Inspelningen av "Tre Kärlekar" på Bromma, maj 1990

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Inspelningen av "Tre Kärlekar" på Bromma, maj 1990

Inläggav Christer Sidelöv » 03 aug 2008, 07:33

Bild

Jag har lagt upp lite bilder jag tog från inspelningen av "Tre Kärlekar" på Bromma flygplats i mitten på maj 1990 i forumets Galleri. Det handlar alltså enbart om scenerna med DC-3 i näst sista avsnittet som gick i repris förra veckan. För att ge folk uti stugan med enbart telefonmodem en chans har jag delat upp det hela i flera inlägg. Några bilder har varit publicerade i Flygrevyn och/eller Flygande Veteraners medlemstidning, men de flesta är ej tidigare publicerade. Enjoy!


Bild
Användarvisningsbild
Christer Sidelöv
 
Inlägg: 223
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:25
Ort: New Mexico

Inläggav Guy Abrahamsson » 03 aug 2008, 09:24

Hej!
Mycket intressant och kul med Dina bilder. Jag har följt serien tidigare och nu som repris.
Egon är naturligtvis huvudfiguren.
Lite insatt är jag från epoken och kan väl se att något inte är original, men jag är förundrad över att man satte "manken till" för att få det så naturtroget som möjligt.
Hur kom det sej för övrigt att Du var med och fotade?
Vad jag kan förstå är Du nu på andra sidan pölen.
Än en gång tack för Dina bilder. Tre kärlekar är nu slut, men bilderna här kan man ju se flera gånger.
Hälsningar
Bam
Guy Abrahamsson
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:11
Ort: Genarp

Inläggav Lars Sundin » 03 aug 2008, 09:50

Man får tacka för bilderna som visar vilket jobb man la ned på att åstadkomma tidskänsla - och hur man gör det rent dekorationstekniskt. Tåg- och bilälskare kunde ju också njuta av tidskänslan - byte i Krylbo och att behöva stå i ett svajande tåg; jag såg sista avsnittet i går som ju gav exempel. Slutscenens "moderna" Ford (årsmodell ca 1955?; Fairlane?) kom närmast som chock. Fortfarande förekom dock enligt Molin skolmössa på läroverksgossar; tja.

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2904
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Inläggav Olle Ekwall » 03 aug 2008, 11:53

Lade ni märke till att i filmen vid scenerna med DC3, så var det en registreringsbeteckning utanpå planet och en annan på instrumentbrädan vid interiörbilderna.

Den utvändiga var väl någon gammal historisk registrering, medan den invändiga är den för Daisy.

I övrigt tyckte jag det saknades logik för bilarnas motorcyklarnas länsbokstäver.
Användarvisningsbild
Olle Ekwall
 
Inlägg: 198
Blev medlem: 10 apr 2008, 22:35

Inläggav Christer Sidelöv » 04 aug 2008, 04:15

Olle Ekwall skrev:Lade ni märke till att i filmen vid scenerna med DC3, så var det en registreringsbeteckning utanpå planet och en annan på instrumentbrädan vid interiörbilderna.

Den utvändiga var väl någon gammal historisk registrering, medan den invändiga är den för Daisy.

I övrigt tyckte jag det saknades logik för bilarnas motorcyklarnas länsbokstäver.



Hej Olle,

Jag öppnade den här tråden mest för att tala om att jag lagt in en massa bilder (40 stycken utöver de två här) från inspelningen inne i galleriavdelningen i två olika trådar. Jag är inte helt säker på att alla förstod vad jag menade ovan, för det verkar vara betydligt färre som varit in där och tittat än antalet som läst den här tråden. Eller så kanske de flesta helt enkelt inte finner det intressant. Det här är även tänkt lite som ett experiment för att se om det finns ett intresse för liknande "bildreportage" framöver. Jag har som en del vet en hel del bilder liggande. Hursomhelst, om du går in och tittar i galleriet så förklarar jag både hur och varför man valde "någon gammal historisk registrering" och det här med Daisys registrering i cockpit som jag föreslog att dom skulle täcka över innan kameran rullade. Ingen jag talade med verkade bry sig eller tycka det var viktigt. Kanske borde jag ha påpekat det direkt till Lasse Molin. Det är intressant att det 18 år senare fortfarande sitter folk och lägger märke till en sådan detalj som så enkelt kunde ha undvikits!
Användarvisningsbild
Christer Sidelöv
 
Inlägg: 223
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:25
Ort: New Mexico

Inläggav Lars Sundin » 04 aug 2008, 05:13

Christer Sidelöv skrev:
... för det verkar vara betydligt färre som varit in där och tittat än antalet som läst den här tråden. Eller så kanske de flesta helt enkelt inte finner det intressant. Det här är även tänkt lite som ett experiment för att se om det finns ett intresse för liknande "bildreportage" framöver. Jag har som en del vet en hel del bilder liggande.
...


Man får skilja på antalet "visningar" och på hur många som läst (och njutit av!) det första inlägget. Så fort det kommer en enda kommentar, tenderar antalet visningar att öka markant, kanske nästan fördubblas, även om det i stort sett är samma personer som tittar igen (och då just bara på svaret/kommentaren). Så fungerar i alla fall min nyfikenhet!

Men visst, jag har känslan av att allmänna delen prioriteras, och att man kanske först när man får tid kikar in på galleriet. Det är ganska kul att se hur visningssifran fortsätter att stiga under många, många dagar.

Jag ser gärna fler bilder på forumet, hellre "ovanliga" än tekniskt bra bilder av vanliga motiv. Den teknik du valt är enklast om man vill ha en beskrivande text till varje bild. (Men det är ändå en del tidsödande plock...) Annars tycker jag man lika gärna kan ge klickbara länkar; då kan man också dra till med stora bilder de få gånger det behövs.

Jag kan tänka mig att några tittare hade problem med storleken på dina bilder. Men man måste nog ta till 1024 pixel för den typ av motiv det handlade om.

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2904
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Inläggav Christer Sidelöv » 07 aug 2008, 16:04

Guy Abrahamsson skrev:.......Hur kom det sej för övrigt att Du var med och fotade?
Vad jag kan förstå är Du nu på andra sidan pölen.
......Bam


Att jag var med och fotograferade berodde på flera orsaker. Jag rörde mig bland Flygande Veteraner (och var själv medlem då) och kände därför till vad som skulle hända. Dessutom jobbade jag rätt mycket med Tidningen Flygrevyn på freelance basis som både skribent och fotograf. Jag hade en tidigare bakgrund som "ljudtekniker" i filmbranschen vilket väl i alla fall intressemässigt påverkade. Så bortsett från mitt eget intresse och nyfikenhet att närvara så var jag officiellt med som "Flygrevyns utsända". Förutom alla bilder jag tog som användes i tidningen drog jag iväg några timmar Super-VHS vilket bitvis användes i ett reportage i Flygrevyn Video Nummer Tre (vilken jag tror man fortfarande kan få tag på).

Jorå pölen har jag för säkerhets skull lagt mellan mig och Sverige sen 1996-97. För tillfället flyger jag frakt North Carolina-Virginia med Cessna 402. Intressant inte bara att leva i och lära sig en annan kultur, man får ett helt nytt perspektiv på svenskar och hur såna beter sig i andras ögon :roll:!
Användarvisningsbild
Christer Sidelöv
 
Inlägg: 223
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:25
Ort: New Mexico


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst