Yemen, Thorsten Akrell och kring honom

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Yemen, Thorsten Akrell och kring honom

Inläggav Lars Sundin » 27 jul 2008, 13:03

Ser notisen på "Aktuellt och senaste nytt" om Lennart Anderssons senaste bok. Jag minns den litet kryptiska notisen i "Ett år i luften" 1949 om det straff Thorsten Akrell fick för "enleveringen" med bil av en patient (Louise Forsell) från Beckomberga samt så sportflygplan från Bromma varefter man så småningom hamnade i Norge, vilket orsakade en "lindrigt sagt stor presshistoria" enligt Ett År i Luftens krönikör. Sex månader villkorligt, skadestånd om 3817 kronor och 25 öre samt förlust av löjtnantstiteln. Här fanns avgjort mer bakom som krönikören inte tyckte man behövde skriva om; det var ju känt av alla tidningsläsare.

Men en notis och en not har det ändå blivit i Kronologin om honom och Louise. Kanske det inte är själva enleveringen utan en helt vanlig, tidigare, resa det handlar om. Även om en resa i Europa 1946 och runt halva Medelhavet med en Cub inte var precis vanlig:

Notis:1946, 19 augusti: Thorsten Akrell och Louise Forsell startar från Bulltofta för en flygning genom efterkrigstidens Europa och runt östra Medelhavet. Först 16 jauari året därpå återvänder Akrell. En nödlandning på hemvägen i södra Frankrike, den trettonde i ordningen, hade krävt sinkande reparationer och fru Forsell hade skadats varför hon tog linjeflyg hem.

Not: MACH30 skildras flygningen med denna Ahrenbergs-Cub SE-AUX ”Skywitch”, baserat på en samtida artikel i tidskriften Flyg. Tydligen hade man gjort 15 nödlandningar, varit i luften drygt 119 timmar samt flugit 12.000 km. Kostnaden uppgick till 1.200 kronor för start-och landningavgifter och hangarhyra.

Med Lennarts bok kanske man nu kan förbättra notiserna.

Det kommer då och då kommentarer/frågor om Kronologin och det är kul att den blir läst av "vanligt folk" som är mer intresserade av historiska händelser än av målning och märkning och andra flyghistoriska delikatesser. Visst finns där luckor och mindre lyckade eller bristfälliga uppgifter men jag försöker bättra på pö om pö, med ledning av de synpunkter som inflyter.

Lars S
Senast redigerad av Lars Sundin 27 jul 2008, 19:29, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2904
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Inläggav Lennart A » 27 jul 2008, 18:56

Hej!

Akrell var en mycket intressant person som man säkert skulle kunna berätta mycket mer om. Exempelvis hans verksamhet som underrättelseman och agent och senare hans FN-tjänst. De händelser du nämner fyllde många helsidor i dagspressen när det begav sig.

Lennart A
Användarvisningsbild
Lennart A
 
Inlägg: 497
Blev medlem: 25 feb 2008, 00:14


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst