Moderator: Sven-Erik Jönsson
Robert Widmark skrev:Nu äger inte AAIB dessa uppgifter utan det är allmänhetens egendom, allt enligt Flight International.
Robert Widmark skrev:Läs igen, Seve!
Lars Sundin skrev:Man kan måhända tycka att denna hemska olycka inte har med svensk flyghistoria att göra, men dels var den en av Europas värsta (om inte allra värsta), dels hade något lika illa och liknande kunna hända vid Åre-Östersunds flygplats för ganska precis ett år sedan, då en MD-83 med nöd och näppe lyckades lätta från Frösön.
Bengt Bergholm skrev:Vad jag funderar på är om man när man inser att banan håller på att ta slut "drar" upp kärran i luften med påföljande stall?
Robert Widmark skrev:- - - Vill bara tillägga vad varje pilot vet: 1) Innan varje T/O skall alla roder röras fullt ut d.v.s.vrid på ratten och skjut fram ratten och ta den åt dig samt trampa på sidorodret - åt bägge hållen. Kolla samtidigt på indikatorerna hur rodren rör sig.
2) Kolla på inatrumentpanelen rakt framför ögonen hur startklaffarna är inställda. - - -
3) T/O-larmet är en extra säkerhet - - - Den här gången var larmet deaktiverat - men vad med ovanstående två kontroller? - och vad med checklistan? Blev den över huvud taget läst? - - -
Något är skumt - - - .
Seve Ungermark skrev:...
så förstår jag den skribent som jag såg krävde installation av kameror riktade mot vingarnas bakkanter.
...
Seve
Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst