Spanairs haveri 20 augusti

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Inläggav Erik Johansson » 26 dec 2008, 13:01

Hej Robban et al,

I suppose it is a bit too early to know what really happened. Only newspaper reporters would have the answer this early. And I have no suggestion what may have caused that ‘bumping and rattling’ mentioned in the article. Most of the ‘bumping and rattling’ these days originates from the financial world.

http://www.msnbc.msn.com/id/28371715/

Wishing you, Robban, and everyone else all the very best for the New Year.

Says Erik who will now be ‘bumping and rattling’ away to do a bit of work in the olive grove.
Erik Johansson
 
Inlägg: 155
Blev medlem: 19 apr 2008, 14:27
Ort: Sobral, Portugal.

Denver...

Inläggav Robert Widmark » 26 dec 2008, 13:22

Good news Erik!
Eftersom bägge piloterna lever så ska det säkert gå att klämma fram hur de upplevde händelsen.
I stay on the bus...
Jo, det slog mig. Det verkar som de hade gått av vid sidan av banan... och allt teckniskt fungerade... (motorer landningsställ etc) .. kanske denna moderna flygplanstyp liksom Airbus har ständig kontroll av hjulen (temp och lufttryck), annars ser det ut som om de fått punktering. Det var ju ett väldigt skakande innan man bestämde sig för att bromsa in... och då förlorades styrförmågan. Verkar vara en punka tycker jag. Jo, jag gissar på att något däck trasades sönder.

p.s. SVD skrev 4 januari:
"Med det fruktansvärda haveriet i Madrid kommer Spanair att skärskådas även säkerhetsmässigt. Uppgiften att planet haft 166 passagerare är anmärkningsvärd.
...I sin årsredovisning för 2007 uppger SAS att maxantalet säten för flygplanstypen MD-81/82 är 150. Eftersom Spanair skulle säljas finns inte Spanair och dess flygflotta med i redovisningen.
Den aktuella maskinen måste hur som helst ha varit fylld till bristningsgränsen. I det kärva ekonomiska klimat som flygbolagen arbetar gäller det att fylla planen. Antalet avgångar minskas för att höja andelen sålda flygstolar i de turer som finns kvar.
"

Sålde Spanair ståplatser, månne?
Användarvisningsbild
Robert Widmark
 
Inlägg: 216
Blev medlem: 23 feb 2008, 17:08
Ort: Ystad

Föregående

Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst