J 35A1 och J 35A2

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

J 35A1 och J 35A2

Inläggav Bengt Ekbladh » 17 feb 2013, 21:26

J 35A1 och J 35A2.

I senaste SFT 1/2013 finns enligt mig nya beteckningsuppgifter.
Dessa är J 35A1 och J 35A2.
I detta fall avses J 35A1 vara 35001-065, samt J 35A2 vara 35066-090.
Och detta är ju en logisk beteckning om man sen tittar på hur J 35B (35 prim och senare 35B)kallades.
J 35D1 och D2 var beteckningen innan alla instrument var installerade,, och det blev 35D
Och ursprungligen betecknades blivande J 35F som 35B3.
I sammanhanget kan man fråga sig om Spaningsplanen ocxså hade olika beteckningar i början.
(Ombyggda 35D och nytillverkade S 35E).

Nåväl, ursprungsfrågan är:
35A1 respektive 35A2, egentligen helt logiskt,
Men varför har man inte sett/hört av det tidigare?
Ny forskning eller?

Bengt
Bengt Ekbladh
 

Re: J 35A1 och J 35A2

Inläggav Stellan » 17 feb 2013, 22:51

Hittar -A1 och -A2 i Widfeldts Draken-bok. Ser inget tryckår men ny är den då rakt inte, sålunda är det inget nytt påhitt. Om beteckningarna används någon annan gång vet jag inte.
Stellan
 
Inlägg: 402
Blev medlem: 05 maj 2008, 15:14

Re: J 35A1 och J 35A2

Inläggav Bengt Ekbladh » 17 feb 2013, 23:24

Stellan skrev:Hittar -A1 och -A2 i Widfeldts Draken-bok. Ser inget tryckår men ny är den då rakt inte, sålunda är det inget nytt påhitt. Om beteckningarna används någon annan gång vet jag inte.


Helt rätt, missade sid 43 i boken.
Tack Stellan.

Men i övrigt är väl beteckningen rätt okänd?

Vad säger ni?
Något som användes i FV?
Bengt
Bengt Ekbladh
 

Re: J 35A1 och J 35A2

Inläggav Hellbastard » 18 feb 2013, 00:35

Vanligare är väl "A lång" och "A kort".
Hellbastard
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 01 aug 2010, 21:46

Re: J 35A1 och J 35A2

Inläggav Lennart A » 18 feb 2013, 09:34

När det gäller tillägg till typbeteckningen användes systemet med "prim", etc, bara på J 35B och J 35F. Något motsvarande för J 35A eller J 35D stötte jag aldrig på i det digra material jag gick igenom vid arbetet med "Fienden i öster!". Sannolikt en efterkonstruktion, alltså.

Lennart A
Användarvisningsbild
Lennart A
 
Inlägg: 497
Blev medlem: 25 feb 2008, 00:14

Re: J 35A1 och J 35A2

Inläggav blockhaj » 11 mar 2024, 21:02

J 35A1 förekommer med stavningen A:1 i detta inglasade fotografi. Samma finns för J 29 A:1 (vingluftbromsar) och J 29 A:2 (kroppsluftbromsar). Har även för mig att det finns Saab 17B1 och Saab 17B2 med olika kabinform.
Bilagor
FVM.149985.jpg
J 35A1
Användarvisningsbild
blockhaj
 
Inlägg: 75
Blev medlem: 02 apr 2017, 11:12
Ort: Stöckhölm


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Hans Krensler och 1 gäst