, 02:14

Jag accepterar din åsikt, som nu ändå tycks vara samma som min. Det jag dock reagerar mot är att det är så lätt att skriva att allt är så svårt utan att med ett ord ge förslag till hur det bättre ska lösas. Sånt sprider endast negativt. Det var också därför jag frågade vad syftet med ursprungsinlägget var? Kom gärna med positiva idéer (för de behövs), vi är garanterat många som lyssnar!

Kul att du också tycks ha ett spännande jobb med mycket erfarenhet! Varför inte nyttja den förhandlingsvanan i SFF?

Själv har jag 15 år inom strategiskt, taktiskt och operativt inköp på ett av de världsledande multinationella företagen. "Big Bucks" (även om det vore ett misstag att nyttja uttrycket i jobbet) i förhandlingar med
kommersiella krafter har varit vardag från dag ett. Är det också något jag lärt mig på resan är det att bra relationer, uppbyggnad av nätverk, förtroende och givande och tagande är det absolut mest fördelaktiga för bägge parter.
Ingen tjänar (inte ens större multinationella företag) på att frångå "win win". Trotts vad du skriver vet du säkert med erfarenheten därför redan att chansen att påverka med rätt förberedelser och argument i stort alltid finns där. Därmed inte sagt att det är lätt!

Med detta i tanke är det också mycket viktigt att denna förening tydligt syns och hörs med en fast och klar hållning. Utan det finns det för olika instanser och företag i många fall ingen motpart med flyghistoriska intressen att utforma dialog med....
Nicklas Lennartsson
 
Inlägg: 196
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:50
Ort: Norrköping

Re: Etnisk utrensing på Bromma Flygplats

Inläggav Fredric Lagerquist » 30 sep 2013, 06:51

Det handlar inte om att ha orealistiska drömmar om att SFF ska fixa än det ena eller andra - det handlar om att man reagerar! De K-märkta husen på Bromma har en oviss framtid. För en vecka sedan ställde jag frågan i denna forumtråd Vad gör SFF angående hotet mot de K-märkta byggnaderna på Bromma?

Jag väntar fortfarande på svar. Och jag tror inte att jag är ensam om att göra det...
Användarvisningsbild
Fredric Lagerquist
Moderator
 
Inlägg: 1710
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Re: Etnisk utrensing på Bromma Flygplats

Inläggav ing » 02 okt 2013, 20:17

Hej ,
Diskussioner mår alltid bra av att baseras på fakta. Därför har SFF de senaste dagarna kontaktat Bromma flygplats, Swedavia, Transportstyrelsen och Länsstyrelsen i Stockholms län för att kartlägga dagsläget för den utvecklingsprocess som Bromma flygplats är inne i.
Sammanställningen nedan bygger på samtal med företrädare för ovan nämnda organisationer.

Bromma flygplats tidigare och nuvarande terminalbyggnader utgör så kallat enskilt byggnadsminne (ursprungligen statligt byggnadsminne), efter initiativ från Michael Sanz (SFF kanslichef) och Fredrik Dahl år 2000. SFF ståndpunkt är självfallet att detta byggnadsminne skall stå fast och att dessa historiska byggnader skall bevaras intakta.

Bakom oron för byggnaderna, ligger en ansökan från Swedavia om uppgradering av säkerhetsklassningen för Bromma från en 2C- till en 3C-flygplats, som har inlämnats till Transportstyrelsen. Detta ärende är under behandling i höst, 2013. Samtidigt föreslås att ett utbyggt terminalområde med anslutning till spårbunden kollektivtrafik skall byggas. Denna utbyggnad startar, enligt det senaste förslaget, från nuvarande terminal och sträcker sig mot nordväst med ett pirsystem för flygplanen. För affärsflyget har redan idag ”östra rampen” färdigställts. Just nu ser man också över hela flygplatskartan vad avser driftområden etc. Förslaget innebär en total ombyggnad av Bromma, som kan stå färdig tidigast 2019.
Avtalet med Stockholms stad om Bromma som flygplats löper till 2038.

Den tidigare visionen om ett nytt stort terminalområde på hittillsvarande allmänflygplatta, är för närvarande inte aktuell.

Rykten florerar om att Swedavia skulle ha lämnat in en skrivelse om förändring av byggnadsminnesmärkningen av Brommas ursprungliga terminalbyggnad, inklusive 1949 års torn, så att byggnaden skulle kunna flyttas eller rivas med avsikt att öka den hinderfria zonen för bana 12/30. Ursprungligen var det ett krav för de framtida Bombardier CS-plan Malmö Aviation vill använda på Bromma. Dispens lär dock ha lämnats för Malmö Aviations nya plan, och därmed bortfaller en anledning att röra terminalbyggnaden.

SFF har kontaktat Länsstyrelsen i Stockholm, enheten för samhällsplanering och kulturmiljö. De lämnar beskedet att ingen ansökan om förändring i byggnadsminnesmärkningen har lämnats in. Terminalbyggnaderna är oförändrat skyddade. Om en ansökan skulle inkomma avser därför Länsstyrelsen att avslå denna.

Eftersom en total översyn av Bromma flygplats terminaler, driftsområden med mera pågår, så finns det dock all anledning att följa planeringsprocessen, och att reagera i tid om de skyddsklassade byggnaderna på något sätt skulle påverkas negativt. SFF avser att göra detta.

Stieg Ingvarsson, SFF ordförande
ing
 
Inlägg: 49
Blev medlem: 03 apr 2009, 08:26

Re: Etnisk utrensning på Bromma Flygplats

Inläggav Fredric Lagerquist » 03 okt 2013, 17:36

Tack Stieg för denna information. Det fanns en hel del arbete nedlagt i detta och för det lyfter jag på hatten. Hoppas nu att SFF visar och rapporterar - här på forumet, websidan och SFT - om sin bevakning av vad som händer och sker på Bromma. Om jag får påpeka en sak så hade det varit bra om du, eller någon annan i central position i föreningen, postat ett kort meddelande i denna tråd för en vecka sedan för att visa att ni kopplat grepp på frågeställningen. Man skulle slippa att eventuellt missnöje börjar koka upp i onödan, eller hur?

Angående Flygande Veteraner – hur har SFF visat sin support i Brommaärendet?

Nu är rubriken på denna forumtråd Etnisk utrensning på Bromma Flygplats. Förutom t ex Flygande Veteraner var även Stockholms flygklubb uppsagd till den 30 september. Klubben har bedrivit verksamhet på Bromma i princip alltsedan invigningen 1936, det vill säga i 77 år. Följande meddelande har jag tagit del av tidigare idag:

Fr.o.m. den 1:a oktober gäller inte längre våra badgar. Den sista september valde SFK:s styrelse att inte underteckna det avtalsförslag om förlängning som Swedavia presenterade. I korthet innebar förslaget en två månader lång förlängning varefter all kvarvarande egendom skulle tillfalla Swedavia. Vi fick fem timmar på oss att svara.

Anledningen till att vi inte skriver på är att vi har inlett en juridisk process mot Swedavia, genom Konkurrensverket. Med hänsyn till konkurrenslagen samt de lagar som reglerar förhållandet mellan de organisationer som verkar på en flygplats och flygplatsens operatör anser vi att Swedavias agerande måste ifrågasättas juridiskt.

Utan badgar kan vi inte ta oss till klubben annat än med certifikat i samband med flygning. När Swedavia insåg att spärrade badgar inte var ett tillräckligt stort hinder valde man att införa krav på ledsagning och tillhörande kostnad om 450 kr per riktning.

Just nu pågår intensiva diskussioner med Konkurrensverket och än så länge finns därför inga ytterligare besked att ge. Vi återkommer så fort vi har något mer att förmedla.


Man ska alltså ha klart för sig vilka metoder som Swedavia, som synes, är villiga att ta till.
Användarvisningsbild
Fredric Lagerquist
Moderator
 
Inlägg: 1710
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Re: Etnisk utrensing på Bromma Flygplats

Inläggav ing » 03 okt 2013, 20:23

Ja, det är i sanning en förskräcklig situation på Bromma där KSAK, Flygande Veteraner, Stockholms flygklubb, Hjelmco etc på ett mycket hårdhänt sätt blir bortmotade från flygplatsen...Det återstår att se vad juridiken säger om förfaringssättet!

Betr Flygande Veteraner så har vi också från SFF sida på nära håll följt vad som händer (det senaste är att även FV försäljningsställe i terminalen är uppsagt - Christer Persson säljer även där liksom för SFF medlemsservice, så vi har direkta kontakter). För flygningar med Daisy nästa år vill naturligtvis FV som vanligt hämta upp passagerare vid terminalen, och detta sitter man f n också och förhandlar om. SFF har erbjudit sig att agera för att FV skall kunna stanna kvar på Bromma, men i detta förhandlingsläge vill man (hittills) inte ha in andra organisationer. I förhandlingen ingår även parkering på Linta-sidan långt utanför huvudbanan, liksom förra året. Dessutom har FV kontaktat Ingmar Skogö (nu landshövding i Västmanland) för att agera, men osäkert vad som hänt hittills. SFF har också erbjudit sig att tala med Skogö, som ju blev hedersmedlem i SFF 1999, men FV hade då redan kontakta Skogö. Vi diskuterade också frågan på SFF regionmöte förra veckoslutet, och det klarlades då att om vi skall agera för en annan (flyghistorisk) förening så krävs det att denna förening dokumenterat önskar stöd från SFF. På grund av ovanstående känsliga situation med förhandlingar har vi inte fått något formellt önskemål från Flygande Veteraner även om vi har erbjudit sådant, vilket ju är förståeligt.

Stieg Ingvarsson
ing
 
Inlägg: 49
Blev medlem: 03 apr 2009, 08:26

Re: Etnisk utrensing på Bromma Flygplats

Inläggav Paul R Compton » 09 okt 2013, 23:15

senaste update om Battle of Bromma
Paul R Compton
 
Inlägg: 3482
Blev medlem: 01 mar 2008, 15:47

Re: Etnisk utrensing på Bromma Flygplats

Inläggav Nicklas Lennartsson » 10 okt 2013, 15:14

Sent om sider tack till dig Stieg Ingvarsson för uppdateringen av situationen och SFF-åtgärder! Det känns bra att veta att ni på bredare front försöker aggera. En fortlöpande information som denna gör att det känns motiverat att stödja SFF framledes, något som också känns självklart bra.

Vänlig hälsn
Nicklas
Nicklas Lennartsson
 
Inlägg: 196
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:50
Ort: Norrköping

Re: Etnisk utrensing på Bromma Flygplats

Inläggav Paul R Compton » 13 okt 2013, 14:11

För ni som trodde det kunde inte bli värre, föreningen bli nu av med butiken i terminalen.
Daisy
Swedavias 'Final Solution'
Paul R Compton
 
Inlägg: 3482
Blev medlem: 01 mar 2008, 15:47

Re: Etnisk utrensing på Bromma Flygplats

Inläggav Stellan » 14 okt 2013, 13:08

Helt oinsatt i FVs butiksverksamhet. Finns det andra alternativ som skulle kunna fungera? Kan man ha butiksverksamheten i museet på Arlanda under en tid?
Stellan
 
Inlägg: 402
Blev medlem: 05 maj 2008, 15:14

Re: Etnisk utrensing på Bromma Flygplats

Inläggav Fredric Lagerquist » 15 okt 2013, 13:31

Stockholms flygklubb anmälde Swedavia till Konkurrensverket i slutet av förra månaden. Idag blev beslutet offentligt. Saxar från http://www.kkv.se/beslut/13-0565.pdf

Konkurrensverkets beslut

Konkurrensverket kommer inte att utreda saken ytterligare.
....
....

Skäl för beslutet

Konkurrensverket bedömer i varje enskilt fall om den fråga som anmäls ska granskas närmare. Detta sker med utgångspunkt i myndighetens prioriterings policy. Vid prioriteringen väger Konkurrensverket in hur allvarligt problemet eller företeelsen är, hur viktigt det är att få ett vägledande avgörande samt om någon annan myndighet eller aktör är bättre lämpad att agera i frågan. I bedömningen vägs även in Konkurrensverkets förutsättningar att utreda och bevisa en överträdelse.
Swedavia planerar omfattande förändringar av flygplatsens markanvändning. Syftet är att uppfylla de krav som ställs på Bromma flygplats dels utifrån det antal resenärer som passerar där, dels utifrån den typ av flygplan som inom ett år kommer att trafikera flygplatsen. Konkurrensverket har inte funnit tillräckliga skäl att ifrågasätta de förändringar av markanvändningen på Bromma flygplats som planeras av Swedavia. Swedavia har till Konkurrensverket redovisat de kriterier som använts för att välja ut de verksamheter som erbjuds möjlighet att förhandla om att arrendera markyta. Dessa urvalskriterier synes inte orimliga.

Även om en viss del av SFK:s medlemmars flygningar med SFK:s plan, såsom uppgetts, sker i tjänsten och därför skulle kunna omfattas av begreppet affärsflyg, så består SFK:s verksamhet till övervägande delen av verksamhet som inte kan anses vara affärsflyg. Med hänsyn härtill förefaller inte de urvalskriterier som Swedavia redovisat ha tillämpats på ett icke objektivt eller diskriminerande sätt. Mot bakgrund härav framstår det som att Swedavia har haft objektivt godtagbara skäl för att inte erbjuda SFK ett nytt arrendeavtal. Den konkurrensbegränsande effekt, som efter grundlig undersökning eventuellt skulle kunna konstateras på en korrekt avgränsad relevant marknad där SFK:s kommersiella verksamhet ingår, framstår dessutom som relativt begränsad.

Konkurrensverket har efter sin utredning i saken inte funnit tillräckliga skäl för vare sig ett interimistiskt åläggande eller för att prioritera en vidare prövning av de förhållanden som SFK tar upp. Konkurrensverkets beslut att inte utreda saken vidare innebär inte ett ställningstagande till om förfarandet strider mot konkurrensreglerna.

Detta beslut kan inte överklagas.
Användarvisningsbild
Fredric Lagerquist
Moderator
 
Inlägg: 1710
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Re: ..utrensing på Bromma Flygplats. Flygande Veteraners but

Inläggav christer » 16 okt 2013, 18:58

På fredag, den 18 oktober, stänger Flygande Veteraners butik för gott. Detta pga uppsägningen av kontraktet för butikens lokal. Flygande Veteraners butikssortiment kommer i stor utsträckning att kunna erhållas via SFF Medlemsservice på Östermalmsgatan.
Vi planerar att senare i höst arrangera öppet hus hos Medlemsservice för Flygande Veteraners medlemmar, och naturligtvis för SFF-medlemmar. Medlemsservice nås via sff.medlemsservice@telia.com, eller 0768 220 300.

Välkomna!

/christer
.
christer
 
Inlägg: 102
Blev medlem: 15 jun 2010, 07:12

Nästa

Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst