J35H Helvetia

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

J35H Helvetia

Inläggav Bengt Ekbladh » 27 jul 2008, 17:01

Provplan 35-5 gjorde ju en uppvisning i Basel, Schweiz sept-1958, med Ceylon Utterborn vid spakarna.
Detta inför Schweizarnas val mellan Draken o Mirage
Vi vet ju hur det gick, de valde Mirage o pga kostnaderna hade bara råd med lite över halva tänkta antalet.

Widfedlt i Draken boken säger:
>>Flygningen till Schweiz, via Twente i Holland, utan extra navigeringsutrustning o med Drakens begränsade bränslemängd gick ua. men marginalerna var minimala>>

i denna länk kan läsas:
http://www.faqs.org/docs/air/avj35.html
The J35H was fitted with Ferranti "AI.23 Airpass" collision-course radar system, used in the English Electric Lightning. The evaluation of the J35H went well, but the Swiss opted for the French Mirage III instead.

Frågan är:

Hade 35-5 egentligen över huvud taget någon 35H utrustning inmonterad?

Eller skulle det ev. bli senare?

Vad skulle 35H egentligen ha utrustats med , avvikande från dåvarande 35A o B?
Och gjordes det någonsin?

Januari 1961 bestämde Schweizarna sig.

Bengt
Bengt Ekbladh
 
Inlägg: 5539
Blev medlem: 23 feb 2008, 15:18
Ort: Gävle

How not to buy a fighter

Inläggav Ingemar Strandberg » 22 aug 2008, 19:12

För den intresserade kan jag nämna, att tidningen SE efter det schweiziska beslutet att spola Draken och välja Mirage hade ett nummer, där man punkt för ounkt bemötte köparens motiveringar för sitt val.
Jag vill minnas, att en känd brittisk flygtidning också hade en artikel rubricerad "Of how not to buy a fighter", men vilken det var minns jag inte.
Flera beslutsfattare i höga positioner i Schweiz fick så småningom gå.
Ingemar
Ingemar Strandberg
 
Inlägg: 69
Blev medlem: 26 feb 2008, 11:58
Ort: Kristianstad

Inläggav Bengt Ekbladh » 22 aug 2008, 20:44

Hej!
Kan tidningen ha varit Interavia Airletter, som enl. uppgift gav Draken goda betyg?
(har tyvärr inte denna tidn. bara noterat saken)
(ej heller rubriken)
Visningen för Schweiziska regeringsmedlemmar av J35B o Mirage III var ca. 1960-11-30

Jag skriver J35B

35011 flög ju 591129, men Inte var väl det som D?

Inte var väl motor RM6C klar då?

1:a 35D prototypen ( 35-13) flög ju 1960-12-27

och visningen i Schweiz var i nov -1960 !!

Samt hur var det mer ”H utrustningen”?
”Pappers-tiger?”

Vore roligt ”läsa” SE tidningen!

Bengt
Bengt Ekbladh
 
Inlägg: 5539
Blev medlem: 23 feb 2008, 15:18
Ort: Gävle

Inläggav Bengt Ekbladh » 14 sep 2008, 17:51

Info om Draken 35-5
Den kärran var ju i Schweiz 2 veckor och återkom till Linköping 1958-09-22 (måndag)

Rubriken var ”Draken gjorde succé i Schweiz”
Till sentensen:

>>Flygplanet blev före avfärden från Schweiz
dekorerat med det s.k. Hochgebirgesabzeichen,
vilket motsvarar de Schweiziska alpjägarnas embleml>>

Frågan:
35H utrustning kvarstår”

Bengt
Samt Vore roligt ”läsa” SE tidningen!
Bengt Ekbladh
 
Inlägg: 5539
Blev medlem: 23 feb 2008, 15:18
Ort: Gävle

Re: J35H Helvetia

Inläggav Bengt Ekbladh » 05 dec 2017, 19:38

Bengt Ekbladh
 
Inlägg: 5539
Blev medlem: 23 feb 2008, 15:18
Ort: Gävle

Re: J35H Helvetia

Inläggav Bengt Ekbladh » 05 dec 2017, 20:43

Hej såg en sak...
0,24 sek in i filmen syns planets stj fena ha texten:

SAAB 35B
Suede
Bengt Ekbladh
 
Inlägg: 5539
Blev medlem: 23 feb 2008, 15:18
Ort: Gävle

Re: J35H Helvetia

Inläggav Bengt Ekbladh » 05 dec 2017, 22:16

Tack Klas för länken.

OBServera vad Björn Ek skrev::((20 feb 2012)..
Flyplanet på bilderna är 35-5. Bilderna är tagna i Schweiz i samband med demonstrationsflygningarna i september 1958.
Märket på[b] kroppen (Hochgebirgesabzeichen)[/b] fick man av schweizarna som hedersbetygelse efter Ceylons fenomenala demo flygning.
Ett annat flygplan som fick detta märke var 35011 (då på fenan) efter en demoflygning för schweizarna i november 1960.
Antennen är en ersättningsantenn för komunikation eller navigering då ordinarie antenner utgått.
Vanligt på provflygplan för att ge plats åt olika mät och testutrustning. Fanns även på bl.a. 35-1 och 35-6.
Det som syns framför stolen är en varningsvimpel utförd i plåt som målats gul/svart randing.
Den är förbunden med säkringspinnen (fokkernål) till stolens avfyringsmekanism. Vid ett eller flera tillfällen hade man på SAAB glömt att ta bort denna säkring före flygning, och med hjälp utav den stora varningsvimpeln skulle detta problem motverkas.
Bengt Ekbladh
 
Inlägg: 5539
Blev medlem: 23 feb 2008, 15:18
Ort: Gävle

Re: J35H Helvetia

Inläggav Lars Sundin » 06 dec 2017, 02:57

Litet läsning för nostalgiker, Flygrevyn från 1956. Se sid. 15. Sådant läste jag när jag var 17!

http://modellflygnytt.se/gamla/1956/fly ... 956-11.pdf

"Hochgebirgsabzeichen" har jag snuddat vid i min blogg, men det är inga nya fynd så att säga.
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2101
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: J35H Helvetia

Inläggav Bengt Ekbladh » 07 dec 2017, 18:21

Hej...jag skrev ovan ,,Samt Vore roligt ”läsa” SE tidningen!...vad de skrev och visade.....Någon som kan hjälpa med det?
Bengt Ekbladh
 
Inlägg: 5539
Blev medlem: 23 feb 2008, 15:18
Ort: Gävle


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 5 gäster