Moderator: Sven-Erik Jönsson
Seve Ungermark skrev:I brist på ytterligare "läckor" från utredningen måste jag fråga Robert och/eller andra med vana av så här tunga farkoster om frånvaron av klaff i starten är detsamma som omedelbar ättestupa.
Lars Sundin skrev:Varje gång jag i skriverierna kring detta haveri ser ordet "klaff" eller "flap" undrar jag om man menar bak- eller framkantsklaff? Skulle tro att de senare (framkantsklaffen alltså) är mer kritiska/viktiga. (De medger högre anfallsvinkel.) Sedan verkar de ju i litteraturen om DC-9/MD-80 i allmänhet kallas slats.
Lars S, amatöraerodynamiker
Krister Lindblad skrev:...
Enligt uppgift på PPRUNE så skulle infällda slats öka stallhastigheten med drygt 30 knop och infälld klaff med 8 knop på en MD82 vid aktuell startvikt, med reservation för att jag minns någon av siffrorna lite fel. Det leder med andra ord till en rätt stor förändring av stallfarten.
...
Anders Klang skrev:Hej!
Här "my 2cents worth" i detta ämne, för att kanske något bena ur begreppsdjungeln.
Boeing och Douglas har olika terminologi för dessa "high lift devices".
...
Anders Klang
Bengt Bergholm skrev:Om man får tro mina läroböcker så är ju anledningen till att man sätter Kreuger längst in och slats längre ut pga just deras effektivitetsskillnad. Man vill ha mindre effektivt innerst för att motverka tip stall som ju drabbar alla pilvingar och är högst oönskat (pitch-up, deep stall). Alltså genom att ha sämre effekt vid roten så flyttar man "tillbaka" stallen där den hör hemma, vid roten.
Robert Widmark skrev:På den tidigare B707 var skevrodren alltid låsta när klaffarna var uppfällda - - - - - - Med andra ord - var skevrodren i funktion på Spanairs MD 82: a ??
Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst