Europeisk Flygskola i Söderhamn ?

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Europeisk Flygskola i Söderhamn ?

Inläggav Bengt Ekbladh » 02 mar 2008, 11:57

Söderhamns kommun begär ersättning på 24 miljoner kronor av regeringen. Det är kostnader som kommunen lagt ner för en eventuell etablering av en gemensam Europeisk flygskola på gamla F15.

Kommunalrådet Eva Tjärnström (s) säger till Gävledala att engagemanget för att få hit flygskolan inte längre verkar finnas från regeringshåll och hon vill snarast ha ett besked från regeringen. Om skolan skulle hamna i Söderhamn skulle det innebära 500 till 800 arbetstillfällen i kommunen.

Tolv länder ska i framtiden utbilda sina piloter vid en gemensam flygskola, och den förra regeringen utsåg Söderhamn till Sveriges kandidatstad.
Men nu verkar flygskolan landa någon annanstans, och kommunen vill att regeringen snarast ger besked om de 24 miljonerna.

Hur blir det nu?
Östersund någon chans?

Bengt
Bengt Ekbladh
 

Inläggav Bengt Ekbladh » 29 okt 2008, 10:14

Vad händer med flygskolan i Söderhamn?
Åsa Lindestam (s) kräver svar av Mikael Odenberg (m)
Pressmeddelande 2007-06-04
Söderhamns kommun har lagt ner en hel del pengar på att ta fram ett koncept till en eventuell framtida flygskola. Men det är väldigt oklart hur regeringen driver ärendet. Nu kräver Åsa Lindestam, riksdagsledamot (s) från Söderhamn besked från försvarsminister Mikael Odenberg (m).
- Flygfältet står redo och människor har arbetat engagerat för att förbereda för en flygskola. Men Söderhamns kommun kan inte driva detta hur länge som helst utan ett klart besked från regeringen! Nu är det dags att försvarsministern redogör för hur han ser på detta, säger Åsa Lindestam.
Hon har lämnat in en skriftlig fråga till Mikael Odenberg och väntar sig ett svar inom några veckor.
- Jag är optimist och hoppas att han ser positivt på en flygskola här. Naturligtvis måste detta ske med statligt stöd likväl som med kommunala pengar. Nu är det dags att han tar bladet från munnen, säger Åsa Lindestam.

http://www.socialdemokraterna.se/Vart-p ... Soderhamn/

Jo, försvaret vill ha flygskola i Söderhamn
Försvarets planer på en pilotskola i Söderhamn ligger inte på is.
– Vill de ha oss får de komma till oss och betala vad det kostar, säger kommunalrådet Eva Tjernström (s).

http://www.soderhamnskuriren.se/parser. ... 1&id=82651

Vad tror ni??

Bengt
Bengt Ekbladh
 

Inläggav UrbanFredriksson » 29 okt 2008, 18:38

Jag förstår inte riktigt. Om det inte handlar om att flytta den svenska utbildningen från Malmslätt förstår jag inte riktigt vad det är de ville att regeringen skulle göra. Det är väl knappast så att man nu, ett drygt år senare, har kommit så långt att det bara handlar om huruvida skolan ska läggas i Sverige, Portugal eller Spanien? Jag tror inte ens det är klart i vilken form den skulle drivas.
Användarvisningsbild
UrbanFredriksson
 
Inlägg: 208
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:31

Inläggav Bengt Ekbladh » 29 okt 2008, 18:53

Hej!
Enligt lokal-TV igår kan beslutet DRÖJA 1-2 år.

Att lägga "euro"-skolan på Malmen är väl inte så klokt.

En av förutsättningar för Sverige är väl Övningsutrymme o det är väl något trångt runt fd. F3?

Bör vara bättre på fd. F15 eller F4.

Bengt
Bengt Ekbladh
 

Inläggav UrbanFredriksson » 29 okt 2008, 19:06

Bengt Ekbladh skrev:Att lägga "euro"-skolan på Malmen är väl inte så klokt.
Verkligen inte. Enda möjliga svenska är Söderhamn (plats och korsande banor), så det kan inte handla om att få regeringens klartecken att det är just Söderhamn som gäller som det svenska erbjudandet. (Vilket förövrigt förra regeringen var väldigt tydlig med.) Och har man lagt ner miljoner på det hela, då borde man kunna hålla sig informerad om vad som händer i projektet. Vet de nåt som inte allmänheten gör som gör att det behövs nån särskild insats just nu?
Eller handlar det helt enkelt om att de vill att skolan i Malmslätt flyttas?
Användarvisningsbild
UrbanFredriksson
 
Inlägg: 208
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:31

Inläggav Bengt Ekbladh » 29 okt 2008, 19:34

Hej!
Vet inte om jag missuppfattar.

Mitt intryck av ”Euro-flygskolan” har aldrig varit att den ev. skulle ”samordnas” med Vår flygskola.

Söderhamns- kostnaderna skulle bla. vara underhållet av bansystemet.

Bengt
Bengt Ekbladh
 

Inläggav UrbanFredriksson » 29 okt 2008, 21:30

Bengt Ekbladh skrev:Mitt intryck av ”Euro-flygskolan” har aldrig varit att den ev. skulle ”samordnas” med Vår flygskola.
Beror på vad man menar med samordning. Blir den av och Sverige fortfarande är med så läggs förstås "vår" ned.
Användarvisningsbild
UrbanFredriksson
 
Inlägg: 208
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:31

Inläggav Bengt Ekbladh » 29 okt 2008, 21:56

Urban skrev:
>>Blir den av och Sverige fortfarande är med så läggs förstås "vår" ned.>>
Du har säkert rätt, har själv faktiskt inte tänkt i den banan, naivt kanske?

Nu kommer jag inte ihåg hur många man planerade / tror skall utbildas per år.

SwAF utbildar vadå / år ( under 10 st piloter ? )

Sen , vilket SK plan bör utnyttjas?

Räcker antalet SK60 till för det o skulle den väljas för uppdraget?

Övningsutrymmet / tillstånden , räcker det till för Malmen?

Tiden lär utvisa utgången

Bengt
Bengt Ekbladh
 

Inläggav Najk » 29 okt 2008, 23:47

UrbanFredriksson skrev:
Bengt Ekbladh skrev:Att lägga "euro"-skolan på Malmen är väl inte så klokt.
Verkligen inte. Enda möjliga svenska är Söderhamn (plats och korsande banor), så det kan inte handla om att få regeringens klartecken att det är just Söderhamn som gäller som det svenska erbjudandet. (Vilket förövrigt förra regeringen var väldigt tydlig med.) Och har man lagt ner miljoner på det hela, då borde man kunna hålla sig informerad om vad som händer i projektet. Vet de nåt som inte allmänheten gör som gör att det behövs nån särskild insats just nu?
Eller handlar det helt enkelt om att de vill att skolan i Malmslätt flyttas?



Jag har aldrig riktigt förstått det här, men vad är det som gör att korsande banor är ett "måste"?
Vår egna flygutbildning överlevde ju 70 år med parallella banor, så vad är det som är så märkvärdigt..?
I för sig ska väl i sanningens namn sägas att det mest var en stor gräsyta i början, men parallella banor
är ju, så att säga, ingen ny företeelse, och det har ju gått bra hittills..
Mvh,
Niklas

http://www.swaf.se
Najk
 
Inlägg: 60
Blev medlem: 04 mar 2008, 21:44

Internatiionell flygutbildning i Sverige

Inläggav Hans E Fredbäck » 30 okt 2008, 00:06

F15, F1, Gunnarn, Vidsel, Jokkmokk, F7, Hagshult, Ljungbyhed, Sturup, Eskilstuna, Arvidsjaur, F3, m fl...... ack ja vilka spekulationer.
Luftfartsstyrelsen bör ges i uppdrag av regeriungen att lugnt och metodiskt utreda frågan.



:roll:
FBH-gruppen
Användarvisningsbild
Hans E Fredbäck
 
Inlägg: 121
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:54
Ort: Eskilstuna

Inläggav UrbanFredriksson » 30 okt 2008, 08:41

Bengt Ekbladh skrev:Räcker antalet SK60 till för det o skulle den väljas för uppdraget?
Inte kommer man att köpa in gamla flygplan inte, utan det här är ju en fråga som väcktes bland annat för att de intresserades skolflygplan börjar bli gamla, dels åldersmässigt, dels att de inte längre är så bra som förberedelse till dagens stridsflygplan.

Hans E Fredbäck skrev:Luftfartsstyrelsen bör ges i uppdrag av regeriungen att lugnt och metodiskt utreda frågan.

Är inte det redan gjort, för ett antal år sen?

Najk skrev:Jag har aldrig riktigt förstått det här, men vad är det som gör att korsande banor är ett "måste"?
Man kan spara tid och pengar på att tillbringa mindre tid med att taxa och vänta. Men jag tar tillbaka det där, för jag tror inte Söderhamn har korsande banor längre.
Användarvisningsbild
UrbanFredriksson
 
Inlägg: 208
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:31


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst